Członek zarządu ds. finansowych Orange Polska, Jacek Kunicki, udzielił wywiadu agencji PAP Biznes.
Według niego, Orange koncentruje się m.in. na zwiększaniu zasięgu.
"Strategia zwiększania zasięgu opiera się na kilku elementach. Skupiamy się przy tym głównie na partnerstwach z operatorami infrastrukturalnymi - kluczowym partnerem jest Światłowód Inwestycje, w którym mamy 50 proc., i który właśnie ogłosił nowy program inwestycyjny" - powiedział.
"Akwizycje małych operatorów są jednym z elementów naszej strategii Lead The Future, w której dalej chcemy dynamicznie rozwijać zasięg naszych usług światłowodowych. Przez ostatnie cztery lata mieliśmy 8 transakcji, kupując kilkunastu lokalnych operatorów i zwiększając w ten sposób zasięg o mniej więcej 200 tys. gospodarstw domowych" - dodał.
Jacek Kunicki wskazał, że mniejsze podmioty nie zyskują takiej skali, jaką chciałyby mieć, nie świadczą np. usług konwergentnych, a to dla klientów detalicznych jest bardzo ważne. Nie jest to jednak główna oś samej strategii Orange, która koncentruje się na systematycznym zwiększeniu zasięgu.
"Na wielu rynkach europejskich widzimy tendencje konsolidacyjne. Media właśnie zastanawiają się, co wydarzy się z francuskim operatorem SFR. W naszej opinii konsolidacja, na nadmiernie rozdrobnionych rynkach w Europie, jest procesem nieuniknionym, który ma na celu racjonalizację nakładów inwestycyjnych i alokacji kapitału. Jeśli budujemy zbyt wiele równoległych infrastruktur to będzie to mało efektywne i kosztowne" - ocenił Kunicki.
"Pamiętajmy, że europejscy operatorzy rywalizują o kapitał z operatorami z USA, czy Azji, którzy poprzez korzyść w skali działania i mniejszą liczbę nakładających się na siebie sieci po prostu są w stanie wygenerować większą rentowność, mając lepszą efektywność kosztową, do której wszystko się sprowadza. Żebyśmy byli konkurencyjni konsolidacja jest niezbędna" - wyjaśnił.
Wskazał również, że sieć radiowa była ostatni raz znacząco modernizowana przy okazji rozwoju sieci 4G.
"W rozwoju sieci 5G, ważna była nie tylko ostatnia sprzedaż pasma 700 MHz, ale przede wszystkim pasma C. Dzięki temu mogliśmy rozpocząć modernizację, która w tej chwili jest bardzo mocno zaawansowana. Teraz pozostaje nam zwiększanie liczby stacji bazowych, które mają możliwość korzystania z pasma C i z pasma 700 MHz. To jest podstawa naszego planu inwestycyjnego na najbliższe lata. Rozwój sieci 700 MHz da szybszy internet mobilny na obszarach, do których nie dotrze światłowód" - powiedział.