Według raportu firmy Gartner, producenci telefonów zanotowali rekordowy I kw. br. sprzedając 180.6 mln sztuk telefonów, czyli o 17% więcej niż rok wcześniej. W I kw. 2004 r. producenci sprzedali 153.7 mln sztuk. Sprzedaż telefonów wzrosła we wszystkich regionach. Na dojrzałych rynkach Europy Zachodniej i Ameryki północnej największą role odegrał rynek wymiany aparatów, rejon Azji/Pacyfiku miał dobry okres ze względy na Chiński Nowy Rok oraz inne sezonowe wydarzenia. Również rynki rozwijające się notowały dynamiczny wzrost sprzedaży.
W I kw. wzrósł udział rynkowy Nokii pomimo kiepskiej sprzedaży koncernu w Północnej Ameryce. Nokia odnosi sukcesy w rejonie Azji/Pacyfiku, głównie w Chinach ze względu na agresywną politykę cenową, spore wydatki na marketing oraz sieć sprzedaży. W Chinach Nokia sprzedała ponad 5.6 mln sztuk telefonów.
Firma | 1Q05 Sprzedaż | 1Q05 Udział w rynku (%) | 1Q04 Sprzedaż | 1Q04 Udział w rynku (%) |
Nokia | 54,943.1 | 30.4 | 44,259.1 | 28.8 |
Motorola | 30,293.6 | 16.8 | 25,111.0 | 16.3 |
Samsung | 24,099.0 | 13.3 | 19,362.5 | 12.6 |
LG | 11,138.6 | 6.2 | 8,210.0 | 5.3 |
Siemens | 9,942.7 | 5.5 | 12,285.8 | 8.0 |
Sony Ericsson | 9,900.0 | 5.5 | 8,638.6 | 5.6 |
Inni | 40,293.0 | 22.3 | 35,879.9 | 23.4 |
Całość | 180,610.0 | 100.0 | 153,746.9 | 100.0 |
Sprzedaż telefonów komórkowych do klientów końcowych (1Q05, tysiące sztuk). Tabela nie obejmuje sprzedaży OEM.
Motorola zwiększyła swoją sprzedaż do 30.3 mln sztuk. Według Gartera, amerykańska firma zawdzięcza to wzmocnieniu swojej marki (głównie poprzez sukces Motorola RAZR V3) oraz na polepszeniu relacji z operatorami. Gartner twierdzi, że Motorola powinna nadal ciężko pracować pamiętając o tym, żeby zbyt gwałtownie nie obniżać swoich marż.
Samsung zwiększył swoją sprzedaż, głównie w Europie Zachodniej. Koreański koncern odnosi także sukcesy sprzedażowe w Rosji, gdzie bardzo pomogła obniżka cen. Największy rywal LG dobrze sobie radzi w Ameryce dzięki sprzedaży terminali code division multiple access (CDMA).
Siemens miał bardzo trudny kwartał i jego sprzedaż zmniejszyła się do najniższego poziomu od 1999 r.
Gartner przewiduje, że w 2005 r. globalna sprzedaż telefonów osiągnie 750 mln sztuk, o 13% więcej niż w roku 2004 r. Wcześniej Garter przewidywał, że w bieżącym roku sprzeda się 720 mln sztuk.