Jeśli lubisz nasze newsy to polub także nasz profil na Facebooku - KLIKNIJ TUTAJ
Netia opublikowała wyniki finansowe i operacyjne za III kw. 2014 r. Spółka podtrzymała całoroczną prognozę finansową, zakładającą m.in. osiągnięcie w całym roku przychodów w wysokości 1,675 mld zł i Skorygowanego zysku EBITDA na poziomie 505 mln zł. Zarząd przedstawił też kluczowe kierunki strategiczne dla Grupy Netia na lata 2015 – 2020.
Przychody Netii w III kw. 2014 roku zakończonym 30 września br., wyniosły 413,4 mln zł, co oznacza spadek o 2 proc. kwartał do kwartału. Spadek przychodów nastąpił przede wszystkim za sprawą spadku o 3 proc. liczby usług (RGU), głównie na bazie dostępu regulowanego, oraz w efekcie obniżki stawek MTR.
Skorygowany zysk EBITDA wyniósł w III kw. 120,3 mln zł, wykazując spadek o 4 proc. w stosunku do II kw. 2014. Marża Skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 29,1 proc. Natomiast skorygowany zysk operacyjny EBIT wyniósł w III kw. 13,9 mln zł i 62,6 mln zł po pierwszych 9 miesiącach br. Do końca września 2014 r. Netia osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w wysokości 221,6 mln zł.
Na koniec III kw. br. Netia świadczyła łącznie 2,361 mln usług (RGU), w tym 1,833 mln w segmencie B2C (klienci indywidualni i mikro firmy) i 493,9 tys. z segmencie B2B (przedsiębiorstwa i instytucje). O ile w segmencie B2C spółka odnotowała spadek liczby usług o 64,3 tys. (w tym 58,7 tys. odłączeń netto na rynku regulowanym), o tyle w segmencie B2B liczba usług urosła trzeci kwartał z rzędu, tym razem o 1,9 tys. RGU.
Tradycyjnie największy spadek (o blisko 43 tys. do 1,372 mln) odnotowano w zakresie usług głosowych, przede wszystkim na bazie dostępu regulowanego WLR. Z kolei liczba usług szerokopasmowych spadła o 20 tys. do 806,3 tys., co oznacza spadek o 2 proc. w porównaniu do II kw. br. Zarząd spółki ocenia, iż zaobserwowany spadek liczby usług szerokopasmowych na sieci własnej (ponad 1260 odłączeń netto) był zjawiskiem jednorazowym, związanym z ubiegłorocznym projektem realizowanym przez spółkę zależną Telefonia Dialog.
Na koniec września 2014 roku już 50 proc. usług szerokopasmowych i 47 proc. usług głosowych świadczonych było na bazie sieci własnych Grupy Netia. Spółka utrzymuje przy tym poziom ARPU dla usług szerokopasmowych w wysokości 56 zł.
Zarząd Netii przedstawił aktualizację kluczowych kierunków strategicznych Netii do 2020 roku. Dywizja B2C ma się koncentrować na ustabilizowaniu wyników finansowych poprzez poprawę efektywności kosztowej oraz na lepszym wykorzystaniu posiadanej infrastruktury dostępowej, poprzez wzrost penetracji usługami szczególnie na sieciach zmodernizowanych już do standardu NGA. W realizacji tego celu spółka będzie jeszcze silniej niż dotychczas korzystać z narzędzi zapobiegających odejściom klientów (antychurn) oraz geo-marketingu.
Z kolei Dywizja B2B będzie się koncentrować na dynamicznym rozwoju w segmencie „new data” oraz ICT, m.in.. poprzez rozwój centrów danych oraz usług w chmurze. W ramach aktualnych kierunków strategicznych brane są pod uwagę potencjalnie selektywne akwizycje kompetencji i/lub infrastruktury w tym obszarze. Spółka zamierza też nawiązać partnerstwo strategiczne w zakresie rozwiązań konwergentnych, w celu oferowania pełnego zakresu usług. Jednym z kluczowych zadań Dywizji B2B będzie się też koncentracja na wykorzystaniu potencjału rynku usług hurtowych przy pomocy pełnej utylizacji własnej infrastruktury sieciowej. Planowana jest również reorganizacja modelu operacyjnego w zakresie sił sprzedaży oraz procesów sprzedażowych, a także poszukiwanie optymalnych modeli kosztowych działalności segmentu klientów biznesowych.