Orange wygrał w sądzie z użytkownikiem prepaida

Newsy
Żródło: Rzeczpospolita
Opinie: 30

Orange nie zwróci pieniędzy klientowi, który nie wykorzystał w odpowiednim czasie zgromadzonych minut. Tak wynika z wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zajmował się pozwem przeciwko PTK Centertel. Pozew złożył jeden z klientów, który miał telefon na kartę. Nie udało mu się w przewidzianym terminie wykorzystać wszystkich środków zgromadzonych na karcie, dlatego poprosił operatora o zwrot pozostałych pieniędzy. Operator poinformował go, że jedynym środkiem odzyskania pieniędzy jest szybkie (w ciągu pięciu dni) doładowanie konta. Po tym terminie odzyskanie niewykorzystanych środków nie jest już możliwe.

Klient uznał, że operator zawłaszcza sobie część przedpłaty, która nie znalazła pokrycia w spełnionym świadczeniu. Chodziło o niewykorzystane minuty lub pieniądze na rozmowy, które przepadały po upływie terminu ważności karty. W regulaminie Centertel przewidywał, że w chwili rozpoczęcia okresu pasywnego (czyli utraty możliwości dzwonienia, ale z zachowaną opcją odbierania połączeń) wartość niewykorzystanego limitu jednostek taryfowych jest automatycznie anulowana. Ponadto - z niewielkimi wyjątkami - niewykorzystane jednostki lub doładowanie ze zdrapek przepadają.

Klient podkreślał, że już z samej nazwy usługi przedpłaconej (pre-paid) wynika, że postępowanie operatora jest bezprawne. Narusza bowiem art. 385pkt 12 i 22 kodeksu cywilnego. Przewidują one, że klauzulą niedozwoloną jest m.in. wyłączanie obowiązku zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za świadczenie niespełnione w całości lub w części, gdy konsument rezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania. Niedozwoloną klauzulą będzie też nałożenie obowiązku wykonania zobowiązania przez konsumenta mimo niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania przez jego kontrahenta. Klient wnoszący pozew podkreślał, że operator usankcjonował w ten sposób bezprawne przejmowanie nienależnych (nadpłaconych) środków z przedpłat.

Klient zaskarżył też punkt regulaminu Centertelu, który - jego zdaniem - nie pozwalał mu rozwiązać umowy, odstąpić od niej lub jej wypowiedzieć. Zdaniem klienta było to usankcjonowanie nieuprawnionego przejmowania niewykorzystanych przez niego środków zapisanych na karcie.

Centertel nie uznał tych argumentów. Przekonywał sąd, że przepisy o klauzulach niedozwolonych nie dotyczą postanowień, które określają główne świadczenia stron (w tym cenę lub wynagrodzenie), jeśli zostały one sformułowane w sposób jednoznaczny. W razie zawarcia umowy w systemie pre-paid świadczeniami głównymi są usługi telekomunikacyjne i opłaty za nie. Model ten polega właśnie na tym, że w określonym czasie można wykonywać lub odbierać połączenia telefoniczne w ramach dostępnego opłaconego limitu. Zakwestionowanie tych zasad stawiałoby pod znakiem zapytania cały system pre-paid. Ten sposób rozumowania podzielił sąd i przyznał rację operatorowi. Wyrok nie jest jeszcze prawomocny.

Opinie:

Opinie archiwalne (30):

