MPK w Krakowie poinformowało, że awaria systemów informatycznych wpływających na obecne problemy w funkcjonowaniu m.in. systemów sprzedaży biletów, strony internetowej MPK oraz innych systemów informatycznych to efekt ataku hakerskiego.
Atak został przeprowadzony we wtorek 3 grudnia.
Z uzyskanych informacji wynika, że jest to międzynarodowa grupa przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa. Zapewne MPK został ofiarą ataku typu ransomware.
W związku ze skalą i charakterem tego ataku MPK w Krakowie sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem.
MPK zaleca pasażerom zastrzeżenie numeru PESEL.
Tryb i skala ataku hakerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej.
Cały czas bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM – w tych urządzaniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką. W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl, bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay).
Kontrolerzy biletów podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe.
Obecnie jedyną możliwą i najszybszą formą kontaktu z MPK jest infolinia.