Pierwszy dzień obowiązywania nowych zasad przy zakupie telefonów komórkowych w ofertach promocyjnych przyniósł utrzymanie sprzedaży na dotychczasowym poziomie. W punktach sprzedaży Ery, Idei i Plusa jak zwykle pojawili się klienci zainteresowani kupnem telefonu po atrakcyjnej, promocyjnej cenie. Według relacji sprzedawców wszyscy klienci wyrażali zgodę na weryfikację płatniczą - nie odnotowano ani jednego zgłoszenia o gotowości zapłacenia kaucji w zamian za odstąpienie od procedury sprawdzającej. Potwierdza to przewidywania operatorów o większej skłonności klientów do wyrażenia zgody na potwierdzenie, że nie zalegają z opłatami u innych operatorów, niż do płacenia kaucji.
Przypomnijmy, że od 3 października wszyscy operatorzy komórkowi w Polsce (Idea, Era i Plus) wprowadzili nową procedurę zawierania umów o świadczenie usług w ofertach promocyjnych. Według nowych zasad, Klient chcący nabyć aparat w promocji jest proszony o wyrażenie zgody na sprawdzenie, czy inny operator nie rozwiązał z nim umowy ze względu na zaprzestanie regulowania zobowiązań oraz czy nie zgłoszono faktu utraty dokumentu, jakim posługuje się Klient. Jeśli ktoś nie wyraża zgody na taką weryfikację, jest proszony o wpłacenie kaucji (760 złotych), która po 6 miesiącach regulowania zobowiązań podlega zwrotowi.
Wczorajsza (3. bm.) sytuacja w punktach sprzedaży telefonów potwierdza słuszność prognoz, że klienci, rozumiejąc sens i cel wprowadzonych regulacji, nie odczuwają żadnych trudności z zakupem aparatów w promocji. Każda osoba, której wiarygodność płatnicza zostaje potwierdzona, może zakupić telefon na dotychczasowych zasadach. W ciągu wczorajszego dnia (3. bm.) nie zanotowano ani jednego zgłoszenia od sprzedawców o przypadkach wpłaty kaucji od osób, które nie chciały się poddać weryfikacji u innych operatorów.
Zgodnie z nową procedurą zakupu telefonów w promocji klientom przysługuje prawo kwestionowania wyniku weryfikacji u innego operatora. Takich przypadków jednak jak dotąd nie odnotowano w żadnym z punktów sprzedaży.
Operatorzy zgodnie twierdzą, że nowa procedura pomoże wyeliminować nieuczciwych kontrahentów, którzy od początku zawarcia umowy nie zamierzają regulować swoich zobowiązań. O skuteczności nowych rozwiązań w walce z nierzetelnymi konsumentami świadczy fakt, że już w pierwszym dniu obowiązywania nowych zasad zdarzały się sytuacje, że osoby proszone o zgodę na weryfikację odstępowały od podpisywania umowy na warunkach promocyjnych.