Alcatel wprowadził nowy mechanizm usprawniający świadczenie usług mobilnych, który polega na monitorowaniu poziomu usług w telefonie komórkowym. Nowa technologia Alcatela o nazwie Mobile Beacon (zgłoszono wniosek patentowy) polega na ustawianiu czujników w aplikacjach mobilnych, dzięki którym przekazywane są do serwera informacje o interesujących zdarzeniach w celu analizowania, raportowania i alarmowania. Czujniki mogą ostrzegać o nieprawidłowym działaniu usług, prowadzić do ich usprawniania albo mierzyć dopasowanie zakładanego docelowego poziomu z rzeczywistym poziomem odbieranym przez użytkowników. Ta nowoczesna technologia została opracowana przez spółkę zależną od Alcatela, Nextenso, która aktywnie działa na rynku aplikacji. W celu udostępnienia technologii Mobile Beacon operatorom telefonii komórkowej, Alcatel będzie współpracował z producentami kart SIM, integratorami systemów, dostawcami aplikacji oraz firmami produkującymi telefony komórkowe.
Dotychczas operator nie mógł dowiedzieć się, jak użytkownicy postrzegali aplikacje mobilne, choć mogły pojawiać się różnorodne kwestie - np. związane ze złożonością systemów bezprzewodowych, interakcją między aplikacjami, kartami SIM czy coraz większą liczbą terminali i sieci złożonych z elementów pochodzących od różnych producentów. Polegając tylko na monitorowaniu sieci, operator nie miał dostępu do wartościowych informacji, dzięki którym mógłby podwyższyć poziom świadczonych usług.
Dzięki technologii Mobile Beacon operator może zwiększyć przychody i zapobiec odchodzeniu klientów, ponieważ jest w stanie sprecyzować i naprawić usterki związane ze współpracą różnych elementów (samej sieci, telefonów, aplikacji itd.). Większy komfort użytkownika przekłada się z kolei na wyższy stopień wykorzystania usługi oraz lepsze wyniki finansowe operatora.
Stosując technologię Mobile Beacon, operator może na przykład określić częstotliwość i negatywny wpływ takich zjawisk, jak niezgodność między aplikacją SIM a konkretnym modelem telefonu; mało przejrzysty interfejs użytkownika powodujący, że korzysta on jedynie z pierwszych poziomów menu; zmniejszony zasięg spowodowany niesprzyjającą pogodą; trudność uzyskania przez aplikację dostępu do zasobów telefonu (ekranu, mechanizmu wysyłania wiadomości SMS) itd.
"Technologia Mobile Beacon stanowi przełom w monitorowaniu poziomu usług bezprzewodowych" - powiedział Martine Lapierre, dyrektor ds. technicznych w dziale komunikacji bezprzewodowej Alcatela . "Niewątpliwie rozpocznie ona nowy etap w dziedzinie monitorowania usług telekomunikacyjnych".