W dniu 22 września 2003 r. w siedzibie Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji odbyło się spotkanie dotyczące zasad świadczenia usług Premium Rate.
W spotkaniu uczestniczyli:
1. Maciej Rogalski - ERA
2. Przemysław Zubik - TPSA
3. Urszula Walecka - TPSA
4. Pawel Latacz PTK - Centertel
5. Dariusz Basa - Netia
6. Ireneusz Klimczak - Energis
7. Jaromir Łaciński - Energis
8. Robert Mazur - Polkomtel
9. Wojciech Gawęda - SM-Media
10. Piotr Waglowski - Główny Konsultant PIIT
11. Aneta Cielebąk - Netia
12. Slawomir Chmielewski - Tel-Energo
13. Michał Kostrzewa - eTel
14. Jan Grądzki - Netia
15. Andrzej Horodeński - Rzecznik Prasowy PIIT
Celem spotkania było omówienie kroków i zagadnień, które mogą doprowadzić do wzrostu wartości rynku usług Premium Rate, a także pozytywnie wpłynąć na wizerunek zarówno tych usług jak i podmiotów, które świadczą te usługi, w szczególności przy wykorzystaniu numeracji z zakresu 30x.
W trakcie spotkania omówiono następujące kwestie:
1. Opracowanie "Kodeksu Etyki"
Zaproponowano wprowadzenie jednolitych zasad świadczenia usług typu Premium Rate poprzez zawarcie ich w dokumencie, roboczo nazwanym Kodeksem Etyki, który byłby stosowany przez wszystkich uczestników rynku. W wyniku dyskusji ustalono, że TP S.A. udostępni zainteresowanym podmiotom projekt takiego Kodeksu określający zasady świadczenia usług Premium Rate. Zostaną także zaproponowane postanowienia, które obowiązywałyby w umowach zawieranych przez operatorów z podmiotami udostępniającymi usługi Premium Rate i które określałyby konsekwencje naruszeń przedmiotowych umów, w wyniku których dochodziłoby do nieprawidłowości w świadczeniu usług Premium Rate. Konsekwencje te miałyby charakter zarówno cywilnoprawny, jak też prowadziłyby do uruchomienia innych procedur, w szczególności procedury karnej.
2. Stosowanie dialera
Przedstawiciele TP S.A. zaproponowali stosowanie - jednego i takiego samego dialera przez wszystkich uczestników rynku. Rozwiązanie takie wzbudziło obawy wśród przedstawicieli Netii, dotyczące jakości takiego dialera, i potencjalnych nadużyć. TP S.A. Zaproponowała udostępnienie kodów źródłowych wspomnianego dialera. Zagadnienie to będzie przedmiotem dalszych dyskusji.
3. Aspekty kontroli i sankcji za nieprzestrzeganie zasad Kodeksu Etyki
Zostanie przeanalizowana możliwość rozpatrywania sporów w tym zakresie przez Sąd Arbitrażowy przy PIIT lub KIGEiT.
TP S.A. przedstawi również informacje na temat firmy outsourcingowej, która zajmowałaby się zbieraniem informacji o sprzecznych z prawem zachowaniach z zakresu omawianej problematyki oraz informowaniem o nich odpowiednich instytucji i organów.
4. Cennik detaliczny
Uczestnicy spotkania zauważyli konieczność wprowadzenia pro rynkowych modyfikacji do cennika detalicznego usług PRS. Przedstawiciele TP zgodzili się na przeprowadzanie konsultacji w przypadku wprowadzania nowego cennika.
5. Realizacja połączeń na numery PRS wychodzących z sieci ruchomych
Uczestnicy spotkania wyrazili wątpliwości i zastrzeżenia dotyczące "by-passu" tj. omijania sieci operatorów, którzy posiadają umowę z Service Providerem przy realizacji tego typu połączeń. Uznano, że takie rozwiązanie posiada wady prawne, wynikające z Prawa telekomunikacyjnego, oraz narusza zasady etyki biznesu międzyoperatorskiego.
Przedstawiciele TP S.A. stwierdzili, iż wkrótce uruchamiają usługę PRS we współpracy z operatorem PTK Centertel i liczą na współpracę pozostałych dwóch operatorów sieci ruchomych. Szczegóły finansowe dotyczące rozliczeń nie zostały ujawnione.
Ustalono, że w trakcie kolejnego spotkania w ramach tego zagadnienia uczestnicy powinni zająć się zasadami rozliczeń dotyczących usług Premium Rate pomiędzy TP S.A. oraz innymi operatorami.
Podkreślono, że istotny jest pozytywny przekaz na rynek telekomunikacyjny informacji o podejmowanych działaniach.