W pierwszym kwartale 2022 w Chinach sprzedało się 74,2 miliona smartfonów. Choć z europejskiej perspektywy liczba wydaje się ogromna, to w rzeczywistości oznacza to 14% spadek sprzedaży smartfonów rok do roku. Przyczyny takiego stanu rzeczy należy przede wszystkim szukać w problemach powodowanych przez pandemię i powiązane z nią lockdowny. Bezrobocie w dużych miastach osiągnęło rekordowe poziomy, a przewidywany wzrost gospodarczy, który miał wynosić 5,5% ostatecznie osiągną niższy poziom 4,8%. Wszystko to wzmocniło widoczny już wcześniej trend spadkowy zainteresowania nowymi smartfonami.
Najlepiej sprzedającym się modelem smartfonu w Chinach jest iPhone 13. Apple najmocniej skorzystało ze spadków sprzedaży Huawei. Obecnie Apple zajmuje w Chinach 3 miejsce pod względem udziału w rynku, mając 17,9% udziału. Na drugim miejscu znalazło się OPPO po spadku z 22,4% do 18% udziałów w rynku. Pierwsze miejsce zajmuje vivo z 19,7% udziałów w rynku. Vivo zyskało sporo zainteresowania dzięki modelom ze średniej półki, czyli przede wszystkim Y76s i Y31s.
Według informacji udostępnionych przez Counterpoint Research bezkonkurencyjnie szybko rosnącą marką jest Honor, który rok do roku wzrósł aż o 166,8%. Uzyskał ten wynik przede wszystkim dzięki modelowi Honor 60. Jedynymi producentami, którzy uzyskali wzrost obok Honora są Apple z 4,4% i realme z 1,6%. Tak szybki wzrost pozwolił Honorowi zająć 4 pozycję pod względem udziałów w rynku, które zwiększyły się z 5,5 do aż 16,9%.
Składane smartfony, chociaż oferowane w coraz większej liczbie modeli nadal stanowią mniej niż 1% rynku.