Zdecydowany wzrost wielkości sprzedaży i doskonała rentowność w sektorze telefonów komórkowych - Nokia osiągnęła cele sprzedaży i EPS przyjęte dla 3. kwartału.
Najważniejsze dane: 3. kwartał 2003 r. (wszystkie porównania rok do roku):
Obroty netto spadły o 5%, do 6,9 mld euro (wzrost o 4% w walucie stałej);
Obroty Nokia Mobile Phones nie zmieniły się i wyniosły 5,6 mld euro (wzrost o 9% w walucie stałej);
Obroty Nokia Networks spadły o 21%, do 1,2 mld euro;
Nokia zwiększa swój udział w rynku, przy wzroście wolumenu sprzedaży o 23%; w całej branży wzrost wolumenu sprzedaży telefonów komórkowych osiąga 15%;
W trzecim kwartale udział Nokia w rynku telefonów komórkowych wzrasta do 39%;
Spółka podwaja udział w globalnym rynku telefonów CDMA;
Wyśmienita marża operacyjna pro forma i zgłoszona w sektorze telefonów komórkowych - odpowiednio 22,4% i 22,0%;
Nokia Networks osiąga punkt rentowności;
Nokia ogłasza nową strukturę operacyjną na rok 2004;
Zysk pro forma na jedną akcję (EPS) (w przeliczeniu na wszystkie akcje) wyniósł 0,18 euro. Zgłoszony EPS (w przeliczeniu na wszystkie akcje) wyniósł 0,17 euro.
Wysoki poziom przepływów pieniężnych w trzecim kwartale - na poziomie 1.2 mld euro.
Jorma Ollila - prezes i dyrektor naczelny:
Trzeci kwartał przyniósł duży wzrost wolumenu sprzedaży telefonów Nokia. Ilość sprzedanych na rynku telefonów komórkowych wzrosła o imponującą wielkość 15% licząc rok do roku i osiągnęła w tym kwartale poziom 118 mln sztuk, a sprzedaż telefonów Nokia wzrosła jeszcze bardziej, bo o 23%, co odpowiada 45,5 mln sztuk aparatów. W ciągu roku rynek telefonów komórkowych nadal się umacniał i obecnie przewidujemy, że globalna sprzedaż w całej branży w roku 2003 osiągnie poziom 460 mln aparatów.
W trzecim kwartale nasz ogólny udział w rynku telefonów komórkowych wzrósł do 39%, z 36% w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Oprócz stałej, silnej pozycji w Europie, osiągnęliśmy pozycję zdecydowanego lidera w Stanach Zjednoczonych i na rynkach obu Ameryk. W Chinach wysunęliśmy się na czoło rynku GSM i jesteśmy przekonani, że mamy wszelkie warunki po temu, by stać generalnym liderem tamtejszego rynku.
Przed dwoma laty ogłosiliśmy zamiar wzmocnienia naszej pozycji na globalnym rynku telefonów CDMA i obecnie z przyjemnością mogę stwierdzić, że podwoiliśmy nasz udział do poziomu około 15% w stosunku do 3. kwartału ubiegłego roku. Oczekujemy utrzymania tego tempa w sektorze CDMA także w czwartym kwartale, gdyż zwiększany nasze dostawy do Chin, Indii i wszystkich głównych operatorów CDMA w Stanach Zjednoczonych.
Ostatnie miesiące zaznaczyły się wejściem naszej firmy do kilku nowych, atrakcyjnych obszarów łączności komórkowej. Wprowadziliśmy na rynek kilka telefonów fotograficznych, zaczęliśmy dostawy konsol do gier i zapowiedzieliśmy sześć modeli telefonów dla nowych, rozwijających się rynków.
