Netia - wzrost liczby klientów broadbandu o 33%

Newsy
Żródło: Netia
Opinie: 4

Netia ogłosiła w dniu dzisiejszym niepodlegające badaniu skonsolidowane wyniki finansowe za okres dziewięciu miesięcy zakończony 30 września 2010 r.

Najważniejsze dane finansowe:

Przychody w pierwszych dziewięciu miesiącach 2010 r. wyniosły 1.175,1 mln PLN, wykazując wzrost o 5% rok-do-roku. Pomiędzy kolejnymi kwartałami przychody wzrosły o 0,2% do 394,5 mln PLN w III kw. 2010 r. wobec 393,7 mln PLN w II kw. 2010 r.

Skorygowany zysk EBITDA za pierwsze dziewięć miesięcy 2010 r. wyniósł 271,7 mln PLN, wykazując wzrost o 20% w stosunku do analogicznego okresu 2009 r. Wzrost rentowności rok-do-roku został osiągnięty dzięki wyższemu zyskowi brutto z rosnących wolumenów sprzedawanych usług, inicjatywom w ramach Projektu ,,Profit" mającym na celu redukcję kosztów na poziomie grupy Netia oraz synergii związanej z nabyciem Tele2 Polska. Skorygowany zysk EBITDA za III kw. 2010 r. wyniósł 85,5 mln PLN, tj. o 10% mniej niż w II kw. 2010 r. w związku z zapowiedzianym uprzednio spadkiem marży związanym z szybszym tempem przyłączania klientów głosowych, migracją klientów BSA/WLR na LLU oraz kosztem retencji klienta. Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 23,1% w okresie styczeń-wrzesień 2010 r. i 21,7% w III kw. 2010 r. wobec 20,3% w okresie styczeń-wrzesień 2009 r. oraz 24,2% w II kw. 2010 r.

Zysk EBITDA wyniósł 278,6 mln PLN za pierwsze trzy kwartały 2010 r. oraz 89,8 mln PLN za III kw. 2010 r. wykazując wzrost o 25% wobec pierwszych trzech kwartałów 2009 r. i spadek o 6% wobec II kw. 2010. Powyższy zysk obejmuje koszty restrukturyzacji dotyczące Projektu ,,Profit", które wyniosły 0,5 mln PLN w okresie styczeń-wrzesień 2010 r. w stosunku do kwoty 10,3 mln PLN poniesionej w analogicznym okresie 2009 r. Dodatkowo, EBITDA obejmuje zysk ze zbycia transzy sprzętu transmisyjnego dla P4 w wysokości 7,3 mln PLN za pierwsze dziewięć miesięcy 2010 r., w tym 4,4 mln PLN za III kw. 2010 r., w porównaniu do kwoty 5,3 mln PLN odnotowanej w III kw. 2009 r. Marża zysku EBITDA wyniosła 23,7% w okresie styczeń-wrzesień 2010 r. i 22,8% w III kw. 2010 r. w porównaniu do 19,8% w okresie styczeń-wrzesień 2009 r. i 24.2% w II kw. 2010 r.

Zysk operacyjny wyniósł 54,4 mln PLN w pierwszych trzech kwartałach 2010 r. (nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych zysk wyniósł 47,6 mln PLN) w stosunku do straty operacyjnej w wysokości 1,0 mln PLN w analogicznym okresie 2009 r.

Zysk operacyjny odnotowany w III kw. 2010 r. wyniósł 14,4 mln PLN (10,1 mln PLN nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych) w porównaniu do zysku operacyjnego na poziomie 20,5 mln PLN (20,6 mln PLN nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych) w II kw. 2010 r.

Zysk netto wyniósł 42,3 mln PLN w okresie styczeń-wrzesień 2010 r. w stosunku do straty netto na poziomie 10,4 mln PLN w tym samym okresie 2009 r. Zysk netto w III kw. 2010 r. wyniósł 12,4 mln PLN wobec 15,6 mln PLN w II kw. 2010 r.

Środki finansowe wykazane przez Netię na dzień 30 września 2010 r. wyniosły 313,3 mln PLN (z czego 157,4 mln PLN stanowiły środki pieniężne i ich ekwiwalenty, a 155,9 mln PLN bony skarbowe w wartości rynkowej), co łącznie stanowi wzrost o 40,8 mln PLN w stosunku do poziomu środków finansowych z czerwca 2010 r.

