Decyzją z 14 lipca 2006 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wyznaczył Telekomunikację Polską do świadczenia wszystkim użytkownikom usługi ogólnokrajowego spisu abonentów i usługi ogólnokrajowej informacji o numerach telefonicznych. Prezes UKE określił także szczegółowe warunki świadczenia przez TP obu tych usług, w tym dane dotyczące formy oraz zakresu ich świadczenia oraz stopień szczegółowości danych abonentów, które będą objęte spisem i usługą informacji o numerach telefonicznych.
W dniu 31 lipca 2006r. Telekomunikacja Polska wystąpiła do Prezesa UKE z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej wydaniem ww. decyzji z dnia 14 lipca br. oraz o wstrzymanie jej wykonalności.
25 września br. Prezes UKE wydał decyzję w przedmiotowej sprawie. Utrzymał w niej rygor natychmiastowej wykonalności, doprecyzował zapisy budzące wątpliwości oraz dodatkowo dookreślił sposób dystrybucji spisów abonentów oraz ilość informacji udzielanych w ramach jednego połączenia z ogólnokrajowym biurem numerów.
W odniesieniu do sposobu dystrybucji, Prezes UKE określił, że TP będzie zbierała zamówienia użytkowników na spisy abonentów i bezpłatnie dostarczała je do swojej placówki wskazanej przez zamawiającego. Zamawiający może jednak zażądać dostarczenia spisu pod wskazany adres i w określony sposób (np. kurierem), wówczas będzie musiał ponieść koszty takiego dostarczenia.
Natomiast w zakresie ilości informacji udzielanych w ramach jednego połączenia z ogólnokrajowym biurem numerów, Prezes UKE ustalił, że w przypadku gdy TP będzie pobierała opłatę za połączenie z biurem numerów w zależności od długości trwania połączenia, nie może ograniczyć ilości udzielanych informacji. Natomiast, gdy opłata za połączenie będzie taka sama bez względu na jego długość, Spółka może udzielać informacji o nie mniej niż czterech numerach telefonicznych.
Prezes UKE nie przychylił się natomiast do stanowiska TP o braku możliwości zapewnienia dostępności usługi użytkownikom wszystkich publicznych sieci telefonicznych za taką samą opłatę i poprzedzenia realizacji usługi informacją o wysokości opłaty za połączenie.
Prezes UKE zwrócił uwagę, iż uprawnienia do samodzielnego ustalania cen posiada zgodnie z art. 61 ust. 1 PT każdy dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Dostawcą, w świetle art. 2 pkt 27 lit.a) PT, jest przedsiębiorca telekomunikacyjny uprawniony do świadczenia usług telekomunikacyjnych. W świetle art. 103 ust. 1 PT przedsiębiorcą zobowiązanym – a jednocześnie uprawnionym na podstawie decyzji Prezesa UKE – do świadczenia wszystkim użytkownikom publicznych sieci telefonicznych usługi ogólnokrajowej informacji o numerach telefonicznych jest TP S.A. A zatem to TP S.A. ustala cenę za tę usługę, zarówno w przypadku jej świadczenia swoim abonentom, jak również użytkownikom operatora innej sieci dostępowej i użytkownikom przedsiębiorcy telekomunikacyjnego bez sieci dostępowej (tj. korzystającego z usługi hurtowego dostępu do sieci Spółki tzw. WLR).
Ponadto, Prezes UKE stoi na stanowisku, że cena za połączenia telefoniczne do usługi ogólnokrajowej informacji o numerach telefonicznych powinna być taka sama dla wszystkich ww. użytkowników. Zdaniem Prezesa UKE, wyłącznie tak określona cena spełnia bowiem ujęte w art. 61 ust. 2 Ustawy warunki ustalania cen usług telekomunikacyjnych na podstawie niedyskryminujących kryteriów.
Prezes UKE nie podzielił stanowiska Spółki, iż TP nie może ustalić ceny za połączenie do usługi ogólnokrajowej informacji o numerach telefonicznych dla abonentów innych operatorów. Zdaniem Prezesa UKE, wprowadzenie takich samych cen za przedmiotową usługę dla ww. użytkowników jest możliwe pod warunkiem przyjęcia odpowiedniego modelu rozliczeń za tę usługę.