Konsola Nokia N-Gage właśnie trafiła do sprzedaży w 30.000 sklepach całego świata i spotkała się z bardzo przychylnym przyjęciem konsumentów. Wiele sklepów sprzedało cały zapas urządzeń już w pierwszych dniach od wprowadzenia konsoli na rynek. W rezultacie tego, teraz obserwujemy wielki napływ zamówień od dystrybutorów i detalistów. We wrześniu zaprezentowaliśmy nasz drugi model telefonu 3G, mianowicie aparat Nokia 7600. Nie tylko wyróżnia się on radykalnym, nowatorskim wzornictwem, ale na dodatek będzie to najmniejszy i najlżejszy dwuzakresowy telefon WCDMA na rynku. Jego dostawy rozpoczną się w czwartym kwartale.
(ciąg dalszy pod tabelą)
WYNIKI FINANSOWE NOKIA W TRZECIM KWARTALE 2003 I W OKRESIE STYCZEŃ - WRZESIEŃ 2003
WYNIKI 3 KW. 2003 R. | PRO FORMA (bez amortyzacji wartości firmy i pozycji jednorazowych) | WARTOŚĆ ZGŁOSZONA | ||||
mln euro | 3 kw. 2003 | 3 kw. 2002 | Zmiana (%) | 3 kw. 2003 | 3 kw. 2002 | Zmiana (%) |
Sprzedaż netto | 6 874 | 7 224 | -5 | 6 874 | 7 224 | -5 |
Nokia Mobile Phones | 5 620 | 5 633 | 5 620 | 5 633 | ||
Nokia Networks | 1 217 | 1 545 | -21 | 1 217 | 1 545 | -21 |
Nokia Ventures Organization | 82 | 89 | -8 | 82 | 89 | -8 |
Zysk operacyjny | 1 192 | 1 219 | -2 | 1 154 | 859 | 34 |
Nokia Mobile Phones | 1 257 | 1 249 | 1 | 1 235 | 1 226 | 1 |
Nokia Networks | 19 | 80 | -76 | 4 | -250 | |
Nokia Ventures Organization | -55 | -25 | -120 | -56 | -31 | -81 |
Wspólne wydatki Grupy | -29 | -85 | -29 | -86 | ||
Marża operacyjna (%) | 17,3 | 16,9 | 16,8 | 11,9 | ||
Nokia Mobile Phones (%) | 22,4 | 22,2 | 22,0 | 21,8 | ||
Nokia Networks (%) | 1,6 | 5,2 | 0,3 | -16,2 | ||
Nokia Ventures Organization (%) | -67,1 | -28,1 | -68,3 | -34,8 | ||
Przychody i wydatki finansowe | 70 | 30 | 133 | 70 | 30 | 133 |
Zysk przed opodatkowaniem i udziałami mniejszościowymi | 1 260 | 1 245 | 1 | 1 222 | 885 | 38 |
Zysk netto | 861 | 881 | -2 | 823 | 610 | 35 |
Zysk na jedną akcję, euro | ||||||
Podstawowy | 0,18 | 0,19 | -5 | 0,17 | 0,13 | 31 |
W przeliczeniu na wszystkie akcje | 0,18 | 0,18 | 0,17 | 0,13 | 31 |
Korekty pro forma za trzeci kwartał 2003 składają się z amortyzacji wartości przedsiębiorstwa w wysokości 38 mln euro.