Komentuj

Komentarze / 30

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    krs pisze: 2007-05-06 13:57
    Wy macie zakaz pisania newsow w dzien ich ukazania sie ?
    0
  • Users Avatars Mini
    dadzio102 pisze: 2007-05-06 14:18
    To, że Oragne zabiera sobie przedpłatę jest jednym z wielu argumentów, które zaważyły o tym, że przeniosłem się do Ery.
    1
  • Users Avatars Mini
    gizmomp pisze: 2007-05-06 14:45
    to wszystko nic,wiekszosc sieci robi cos w kierunku obniżek stawek,nawet mbank mobile 45 groszy zrobil,pewnie wkrotce Era taktak cos wymysli,i bedzie to rewelacyjna oferta,ale sieć Orżnąć nic w tym kierunku nie robi,czy oni tego nie widza ludzie od nich odchodza,a oni i tak maja jeszcze duzo klientów i widać nie przejmuja sie tym wogule.Kiedy maja zamiar zmienić smutne 80 groszy poza sieć taryfy stare ponad 2 lata,tragedia ta sieć.
    0
  • Users Avatars Mini
    mix pisze: 2007-05-06 14:54
    Idea kiedyś najleprza oferty , teraz pod marką orange oferty i ceny beznadzieja .Czas zmieniać sieć oni już nic nie wymyślą..... ORANGE już dziękujemy
    1
  • Users Avatars Mini
    qbit pisze: 2007-05-06 15:05
    To my już dziękujemy orange !!!
    0
  • Users Avatars Mini
    medic pisze: 2007-05-06 15:34
    A ja sie dziwie ze oni w drodze zachowania wspolpracy nie dogadali sie z klientem -bo mogli mu uznac reklamacje i powiedziec ze w drodze wyjatku i zeby zachowac dobra wspolprace uznaja mu to jesli doladuje konto. Jedyne co mnie trzyma w orange to stara jedna idea z ryczaltem na 3 numery - dawno bym odszedl - ta siec nie ma know how na utrzymanie klientow choc szczerze powiem slyszalem ze dla korporacyjnych sa bezkonkurencyjni. Najwidoczniej robia tak bo im na klientach z malym arpu nie zależy.
    0
  • Users Avatars Mini
    przemo pisze: 2007-05-06 16:51
    orange to najwieksi złodzieje !!!!
    1
  • Users Avatars Mini
    ja pisze: 2007-05-06 17:48
    gratuluje golowi blyskawicznego newsa...pfff. rekacja przednia ;) owa wiadomosc byla w innych serwisach dawno, dawno. a tak na marginesie ;) po co orange ma dac dobra oferte skoro i tak ma duzo uzytkownikow. statystyki nie klamia. dopoki, spora czesc nie bedzie tylko gadac ze jest zle i nie odejdzie oczy sie im nie otworza ;) przyszlosc jest jasna... i to nie jest orange
    0
  • Users Avatars Mini
    x pisze: 2007-05-06 18:12
    ja poprosze o to samo tylko w pdfie :)
    0
  • Users Avatars Mini
    prostak pisze: 2007-05-06 18:22
    Tak tak ze wszystkimi sie tu zgadzam orange to przeszłosc nie pszyszłosc poprostu pomylili sie w reklamie, a tak na poważnie to porażka to orange byłem kupic starter w ich salonie i tak: zanim ktos chciał ze mna rozmawiac mineło jakies 10 min bo babka gadał przez tel a jeszcze było 2 sprzedawców ale reszta z tym a jak juz dostałem strter to czekałem 15min aż przyjdzie pan szanowny i mi go sprzeda w kasie. a to tylko głupi starter za 9zł. kupłem go tylko dlatego by miec przez 2 dni sms po1gr
    0
  • Users Avatars Mini
    prostak pisze: 2007-05-06 18:25
    dodam jeszcze że gadałem o tym z kumplem i on powiedział ze jak on brał abonament, to to wszystko trfało jakies 2h!! to nasze kochane orange.... według mnie teraz era będzie górowac oczywscie nie odrazue ale powoli maja oferte i sprawnych ludzi nie to co ......ci pomarńczowi złodzieje.
    0
  • Users Avatars Mini
    mix pisze: 2007-05-06 18:31
    obsługa w salonach jest zła ale era jest na podobnym poziomie ...bier i spadaj
    0
  • Users Avatars Mini
    pyk pisze: 2007-05-06 18:41
    kretacze z orangutana
    0
  • Users Avatars Mini
    rick pisze: 2007-05-06 18:55
    Niektórzy po prostu nie czytają regulaminu i tak właśnie powstają takie sztucznie dmuchane problemy. Jak mi szkoda kasy w miesiącu na rozmowy kupuje karte zdrapkę za 5 złotych i korzystam w krytycznym momencie. Jestem myślącym i zadowolonym użytkownikiem pop.
    0
  • Users Avatars Mini
    Beast pisze: 2007-05-06 20:39
    Z chęcią zobaczyłbym w TV bądź prasie reklamy typu "Gwarantujemy, że wygramy z Tobą każdy proces. Przyjdź do najbliższego salonu Orange.", "Wiemy jak dbać o naszych klientów. Jeśli masz wątpliwości, zapraszamy do sądu.", albo "Przyszłość jest jasna - przyszłość to (grzywna/cela dla niezadowolonych klientów) Orange."
    0
  • Users Avatars Mini
    Beast pisze: 2007-05-06 20:45
    ... albo "Przyjaciel szefa salonu Orange poleca: płać i płacz. Podpisano: sędzia." :D
    0
  • Users Avatars Mini
    ja pisze: 2007-05-06 21:42
