Od 1 lipca policja oraz inne służby uprawnione do kontroli ruchu drogowego zyskały nowe ułatwienia. Wpływają one również na komfort podróży samych kierowców.
Do tej pory podczas kontroli drogowej, w celu weryfikacji uprawnień kierowcy, policjant kontaktował się z funkcjonariuszami centrali. Dopiero po ich zwrotnej wiadomości otrzymywał informacje na temat uprawnień kierowcy. Teraz policjanci zyskali bezpośredni dostęp do danych o uprawnieniach kierowcy i motorniczego. Pozwoli to na szybszą weryfikację danych i tym samym skróci czas kontroli drogowej.
Nowe rozwiązanie umożliwia weryfikację ważności nadanych uprawień do kierowania pojazdami danego kierowcy, jak i status tych dokumentów bezpośrednio w Centralnej Ewidencji Kierowców. W związku z tym funkcjonariusze Organów Kontroli Ruchu Drogowego, od momentu wdrożenia mają możliwość korzystania z jednej aplikacji podczas wykonywania czynności służbowych.
Ponadto system w ramach wyszukania uprawnień kierowców udostępnia:
Usługa pozwala również na wygenerowanie pliku pdf, zawierającego wyszukane dane. Może on posłużyć w prowadzonej sprawie, bez konieczności ponownego wyszukiwania danej osoby.
Po wejściu w życie właściwych przepisów zawartych w tzw. „pakiecie deregulacyjnym kierowcy” planowane jest również rozszerzenie usługi dla wszystkich obywateli. Będzie dostępna będzie na portalu GOV.pl i umożliwi wyszukanie uprawnień kierowcy po wpisaniu numeru blankietu prawa jazdy.
Dostęp do danych o prawach jazdy dla funkcjonariuszy terenowych będzie niezbędny w momencie wejścia w życie przepisów zwalniających obywateli z konieczności posiadania przy sobie plastikowego prawa jazdy.