Nokia i Sony Ericsson najbardziej zwiększyły swój udział w globalnym rynku komórkowym w drugim kwartale, wynika z raportu Strategy Analytics. Dynamika wzrostu sprzedaży komórek spadła we wspomnianym okresie. Zwiększyły się także zapasy producentów.
Najważniejsze czynniki, które wpłynęły na wyniki branży komórkowej w drugim kwartale, to rosnący popyt na najnowsze aparaty z kolorowym wyświetlaczem oraz kamerą cyfrową na indyjskim rynku oraz spadek popytu na komórki na pozostałych azjatyckich rynkach, spowodowany epidemią SARS. Nie bez wpływu na sytuację branży były także upały panujące w Europie i spadek wysokości dopłat do aparatów stosowanych przez chińskich operatorów.
W drugim kwartale sprzedaż komórek do dystrybutorów, m.in. operatorów sieci, wzrosła o 11 proc. do 111 mln sztuk. Ich dalsza sprzedaż do użytkowników końcowych wzrosła już jednak tylko o 8% do 108 mln sztuk. W pierwszym kwartale sprzedaż do sieci rosła o 16%.
Średnia hurtowa cena aparatu komórkowego wyniosła w drugim kwartale 140 USD i była o 20 USD niższa niż rok wcześniej.
Analitycy Strategy Analytics podtrzymali prognozę 6% wzrostu globalnej sprzedaży komórek w 2003 roku. Spodziewają się, że sięgnie ona 455 mln sztuk.
W drugim kwartale największy wzrost sprzedaży zanotowała Nokia. Jej udział w rynku wzrósł z 35% w pierwszym kwartale do 37% w drugim. Poprawiła wynik zarówno w segmencie aparatów GSM, w którym jej udział sięga 46%, jak i CDMA.
Drugi producent komórek na świecie, Motorola, zanotował spadek udziału w rynku z 15,4 do 14,2% Jeszcze rok temu sięgał on 17%
Samsung, który w ostatnich latach wdarł się do pierwszej piątki branży, zanotował spadek udziału w rynku z 12,1 do 10,8% Na pocieszenie pozostało mu to, że jego przychody ze sprzedaży okazały się wyższe niż osiągnięte w tym samym okresie przez Motorolę.
Udział Siemensa w rynku komórek spadł z 7,4 do 7,3% W ubiegłym roku sięgał jednak 8%
Powody do zadowolenia ma szwedzko-japoński Sony Ericsson. Jego udział w rynku wzrósł z 5 do 6% Działająca od 18 miesięcy spółka szacuje, że do osiągnięcia rentowności niezbędny jest jej 7% udział w rynku. Jeszcze trzy lata temu działający samodzielnie Ericsson miał 10% udział w rynku komórek.
Udział w rynku LG Electronics spadł z 5,2 w pierwszym kwartale do 4,8% w drugim.