Firma Kapsch CarrierCom AG powierzyła Nortel Networks budowę testowego systemu łączności bezprzewodowej GSM-R (GSM for Railways) dla Kolei Czeskich.
Sieć GSM-R umożliwi komunikację między pociągami przekraczającymi granicę niemiecko-czeską. Dzięki niej Koleje Czeskie będą mogły wydajniej wykorzystać posiadane zasoby: zwiększyć szybkość pociągów, zmniejszyć opóźnienia, poprawić bezpieczeństwo podróży i równocześnie nadzorować ruch wielu pociągów.
Zgodnie z podpisaną umową Nortel Networks wyposaży międzynarodowy korytarz IV w system GSM-R obejmujący zasięgiem teren od granicy niemiecko-czeskiej do Kolina oraz Pragę. Zbudowanie sieci GSM-R w tym korytarzu szynowym jest kolejnym ważnym etapem tworzenia w Europie jednolitego międzynarodowego systemu cyfrowej łączności radiowej.
Czeski system GSM-R poszerza zakres działań Nortel Networks związanych z dostarczaniem zaawansowanych rozwiązań komunikacyjnych na potrzeby połączeń kolejowych w całej Europie i poza nią. Obecnie firma wdraża systemy kolejowej łączności radiowej w Hiszpanii, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Słowacji i Chinach.
"Nortel Networks ma bardzo duży udział w rozwoju komunikacji bezprzewodowej przyszłości, dzięki której kolej w Europie stanie się bardziej wydajna, wygodna i bezpieczna" - powiedział Scott Wickware, wiceprezes Nortel Networks ds. systemów GSM?R, GSM i UMTS. "Cieszy nas perspektywa współpracy z firmą Kapsch. Jesteśmy zobowiązani do dostarczenia sieci klasy operatorskiej, która zwiększy wydajność kolei i umożliwi świadczenie nowych, zaawansowanych usług dla podróżnych."
Czeska sieć kolejowa będzie zgodna ze standardem EIRENE (European Integrated Railway Radio Enhanced Network). Do kierowania ruchem pociągów zostanie wykorzystana ujednolicona transmisja głosu i danych. Pozwoli ona na komunikację pomiędzy konduktorami, załogami pociągów, dyspozytorami, personelem kolei (np. osobami odpowiedzialnymi za przetaczanie wagonów). Sieć umożliwi także radiową komunikację operacyjną, serwisową, między wagonami silnikowymi i głównymi węzłami kolejowymi.
Koleje Czeskie zleciły dostarczenie, zainstalowanie i uruchomienie systemu GSM-R firmie Kapsch CarrierCom. Nortel Networks został z kolei wybrany przez firmę Kapsch jako wyłączny dostawca infrastruktury sprzętowej. Wdrażanie systemu rozpocznie się w ostatnim kwartale 2004 r. i potrwa do połowy 2005 r.
Na kompletne rozwiązanie GSM-R składa się doświadczenie firmy Nortel w dziedzinie rozwiązań telekomunikacyjnych oraz wyspecjalizowane usługi wdrożeniowe skierowane do branży kolejowej. Oferta firmy obejmuje m.in. dostosowane do potrzeb kolei bazowe stacje przekaźnikowe GSM-R, zapewniające lepsze pokrycie obszarów o niesprzyjających warunkach środowiskowych. To skalowalne rozwiązanie obsługuje systemy GPRS i szybkie sieci transmisji głosu i danych, znacznie poprawia jakość świadczonych usług (QoS), jest niezawodne i zapewnia niezakłóconą transmisję głosu i danych w pociągach zwykłych i szybkich.