Multimedia Polska osiągnęła w ubiegłym roku (po IV kwartałach 2006 r.) najwyższe w historii wyniki finansowe.
Przychody wyniosły 377 mln zł, skorygowana EBITDA prawie 183 mln zł, a zysk netto 68,6 mln zł. Marża EBITDA w ubiegłym roku wyniosła 48,4%.
Spółka znacząco zwiększyła liczbę klientów usług pakietowych z czego 32,5 tys. abonentów korzystało ze sztandarowej usługi Triple Play łączącej w jednym pakiecie telewizję, Internet i telefon.
Średni przychód na abonenta wzrósł w IV kwartale 2006 r. do rekordowego poziomu 53,73 zł.
Wyniki finansowe Multimedia Polska po IV kwartałach 2006 r. i w IV kwartale 2006 r.
w mln PLN | I-IV kw.2005** | I-IV kw.2006 | Wzrost 2005/2006 | IV kw. 2006 |
Przychody | 356 | 377 | 6% | 95,8 |
Skorygowana EBIDA* | 157 | 183 | 16% | 47,4 |
Zysk operacyjny | 69,8 | 100 | 43% | 26,4 |
Zysk netto | 64,2 | 68,6 | 7% | 23 |
* Zysk operacyjny przed amortyzacją, odsetkami i opodatkowaniem skorygowany o jednorazowe zdarzenia
** Dane za rok 2005 w ujęciu pro-forma tzn. razem z wynikiem Grupy TeleNet za cały rok 2005
Rosnące przychody
Multimedia Polska w 2006 r. odnotowała 377,3 mln zł przychodów. W IV kwartale ubiegłego roku Grupa miała 95,8 mln zł sprzedaży. Był to najlepszy pod względem obrotów kwartał w 2006 r.
Na koniec ubiegłego roku klienci Multimedia Polska korzystali łącznie z 807 tys. usług (RGU - telewizja, Internet i telefon). Było to 13% więcej niż w 2005 r. Tylko w IV kwartale 2006 r. Multimedia Polska zyskała 37,7 tys. RGU - o 5% więcej niż w III kwartale poprzedniego roku. Spółka dostarczała usługi 575,5 tys. abonentom. Najbardziej dynamiczny wzrost firma osiągnęła w segmencie Internetu, gdzie uzyskała 74,2 mln zł przychodów czyli 25% więcej niż rok wcześniej. – To bardzo dobra informacja biorąc pod uwagę rosnącą konkurencję na rynku dostawców szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz wyraźny spadek cen tej usługi. Bardzo dobre wyniki w tym segmencie zawdzięczamy podwojeniu liczby nowych klientów korzystających z Internetu za pośrednictwem naszej sieci – mówi Andrzej Rogowski, Prezes Multimedia Polska.
Multimedia Polska odnotowała w 2006 r. także wzrost przychodów w segmencie telewizji kablowej (o 5% do blisko 168 mln zł). Zmniejszyły się przychody w telefonii – o 3% do 120,5 mln zł. - Spadek przychodów z usług tradycyjnej telefonii (PSTN) jest jednak zjawiskiem naturalnym, postępującym na wielu rynkach. Co ważne te spadki rekompensujemy dynamicznym zwiększeniem sprzedaży usług nowoczesnej telefonii VoIP – mówi Prezes Andrzej Rogowski.
Coraz większe znaczenie usług pakietowych
Z kwartału na kwartał rośnie średni przychód na abonenta (ARPU) Multimedia Polska. W IV kwartale 2006 r. wyniósł już 53,73 zł. Rok wcześniej było to prawie 10% mniej. Głównym czynnikiem wzrostu ARPU był dynamiczny wzrost liczby klientów korzystających z usług pakietowych: Double Play (dwie wybrane usługi w pakiecie) i Triple Play (wszystkie trzy usługi w pakiecie). Z podwójnego pakietu korzystało w IV kwartale 114 tys. abonentów., a z potrójnego - 32,5 tys. W ciągu roku liczba abonentów Triple Play wzrosła o ponad 130%.
Na jednego abonenta przypadało średnio 1,4 usługi, podczas gdy rok wcześniej 1,3. Pakietyzacja usług przyczyniła się także do wzrostu lojalności klientów. Spadł wskaźnik rezygnacji klientów, czyli tzw. churn. W segmencie telewizji kablowej o 22% w porównaniu z 2005 r. do 0,57% średniomiesięcznie, a w segmencie Internetu z 3% średniomiesięcznie w 2005 r. do 1,6% w roku 2006.
– Osiągnięte wyniki potwierdziły, że kierunek naszego rozwoju jest słuszny. Z pełnym przekonaniem możemy kontynuować naszą strategię zakładającą zwiększanie liczby abonentów korzystających z usługi Triple Play – mówi Prezes Andrzej Rogowski.
Wraz ze wzrostem przychodów, Multimedia Polska odnotowała spadek kosztów operacyjnych. W 2006 r. wyniosły 195,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej 196,8 mln zł. Wyraźnie spadły wydatki związane z zakupem pasma dostępu do sieci Internet. Były o ponad 5 mln zł niższe niż rok wcześniej.
Inwestycje
Grupa Multimedia Polska zainwestowała w ubiegłym roku 143 mln zł.
70% środków Grupa przeznaczyła na projekty rozwojowe związane bezpośrednio z pozyskiwaniem nowych klientów i możliwością świadczenia usług pakietowych.
Najważniejsze inwestycje to:
Modernizacja sieci pod kątem świadczenia usługi dostępu do Internetu i telefonii VoIP.
Zakup urządzeń sieciowych do usługi telefonii i dostępu do Internetu, a także IP TV.
Inwestycje związane z podłączeniem nowych klientów.
Około 10% zainwestowanej kwoty Multimedia Polska przeznaczyła na akwizycje 12 operatorów kablowych i dostępu do Internetu. 4% wydatków inwestycyjnych pochłonęła rozbudowa sieci w nowych obszarach.
Około 30% środków Multimedia Polska zostało przeznaczonych na inwestycje nie związane bezpośrednio z pozyskiwaniem klientów m.in. na rozbudowę sieci szkieletowej, systemy informatyczne służące m.in. redukcji kosztów czy inwestycje związane z przystosowaniem systemów do możliwości przenoszenia numerów telefonicznych.
Plany Multimedia Polska
Zwiększenie liczby klientów korzystających z usług pakietowych
Wprowadzenie telewizji cyfrowej dla abonentów telewizji kablowej – połowa 2007 r.
Zakończenie modernizacji sieci w pełni umożliwiającej wprowadzenie telewizji cyfrowej w sieci kablowej. Multimedia Polska zakończyła już inwestycje związane z przystosowaniem sieci do świadczenia usługi szerokopasmowego dostępu do internetu.
Dalsza konsolidacja rynku operatorów kablowych i dostawców Internetu. Firma już realizuje te deklaracje. Niedawno przejęła 100 % udziałów w spółce Automatic Serwis, operatora telewizji kablowej i dostawcę szerokopasmowego dostępu do Internetu. Wartość transakcji wyniosła 56,5 mln zł i obejmowała udziały w spółce oraz dodatnie saldo gotówkowe tej firmy w wysokości około 4,5 mln zł. Giełdowa spółka zyskała: dostęp do nowego rynku, ponad 40 tys. lokali w bezpośrednim zasięgu sieci, a także klientów korzystających już z blisko 39 tys. usług (telewizja i internet).