Spółka osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w pierwszych trzech kwartałach i III kw. 2010 r. OpFCF zdefiniowany jako różnica pomiędzy zyskiem EBITDA a poziomem zwiększeń środków trwałych i wartości niematerialnych, nie uwzględniając nabycia sieci ethernetowych, wyniósł 153,4 mln w okresie styczeń-wrzesień 2010 r. i 45,7 mln PLN w III kw. 2010 r. Stanowi to wzrost o odpowiednio 196% i 54% w porównaniu z okresem styczeń-wrzesień 2009 r. i III kw. 2009 r. OpFCF osiągnięty przez Netię w powyższy sposób w ciągu ostatnich 12 miesięcy wyniósł łącznie 167,9 mln PLN.

Netia podtrzymuje prognozę wyników operacyjnych i finansowych na koniec 2010 r. i zakłada pozyskanie 700.000 klientów usług szerokopasmowych, 1.225.000 klientów usług głosowych oraz uwolnienie łącznie ponad 500 węzłów LLU na koniec 2010 r. Prognoza nie uwzględnia bazy klientów możliwej do pozyskania w ramach kolejnych potencjalnych akwizycji sieci ethernetowych. Prognoza przychodów szacowana jest na poziomie ponad 1.550,0 mln PLN, a prognoza skorygowanego zysku EBITDA na poziomie ponad 355,0 mln PLN. Marża skorygowanego zysku EBITDA szacowana jest na poziomie 23%, a zysk EBITDA oczekiwany jest na poziomie przekraczającym 360,0 mln PLN. Przewidywany zysk operacyjny EBIT wyniesie ponad 60,0 mln PLN, a nakłady inwestycyjne szacowane są na poziomie 220,0 mln PLN. Netia oczekuje osiągnięcia zysku netto w całym 2010 r.

Zaawansowane prace nad pozyskaniem finansowania na potencjalne istotne akwizycje. W dniu 4 października 2010 r. Spółka rozszerzyła porozumienie (,,Mandate Letter") zawarte z grupą banków w lipcu br. i może pozyskać 700,0 mln PLN zewnętrznego finansowania na potrzeby potencjalnych akwizycji o charakterze konsolidacyjnym na polskim rynku telekomunikacyjnym. Uwzględniając środki własne Spółki w wysokości powyżej 300,0 mln PLN, łączna wartość środków finansowych, które mogą być przeznaczone przez grupę Netia na potrzeby finansowania potencjalnych akwizycji konsolidujących rynek wynosi 1,0 mld PLN.

Najważniejsze dane operacyjne:

Baza klientów usług szerokopasmowych zwiększyła się do 653.901 na dzień 30 września 2010 r., co stanowiło wzrost o 5% z poziomu 623.579 na dzień 30 czerwca 2010 r. oraz o 33% z poziomu 489.823 na dzień 30 września 2009 r. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł do 11,1% z 9,0% na dzień 30 września 2009 r., a udział w rynku nowych przyłączeń stacjonarnych usług szerokopasmowych netto wyniósł około 31% w okresie styczeń-wrzesień 2010 r. i 36% w III kw. 2010 r. Netia przyłączyła w III kw. 2010 r. 30.322 klientów stacjonarnych usług szerokopasmowych netto, co stanowi wzrost o 50% wobec 20.212 klientów tych usług pozyskanych w I kw. 2010 r. Wzrost liczby przyłączeń nowych abonentów kwartał-do-kwartału odzwierciedla bardziej agresywną ofertę komercyjną Spółki oraz akwizycje sieci ethernetowych, w ramach których pozyskano 6.521 klientów w III kw. 2010 r. i 8.312 klientów w okresie styczeń-wrzesień 2010 r. Netia prognozuje pozyskani!
e do końca 2010 r. łącznie 700.000 klientów stacjonarnych usług szerokopasmowych, nie uwzględniając potencjalnych akwizycji. Na dzień 4 listopada br. baza klientów usług szerokopasmowych Netii wyniosła blisko 667.000.