styczeń - wrzesień
Pierwsze półrocze 2003 | PRO FORMA (bez amortyzacji wartości firmy i pozycji jednorazowych) | WARTOŚĆ ZGŁOSZONA | ||||
mln euro | sty-wrz/03 | sty-wrz/02 | Zmiana (%) | sty-wrz/03 | sty-wrz/02 | Zmiana (%) |
Sprzedaż netto | 20 666 | 21 173 | -2 | 20 666 | 21 173 | -2 |
Nokia Mobile Phones | 16 609 | 16 469 | 1 | 16 609 | 16 469 | 1 |
Nokia Networks | 3 914 | 4 455 | -12 | 3 914 | 4 455 | -12 |
Nokia Ventures Organization | 258 | 352 | -27 | 258 | 352 | -27 |
Zysk operacyjny | 3 237 | 3 765 | -14 | 3 342 | 3 314 | 1 |
Nokia Mobile Phones | 3 844 | 3 628 | 6 | 3 776 | 3 559 | 6 |
Nokia Networks | -442 | 397 | -260 | 33 | ||
Nokia Ventures Organization | -123 | -118 | -4 | -124 | -135 | 8 |
Wspólne wydatki Grupy | -42 | -142 | -50 | -143 | ||
Marża operacyjna (%) | 15,7 | 17,8 | 16,2 | 15,7 | ||
Nokia Mobile Phones (%) | 23,1 | 22,0 | 22,7 | 21,6 | ||
Nokia Networks (%) | -11,3 | 8,9 | -6,6 | 0,7 | ||
Nokia Ventures Organization (%) | -47,7 | -33,5 | -48,1 | -38,4 | ||
Przychody i wydatki finansowe | 281 | 104 | 170 | 281 | 104 | 170 |
Zysk przed opodatkowaniem i udziałami mniejszościowymi | 3 509 | 3 850 | -9 | 3 614 | 3 399 | 6 |
Zysk netto | 2 385 | 2 701 | -12 | 2 424 | 2 335 | 4 |
Zysk na jedną akcję, euro | ||||||
Podstawowy | 0,50 | 0,57 | -12 | 0,51 | 0,49 | 4 |
W przeliczeniu na wszystkie akcje | 0,50 | 0,56 | -11 | 0,51 | 0,49 | 4 |
Jorma Ollila - prezes i dyrektor naczelny (ciąg dalszy):
W naszym dziale sieci komórkowych zaczynamy dostrzegać objawy stabilizowania się rynku. Sytuacja finansowa wśród naszych klientów-operatorów również wydaje się ulegać poprawie. Przykładowo, w ciągu trzeciego kwartału główni światowi i zachodnioeuropejscy operatorzy ponownie potwierdzili swe zainteresowanie technologią WCDMA i pragną lepiej się przygotować do uruchomienia takich sieci. Łączna liczba 27.000 dostarczonych przez nas do chwili obecnej stacji bazowych daje nam pozycję lidera rynku w sektorze radiowych sieci dostępowych WCDMA.
Dążąc do dalszego dostosowania struktury Nokia do naszej strategii podjęliśmy decyzję, że od stycznia 2004 roku nasza firma zostanie przekształcona w nowe, dysponujące dużą niezależnością oddziały. Jesteśmy przekonani, że nasze cztery grupy gospodarcze, to znaczy Mobile Phones, Multimedia, Networks i Enterprise Solutions, przygotują ofertę, której nie będą w stanie sprostać inni członkowie naszej branży. Nowe, tworzące strukturę poziomą podmioty będą bardzo blisko współpracować ze wszystkimi grupami gospodarczymi.
W tej nowej strukturze organizacyjnej zajmiemy się nowo powstającymi obszarami biznesowymi w świecie łączności komórkowej, a równocześnie będziemy umacniać naszą pozycję lidera komórkowej komunikacji głosowej. Pozwoli to nam skupić odpowiednią energię na każdym z segmentów naszej działalności, przy tym zaś będziemy korzystać z ekonomii skali, która, jak sądzimy, wykroczy znacznie poza wszelkie granice znane dotychczas w naszej branży. Wszyscy oczekujemy tych zmian i mamy pewność, że dzięki nim będziemy lepiej służyć naszym konsumentom, operatorom i firmom będącym naszymi klientami.
Mobilność to jeden z największych megatrendów współczesnego świata. Za jej sprawą zmienia się zarówno nasze życie jak i sposób działania firm. Nowa struktura operacyjna pozwoli nam wykorzystać możliwości niesione przez kolejną falę wzrostu naszej branży i udostępni korzyści dawane przez mobilność wszystkim konsumentom, firmom i społecznością.