20 stycznia w warszawskim hotelu Marriott odbyła się konferencja Nokia Business Conference poświęcona mobilnym rozwiązaniom dla klientów biznesowych. Swoją oficjalną polską premierę miał na niej telefon Nokia 7710, prezentowany w zeszłym roku w Monaco. Całość prowadził Tadeusz Mosz z programu Plus Minus. W konferencji wzięło udział ponad 250 osób.
Według badań przedstawionych na konferencji przez Janusza Czapińskiego, profesora psychologii społecznej, osoby posiadające komórkę są m.in.:
bardziej szczęśliwe i zadowolone ze swojego życia
mniej depresyjne
rzadziej uzależnione od alkoholu
z silniejszą wolą życia
mniej religijne
Christian Gaunt z Grey Worldwide Warszawa omawiał na konferencji możliwości stające przed moblinym marketingiem. Według prezentowanych badań aż 94% wiadomości SMS jest czytanych. Ilość reakcji na reklamę SMS (response rate) może być od 2 do 15 razy wyższa niż w przypadku zwykłych mailingów pocztą. Gaunt zwracał uwagę na konieczność bardzo restrykcyjnego przestrzegania prawa dotyczącego nękania klientów SMS-ową reklamą. Klienci mają bowiem prawo do wcześniejszej, wyraźnej zgody na tego typu bardzo osobisty kontakt. Wszelkie zasady marketingu mobilnego są już regulowane europejskimi dyrektywami.
Michał Lach z K2 Internet (firmy, zajmującej się podobno przygotowywaniem kampanii mobilnych) nie wiedział niestety, ile w Polsce jest użytkowników telefonów komórkowych - dla K2 w Polsce obecnie jest ich nadal tylko 21 mln. To trochę dziwne, bo hasło przewodnie prezentacji prezesa Lacha brzmiało "W marketingu liczą się tylko fakty". Lach przedstawił dane dotyczące polskich baz, z których można korzystać w trakcie kampanii reklamowych: Mobi JOY! ma około 3 mln rekordów, Overnet (baza MobileClub) ma 340 tys., a CT Creative Team to około 1.8 mln numerów. Cena wykorzystania jednego rekordu wynosi od 40 gr do 8 zł.
W czasie konferencji prezentowano także wiele przykładów gotowych rozwiązań (case study), które w większości przypadków pozwoliły ograniczyć koszty firmy lub zwiększyły jej rynkową skuteczność działania. Firma Psiloc prezentowała aplikacje typu klient serwer wykorzystywane m.in. w agencjach badań do uzupełniania ankiet przez ankieterów oraz aplikacje wykorzystywane przez skandynawską sieć stacji benzynowych itp. Wszystkie zaprezentowane zastostowania wykorzystywały telefony firmy Nokia, jako tańsze rozwiązanie w porównaniu z koniecznością zakupu przez daną firmę dziesiątków komputerów przenośnych. Firma Network Technologies Polska prezentowała natomiast korzyści finansowe płynące z zaskupu bramek GSM produkowanych przez Nokię. Firma Provident po zainstalowaniu w Polsce 90 bramek zmniejszyła swoje koszty telekomunikacji aż o 40% z 8.7 mln do 5.2 mln zł.