Polkomtel przygotował kolejne oświadczenie w sprawie problemów z przenoszeniem numerów z sieci Orange do sieci Plus GSM. Treść oświadczenia znajduje się poniżej:
W odpowiedzi na wyjaśnienia PTK Centertel z dnia 20.01.2006 r. dotyczące przenoszenia numerów z sieci Orange do sieci Plus GSM z całą stanowczością oświadczamy, że PTK Centertel nie dokonuje technicznego przekazania wszystkich numerów zgodnie z procedurą przenoszenia numerów*. Maksymalny czas przerwy w świadczeniu usług telekomunikacyjnych w związku z przenoszeniem numerów jest określony w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2005 r. i nie może być dłuższy niż 24 godziny. W przypadku niektórych klientów, którzy przenieśli się z sieci Orange do sieci Plus GSM, zwłoka w technicznym przekazaniu numerów przez PTK Centertel wynosi nawet kilkadziesiąt dni. Polkomtel SA dysponuje dowodami potwierdzającymi ww. opóźnienia.
Należy zaznaczyć, że działanie przeniesionego numeru w sieci nowego operatora (w szczególności możliwość odbierania połączeń przychodzących oraz SMS-ów) zależy od tego, czy dotychczasowy operator przekazał technicznie numer nowemu operatorowi.
Do dzisiaj PTK Centertel nie przekazał technicznie Polkomtel SA wszystkich numerów, działając tym samym wbrew woli i interesom klientów, którzy zdecydowali się przenieść numer z sieci Orange do sieci Plus GSM.
Jeżeli w najbliższych dniach sytuacja w tym zakresie nie ulegnie poprawie, Polkomtel SA złoży do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wniosek o sprawdzenie poprawności technicznego przekazywania numerów abonentów z sieci Orange do Plus GSM.
*) Techniczne przekazanie numeru polega na przekazaniu przez system informatyczny dotychczasowego operatora do systemów informatycznych pozostałych operatorów mobilnych (w tym nowego operatora) zestandaryzowanego komunikatu. Na podstawie tego komunikatu sieci telekomunikacyjne operatorów mobilnych kierują połączenia na dany numer do sieci nowego operatora mobilnego, a ten zgodnie z Umową o świadczeniu usług telekomunikacyjnych dokonuje poprawnej komutacji (tj. zestawia połączenie przychodzące na przeniesiony numer). Brak ww. komunikatu powoduje, że połączenie jest tak jak przed przeniesieniem kierowane do dotychczasowego operatora, gdzie dany numer nie jest już obsługiwany.
Elżbieta Sadowska
rzecznik prasowy Plus GSM