Baza klientów usług głosowych (własna sieć + WLR + LLU) wyniosła 1.213.584 na dzień 30 września 2010 r. co stanowiło wzrost o 3% z poziomu 1.182.316 na dzień 30 czerwca 2010 r. oraz o 6% z poziomu 1.146.876 na dzień 30 września 2009 r. Łącznie Netia przyłączyła w III kw. 2010 r. 31.268 klientów usług głosowych netto. Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług głosowych wzrósł do 12,8% z 11,2% w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Na dzień 30 września 2010 r. usługi dla 32% klientów usług głosowych świadczone były poprzez własną sieć dostępową Netii. Do końca 2010 r. Spółka zamierza pozyskać w ramach wzrostu organicznego łącznie 1.225.000 klientów usług głosowych.

Netia osiągnęła znaczący postęp w rozwoju sieci LLU. Na dzień 30 września 2010 r. Netia posiadała 437 uwolnionych węzłów z dostępem do około 3,2 mln klientów i obsługiwała łącznie 98.555 klientów w ramach technologii LLU. Spółka przyłączyła w III kw. 2010 r. aż 25.454 klientów w stosunku do 13.596 klientów pozyskanych w ubiegłym kwartale oraz 13.957 w III kw. 2009 r. W tym 17.069 przyłączeń netto stanowiły migracje klientów BSA/WLR na LLU, a 8.385 to wzrost organiczny. Na dzień 4 listopada 2010 r. Netia posiadała ponad 107.000 klientów LLU oraz 475 uwolnionych węzłów abonenckich. Netia zakłada uwolnienie łącznie ponad 500 węzłów do końca br. W związku z doskonałymi wynikami projektu LLU, a także biorąc pod uwagę zaostrzoną konkurencję na rynku BSA w wyniku zdania testu zawężenia marży przez nową, tańszą ofertę detaliczną TP (zob. Pozostałe Wydarzenia), Netia rozważa kontynuację rozbudowy sieci LLU i jej powiększenie z ponad 500 do 700 węzłów.

"Klientomania", kluczowy projekt grupy Netia w 2010 r. mający na celu zapewnienie najwyższego poziomu satysfakcji klientów dostępnego na rynku, co stanowi kolejny element wyróżniający Spółkę na polskim rynku telekomunikacyjnym, jest w zaawansowanej fazie wdrożenia. Projekt obejmuje wszystkie etapy relacji klienta z Netią i jest realizowany przez wszystkie działy Spółki.

Koszty migracji klientów BSA/WLR na LLU i koszty retencji klienta wyniosły w III kw. 2010 r. odpowiednio 1,8 mln PLN i 7,0 mln PLN. Koszty retencji klienta obejmują koszt subsydiowanych modemów i/lub koszt opłat dla TP za zmianę przepływności BSA oraz korektę w rozpoznaniu przychodów dla okresu obowiązywania umowy, które to pozycje są rozpoznawane w momencie przedłużania umowy.

Opinie:

Opinie archiwalne (4):

Komentuj

Komentarze / 4

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    mariaaa pisze: 2010-11-04 13:33
    po wynikach finansowych TP, przyszła pora na Netię. Widać że obaj operatorzy dzięki swoim działaniom: m.in. obniżką cen internetu ( Neo, DSL dla firm itd) odnotowali pozytywne zyski w ostatnim kwartale. Ciekawe czy tak będzie również na zamknięcie całego roku.
    0
  • Users Avatars Mini
    analityk pisze: 2010-11-04 15:10
    o ile mi wiadomo właśnie wojna cenowa wydrenowała im kieszenie - bo to zawsze większe koszty (w casie netii ok -17 mPLN) trochę liczb i od razu się gubią hehe
    0
  • Users Avatars Mini
    dercos pisze: 2010-11-04 16:27
    spodziewałem się nawet lepszych wyników Netii, ale tutaj widać, że TP skutecznie odparła ataki. Nawet porównując kampanie reklamowe, to serce i rozum zostało korzystniej przyjęte, niż hipnotyzująca promocja Kota alias Kaszpirowskiego:)
    0
  • Users Avatars Mini
    Kamila pisze: 2010-11-05 16:43
    A to tp opublikowało już swoje wyniki? Przecież dopiero co wprowadzili ofertę dla studentów i zniżki na net, więc przypuszczam , że statystyki będą nieco wyższe.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: