Polski Orange w w 3 kw. 2010:
wzrost przychodów o 1,7% rok do roku; znacząca poprawa trendu w porównaniu ze spadkiem -0,2% w 2 kw
wzrost EBITDA o 4,0% rok-do-roku, przy 29,3% marży EBITDA (+0,6 p.p. rok-do-roku)
wzrost bazy klientów o 112 tys. kwartał-do-kwartału (+2,9% rok-do-roku)
wartościowy udział w rynku na poziomie 31,3% (+0,3 p.p. rok do roku)
wzrost liczby klientów abonamentowych o 4,9% rok-do–roku, których udział w całkowitej bazie klientów telefonii komórkowej wyniósł 48,3%
wzrost liczby klientów mobilnego dostępu do internetu o 10,4% względem 2kw oraz o 27,5% rok-do-roku
Kluczowe wskaźniki
Telefonia komórkowa | 3 kw. 2010 | 3 kw. 2009 | Zmiana | 9 mies. 2010 | 9 mies. 2009 | Zmiana |
Przychody (w mln zł) | 1 943 | 1 911 | +1,7% | 5 709 | 5 863 | -2,6% |
Łączna liczba klientów (w tys.) | 14 141 | 13 736 | +2,9% |
|
|
|
Liczba klientów post-paid (w tys.) | 6 829 | 6 508 | +4,9% |
|
|
|
Liczba klientów pre-paid (w tys.) | 7 312 | 7 228 | +1,2% |
|
|
|
Liczba mobilnych dostępów szerokopasmowych (w tys.) | 478 | 375 | +27,5% |
|
|
|
Marża EBITDA (jako % przychodów) | 29,3% | 28,7% | +0,6 p.p. | 29,5% | 28,0% | +1,5 p.p. |
Odnotowano wyraźną poprawę dynamiki przychodów segmentu telefonii komórkowej, które w trzecim kwartale wzrosły o 1,7% rok-do–roku, w porównaniu ze spadkiem o 0,2% w 2kw. Związane to było przede wszystkim z harmonogramem obniżek stawek MTR w 2009 roku (wdrożone w marcu i lipcu 2009r.), gdyż nie miały one już wpływu na porównywalność wyników rok-do-roku. Wzrost przychodów względem 2009 roku wynikał z 2,9% przyrostu liczby klientów, w tym 4,9% wzrostu liczby klientów abonamentowych (co odzwierciedla koncentrację Grupy na wartości), a także z 27,5% wzrostu liczby mobilnych dostępów do Internetu. Liczba przyłączeń netto wyniosła w trzecim kwartale 112 tys., co łącznie daje 427 tys. nowych przyłączeń od początku roku. Przyrostowi bazy klientów towarzyszył wzrost ruchu (wskaźnika AUPU7) o 16,4%, ograniczający efekt presji cenowej. Wskaźnik ARPU obniżył się o 2,3% w ujęciu rocznym, w porównaniu do 2,9% spadku w 2kw i 8% spadku w 1kw.
Wskaźnik EBITDA dla telefonii komórkowej wzrósł o 4,0% rok do roku, a marża EBITDA osiągnęła 29,3%, co oznacza poprawę o 0,6 p.p. w ujęciu rocznym. Przyczyniły się do tego wyższe przychody oraz dobra kontrola kosztów, która ograniczyłą wzrost kosztów do 0,7% rok-do-roku.