Orange France uruchomił komercyjnie SegRAN – narzędzie wykorzystujące dane i AI do automatycznej segmentacji alertów w sieci radiowej oraz wczesnego wykrywania anomalii. O wdrożeniu poinformował CTO Orange France, Jean-Marc Escalettes. Rozwiązanie działa w sieci od 8 września.
System SegRAN rozróżnia, czy spadki jakości wynikają z realnego problemu wydajności, czy też z normalnego zachowania sieci (np. sezonowości w lokalizacjach turystycznych). Dzięki temu alerty jakości usług (QoS) trafiają do ekspertów rzadziej, a ich praca skupia się na incydentach o najwyższej wartości biznesowej.
Pierwsze efekty (wg Orange France):
Escalettes zapowiada, że to pierwszy etap – naturalnym kierunkiem rozbudowy ma być objęcie alertów 5G. Wdrożenie kolejnych zakresów ma być relatywnie proste – wymagane będzie jedynie pozyskiwanie odpowiednik wskaźników KPI.
Orange France podkreśla, że SegRAN przyspiesza wykrywanie nieprawidłowości jeszcze zanim standardowe alerty QoS trafią do zespołów, co pomaga utrzymać wymaganą jakość usług i lepiej wykorzystać czas specjalistów.