    co do umow... nie przesadzajmy ze tylko w orange jest kiepsko z obsluga po podpisaniu umowy ;) kazda firma kiedy podpisze sie zobowiazanie to ma Cie w ... taka prawda.
    0
  • Users Avatars Mini
    muddy pisze: 2007-05-06 21:46
    Hej, ale to klient pozwał Centertela do sądu, a nie Centertel klienta.
    0
  • Users Avatars Mini
    Beast pisze: 2007-05-06 22:17
    Szanująca się firma nie pozwoliłaby aby takie drobne sprawy dostawały się do sądów, bo wizerunek budowany przez lata jest wart więcej niż kilka (w tym przypadku - góra kilkaset) złotych. Ale widocznie wizerunkowi pomarańczy i tak już nic nie zaszkodzi ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Beast pisze: 2007-05-07 00:00
    condziu:System PrePaid polega na tym,że klient wpłaca pieniądze na "wirtualne" konto a następnie płaci tymi pieniędzmi za usługi świadczone przez operatora... jakim prawem ktoś może te środki zawłaszczyć? Gdyby Twój bank zawłaszczył Twoje pieniądze,bo np. przez trzy miesiace nie dokonałeś żadnej transakcji kartą płatniczą,to też uważałbyś,że wszystko jest ok,bo był taki zapis w umowie?Według Ciebie, to nie byłaby kradzież,bo to tylko "wirtualne" złotówki? W końcu konto w banku jest jak karnet;)
    0
  • Users Avatars Mini
    mini pisze: 2007-05-07 09:43
    Beast: ale jak Ci minie termin wykorzystania karnetu na basen to chyba nie lecisz do sprzedawcy i nie żądasz zwrotu niewykorzystanych pieniędzy?
    0
  • Users Avatars Mini
    JarekM pisze: 2007-05-07 09:50
    wstyd że łaszą się na takie drobne pieniądze; godny pochwały jest plus - nie kradnie tych pieniędzy tylko oddaje po doladowaniu; zgadzam sie z tym że kasa przepada jak kończy się ważność karty sim a nie jak zapomnisz doladować
    0
  • Users Avatars Mini
    Krzys1 pisze: 2007-05-07 10:53
    Zakwestionowanie tych zasad stawiałoby pod znakiem zapytania cały system pre-paid. I właśnie o to chodzi aby zakwestionować prawo do przywłaszczania cudzej własności. Dziwię się temu sądowi, który powinien się nazywać Sąd Urzędu Ochrony Firm przed Klientami.
    0
  • Users Avatars Mini
    muddy pisze: 2007-05-07 10:58
    Beast: system pre-paid to nie wirtualne konto. Kupując zdrapkę płacisz za usługi. Potem masz pewien limit tych usług, z którego korzystasz zgodnie z cennikiem i regulaminem. Zauważ: w Erze i Plusie czy Heyah i Sami Swoi stan konta TEŻ jest zerowany, tylko że po zakończeniu okresu na połączenia przychodzące, a nie wychodzące, czyli średnio miesiąc później (to, że te firmy faktycznie rzadko stosują się do WŁASNEGO regulaminu i nie blokują kart SIM to inna rzecz).
    0
  • Users Avatars Mini
    Max pisze: 2007-05-07 16:41
    Jak czytam te wasze komentarze na przestrzeni lat to Orange powinien juz miec ujemna liczbe abonentów... Nie wiem czy z zawiści czy z histerii musicie pisać pod każdym newsem,że przeszliscie z sieci Xyz do YYY. Jak przeszliście to gratuluje, ba nawet cała społeczność wam gratuluje, ale po co pisać to w każdym newsie. Ja tez moge pisać pod każdym newsem ERA to bieda i się przeniosłem do innej sieci 6 lat temu tylko po co :] Pozdrawiam wszystkich powyżej 18 roku życia ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    MAX pisze: 2007-05-07 16:48
    Oczywiscie aktualnie nie mam nic do ERA, bo nie znam aktualnych cenników i promocji. Jestem przekonany, że zapotrzebowanie rynku kształtuje oferty i każdy znajdzie cos dla siebie. To co dla jednego jest drożyzna i głupotą innemu odpowiada. Co do artykułu to wyrok mnie nie dziwi - to jak porywać się z motyką na słońce...
    0
  • Users Avatars Mini
    WOJTEK pisze: 2007-05-07 21:09
    simplusek najlepszy w prepaid kasa nie przepada nawet jak by było 500 zł wszystko zostaje i wyświetla nawet jak konto zablokowane a orangutan to złodzieje inaczej sie nie da tego nazwać
    0
  • Users Avatars Mini
    grzechotnique pisze: 2007-05-08 01:07
    denny news : czytac sie nie chce(chwilami ..!...). . . . . . 3/10.
    0
  • Users Avatars Mini
    petronas pisze: 2007-05-08 03:24
    czerwony, zapieniony, spocony, ciężko dyszący, krzyczy na pracowników salonu, krople potu spływają po czole:" ja wam nie daruje tych 3zł 47gr, do sądu was podam złodzieje jedne"........... jak wielkie musiało byc zdziwienie tych nieszczęśników którzy mu to sprzedali. Serdecznie pozdrawiam pana klienta.
    0
  • Users Avatars Mini
    adr pisze: 2007-05-08 22:49
    ja twierdze ze bok orangutana jest niekompatybilny praktycznie w jakiejkolwieg sprawie cala ta siec jest do bani az sie dziwie ze jeszcze w niej jestem
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: