Opensignal przeanalizował doświadczenia mobilne w grupach operatorów w Europie Zachodniej i Środkowej, koncentrując się na spójnej jakości (Consistent Quality - CQ). Wskaźnik ten ma kluczowe znaczenie dla oceny, czy sieci mogą niezawodnie obsługiwać typowe zadania mobilne na zadowalającym poziomie, takie jak połączenia wideo, korzystanie z mediów społecznościowych itp.
Zamiast koncentrować się wyłącznie na szybkości, CQ podkreśla wrażenia użytkownika, mierząc, kiedy sieci nie spełniają oczekiwanej wydajności w codziennych zadaniach.
Przeanalizowano sześć grup operatorów.
Europa jest mozaiką małych i średnich krajów pod względem liczby ludności, z których wszystkie mają własne ramy regulacyjne i różny dostęp do widma. Oznacza to, że operatorowi działającemu samodzielnie na jednym rynku trudno jest osiągnąć korzyści skali. Grupy operatorów, które zazwyczaj działają na wielu rynkach, często skoncentrowanych w określonej części Europy, mogą nieco złagodzić ten problem. Grupy operatorów różnią się znacznie pod względem stopnia centralnej kontroli i wpływu, jaki „centrala” wywiera na poszczególne oddziały.
Sześć grup operatorów z tej analizy ma łączny udział w rynku w wysokości 46%, obliczony na podstawie danych GSMA Intelligence dotyczących całkowitej liczby połączeń mobilnych na rynkach europejskich, na których prezentowana jest jedna lub więcej z tych grup. Oznacza to, że zidentyfikowanie i zastosowanie najlepszych praktyk w ramach grup w celu poprawy doświadczeń mobilnych miałoby pozytywny wpływ na dużą liczbę konsumentów w całej Europie.
Zwycięzcą Grupy wśród europejskich operatorów Deutsche Telekom jest T-Mobile (Czechy) z wynikiem 86,2%, podczas gdy Slovak Telekom jest na drugim miejscu z wynikiem 84,7%.
Europejscy operatorzy Deutsche Telekom radzą sobie wyjątkowo dobrze na swoich rynkach krajowych, a siedmiu z 10 operatorów zajmuje pierwsze miejsce pod względem stałej jakości. Spośród sześciu analizowanych grup operatorów, żadna inna grupa nie osiągnęła takiego poziomu sukcesu.
Podczas gdy pozycja Telekom (Węgry) w kraju wzrosła, Magenta (Austria) i HT (Hrvatski Telekom, Chorwacja) odnotowały spadek w okresie od czerwca do sierpnia 2023 r.
Europejska obecność Orange obejmuje osiem krajów: Belgię, Francję, Luksemburg, Mołdawię, Polskę, Rumunię, Słowację i Hiszpanię. Poza Europą Orange działa w 18 krajach w Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Orange (Słowacja) jest bezpośrednim zwycięzcą grupy pod względem stałej jakości, pokonując Orange (Francja) o około jeden punkt procentowy. Jednak zarówno Orange (Francja), jak i Orange (Belgia) są bezpośrednimi zwycięzcami pod względem stałej jakości na swoich rynkach.
Ranking Orange Belgium w kraju poprawił się w porównaniu do czerwca-sierpnia 2023 r., ale zarówno Orange (Polska), jak i Orange (Rumunia) odnotowały spadek.