Najbardziej zadowoleni ze swoich aparatów są użytkownicy telefonów marki Nokia- wynika z najnowszych badań ARC Rynek i Opinia. Wysoko oceniane są także telefony firmy Siemens.
Oprócz podstawowych funkcji telefonu komórkowego (książka telefoniczna, wysyłanie/ odbieranie SMS-ów, wykonywanie połączeń) badani oczekują, że aparat GSM będzie posiadał także: zegarek (budzik), alarm wibracyjny, kalkulator i kalendarz. Wśród nowoczesnych funkcji najbardziej preferowana jest możliwość korzystania z przeglądarki WAP. Z sondażu wynika także, że respondenci gotowi są zapłacić więcej za aparat, który byłby odporny na wstrząsy, wodę, posiadający odtwarzacz mp3 i możliwość wysyłania i odbierania MMS-ów.
Wykres 1: Pożądane funkcje telefonu komórkowego (najważniejsze wskazania)
Spośród wszystkich uczestników badania, największy odsetek obecnych posiadaczy telefonów wyprodukowanych przez koncern Nokia, używał w przeszłości aparatu innej marki. Najrzadziej markę aparatu zmieniali aktualni użytkownicy telefonów Alcatel, Motorola i Panasonic.
Co skłaniało użytkowników tych aparatów do zmiany?
Najczęściej respondenci wskazywali na bogatsze i nowocześniejsze wyposażenie nowego telefonu, oraz mniejsze rozmiary. Badanym mniej zależało na ładniejszych dzwonkach, czy prestiżu nowej marki.
Wykres 2: Zmiana marki telefonu
Plany zakupu nowego telefonu w najbliższej przyszłości zadeklarowała blisko połowa badanych przez ARC Rynek i Opinia. Najczęściej chęć zmiany wyrażali aktualni użytkownicy aparatów Ericsson, Panasonic oraz Alcatel. Nieco rzadziej planowali to właściciele telefonów firm Siemens, Motorola i Nokia. Biorąc pod uwagę wyniki badania dotyczące wizerunku poszczególnych telefonów, wydaje się, że najczęściej wybieraną w przyszłości marką będzie Nokia.
Wykres 3: Plany dotyczące zakupu nowego telefonu
Badania zostało zrealizowane w sierpniu 2002 roku, na próbie N=682 użytkowników, 6 głównych marek telefonów GSM.
Badanie przeprowadzono przy wykorzystaniu ankiety CAWI (Computer Assisted Web Interview) przy użyciu internetowego epanelu, ARC Rynek i Opinia.