Od 26 września 2024 roku przedsiębiorcy telekomunikacyjni muszą aktywnie przeciwdziałać oszustwom telefonicznym, znanym jako CLI spoofing.
Jest to skutek ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej, która ma zmniejszyć liczbę fałszywych połączeń, SMS-ów oraz ograniczyć dostęp do oszukańczych stron internetowych.
CLI spoofing to metoda, w której przestępca dzwoni, podszywając się pod znany numer telefonu, np. bliskiej osoby lub urzędu. Ofiara myśli, że dzwoni ktoś zaufany i może zostać nakłoniona do przekazania swoich danych osobowych lub finansowych. W ten sposób dochodzi do wyłudzeń i strat finansowych.
Jeśli przedsiębiorca telekomunikacyjny uzna połączenie za podejrzane, może sprawić, że nie zostanie ono wywołane. W razie wątpliwości, numer pojawi się na telefonie jako „zastrzeżony”, co powinno wzbudzić ostrożność.
Oszuści prowadzący działalność w zakresie telekomunikacji, którzy dopuszczają się CLI spoofingu mogą zostać ukarani karą pieniężną do 3% swoich rocznych przychodów.
Dla pozostałych osób dopuszczających się tego nadużycia przewidziano kary pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.