Dzięki uprzejmości Nielsen Polska Telecom Practise Group prezentujemy fragmenty raportu badawczego analizującego wizerunek największych producentów telefonów komórkowych wśród abonentów polskich sieci komórkowych:
Operator – Edukator
Niejednokrotnie żyjemy w przekonaniu, iż jesteśmy jedynymi kreatorami otaczającej nas rzeczywistości, a w związku z tym jej postrzeganie w znacznej mierze zależy od nas samych. Wystarczy jednak chwila refleksji, aby uświadomić sobie, że to, w jaki sposób postrzegamy otaczającą rzeczywistość jest wypadkową wielu czynników. Osobiste doświadczenia, posiadana wiedza, uwarunkowania kulturowe, społeczne i wiele innych mają ogromny wpływ na tworzenie przez nas swoistej mapy percepcji otaczającego świata. Nie od dziś wiadomo, że jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na nasze postrzeganie rzeczywistości jest posiadana o niej wiedza w znacznym stopniu uzależniona od źródła jej pochodzenia. Im bardziej wiarygodne w naszym odczuciu źródło informacji, tym większe prawdopodobieństwo internalizacji wiedzy. Praktycznie wszyscy producenci świadomi tej zasady, dbają o właściwe przekazywanie informacji o swoich produktach. Podejmowane działania marketingowe samodzielnie, czy też we współpracy z innymi mają na celu zarówno sprzedaż konkretnego produktu, jak też kształtowanie odpowiedniego wizerunku, dzięki któremu produkt wyróżnia się na rynku pośród konkurencji. Spójność podejmowanych działań sprzyja kształtowaniu wiarygodnej wiedzy o produkcie. Ta z kolei w znacznym stopniu warunkuje pozytywne postrzeganie produktu.
Czy zatem wizerunek producentów telefonów komórkowych wśród abonentów polskich operatorów jest spójny? Analizie poddaliśmy producentów Nokia, Samsung, Sony Ericsson oraz LG.
Abonenci sieci Orange i Plus wskazywali na to, że telefony Nokia oferują dobrą wartość w stosunku do ceny oraz wysoką, jakość dźwięku. Natomiast użytkownicy tej samej marki korzystający z usług Ery wskazywali na dwie inne cechy – telefony Nokia posiadają innowacyjne funkcje, a ponadto są dobre do korzystania z poczty e-mail / wysyłania smsów. Wymienione powyżej atrybuty są wyrazem różnic w postrzeganiu telefonów Nokia. Ponadto abonenci korzystający z usług Ery, Plusa i Orange uważają, że telefony Nokia są dobre do kontaktowania się z ludźmi, mają swój styl, są łatwe w użyciu, wysokiej jakości, posiadają atrakcyjny wyświetlacz, są dobre do słuchania muzyki, oferują szeroki wybór aplikacji, są przydatne w pracy i w prowadzeniu biznesu.
![]() |
Według abonentów sieci Orange i Plus telefony Sony Ericsson są wysokiej jakości, dają możliwość robienia dobrych zdjęć i filmów, a także są dobre do słuchania muzyki. Przydatność w pracy i prowadzeniu biznesu oraz szeroki wybór aplikacji to cechy przypisywane marce Sony Ericsson przez abonentów Orange i Ery. Dla abonentów sieci Plus telefony Sony Ericsson są dobre do korzystania z poczty email i wysyłania smsów oraz mają baterię, która wystarcza na długo. Klienci Ery podkreślają właściwości systemu operacyjnego, innowacyjność oraz mnogość funkcji dostępnych za przystępną. Generalnie abonenci z Ery bardziej niż pozostali kojarzą markę Sony Ericsson z jej zaawansowaniem technologicznym i funkcjonalnością.
![]() |
Telefony Samsung w opinii abonentów Orange i Era posiadają atrakcyjne wyświetlacze oraz mają dobrą wartość w stosunku do ceny. Klienci Orange i Plus zwracali uwagę na szeroki wybór aplikacji, uważają również, że telefony Samsunga są dobre do słuchania muzyki. W opinii użytkowników z sieci Era i Plus telefony Samsung przydatne są w pracy i w prowadzeniu biznesu. Z kolei posiadanie innowacyjnych funkcji to cecha kojarzona tylko wśród użytkowników z sieci Plus. Natomiast abonenci Ery jako jedyni docenili wysoką jakość dźwięku telefonów Samsung.
W opinii wszystkich użytkowników telefony Samsung są dobre do kontaktu z innymi, mają swój styl, są łatwe w użyciu, wysokiej jakości, posiadają dużo funkcji jak na swoją cenę, dobre do korzystania z poczty email i wysyłania smsów.
![]() |
Telefony LG podobnie postrzegane są przez abonentów Orange i Ery. Według nich LG są łatwe w użyciu, o wysokiej jakości, dobre do robienia zdjęć i filmów oraz do korzystania z poczty email i wysyłania smsów. Dla użytkowników z sieci Orange i Plus telefony LG mają swój styl i oferują wysoką jakość dźwięku. Abonenci Ery są jedynymi, którzy postrzegają telefony LG jako dobre do słuchania muzyki. Cechy docenione tylko przez abonentów sieci Plus w odniesieniu do telefonów marki LG to: bateria, która starcza na długo, są dobre do gier oraz oferują szeroki wybór aplikacji. Generalnie abonenci z sieci Plus najlepiej ocenili markę LG na tle pozostałych klientów sieci.
![]() |
Spośród analizowanych marek telefonów najbardziej jednolity wizerunek posiada Nokia. Zapewne ma to związek ze „stażem” telefonów tej marki na naszym rynku. Wizerunek pozostałych marek telefonów jest mniej jednolity i znacząco się różni w obrębie abonentów trzech największych operatorów. Oznacza to, że operatorzy mają istotny wpływ na kreowanie wizerunku producentów telefonów, który jest efektem działań podjętych wspólnie z producentami.
Rodzi się więc pytanie, w jaki sposób w przyszłości, producenci będą mogli się wyróżnić przy tak dynamicznym wzroście znaczenia Androida unifikującego jeden z elementów, który do niedawna decydował o inności telefonów będących w ofercie?
Przygotował: Nielsen Poland Telecom Practice Group