Wybieramy miejsca na inwestycje, kierując się przede wszystkim popytem, czyli idziemy tam, gdzie rzeczywiście mamy klientów. Budowanie sieci musi być oparte o rachunek ekonomiczny – tłumaczy Piotr Muszyński, wiceprezes zarządu Orange Polska.
Sieć światłowodów Orange Polska ma dziś ok. 90 tys. km. Na koniec tego roku w zasięgu sieci znajdzie się ok. 1,5 mln gospodarstw domowych. Do końca 2018 roku będzie ich 3,5 mln.
Prócz inwestycji Orange Polska mamy też kolejny program z udziałem środków unijnych. Ponad 1 mld euro Polska przeznaczy na inwestycje światłowodowe w sieć dostępową, czyli tzw. ostatnią milę. To ogromna różnica w porównaniu do poprzedniego programu, który był przeznaczony na sieci szkieletowe – mówi Piotr Muszyński.
Orange Polska jako pierwszy krajowy operator w ramach poprzedniej perspektywy unijnej zrealizował dwa duże projekty sieci regionalnych w województwie lubuskim i pomorskim oraz dziewięć sieci dostępowych na terenach Polski Wschodniej. W sumie powstało 3,3 tys. sieci światłowodowej, 569 punktów dostępowych oraz 101 węzłów. Dotacja wyniosła niemal 100 mln zł, dwukrotnie większa kwota została wydana z budżetu operatora.
Obecnie Orange uczestniczy w konkursie w ramach perspektywy finansowej 2014–2020. Operator złożył osiem projektów na budowę światłowodowej sieci dostępowej docierającej łącznie do 14 tys. gospodarstw domowych. Zamierza także brać udział w planowanym na październik drugim konkursie na tzw. duże projekty, w którym dofinansowanie ma wynieść ogółem 3 mld zł.
W całej Polsce sieć światłowodów liczy dziś ok. 420 tys. km. Dalsza rozbudowa jest koniecznością ze względu na rosnące potrzeby użytkowników w zakresie transmisji danych i rozwijającej się technologii internetu rzeczy.
Oferta Orange jest do kupienia zarówno na stronie internetowej operatora, w telesprzedaży, jak i w 150 salonach, które znajdują się na obszarach w zasięgu internetu światłowodowego. Istotne są także inicjatywy, które wspierają sprzedaż lokalną.
Organizujemy spotkania z klientami na osiedlach. Jesteśmy tam z informacjami i poradami. Takie wydarzenia dzieją się w skali mikro w miastach, miejscowościach, na osiedlach i w budynkach, gdzie zainwestowaliśmy w światłowody – wymienia Bożena Leśniewska, członek zarządu ds. sprzedaży i komercyjnej digitalizacji, Orange Polska – Teraz dochodzi również Fiber Shop, czyli mobilny sklep, który będziemy przenosić na kilka miesięcy na poszczególne osiedla czy miejsca, gdzie mamy gotową ofertę światłowodową. Klienci będą mogli spotkać się z profesjonalnymi doradcami, dowiedzieć, jak to działa, przetestować i sfinalizować transakcję.