Wyniki Orange w 2013 r.

Newsy
Opinie: 5

Orange Polska opublikował swoje wyniki za 2013 r.

Podsumowanie 2013 roku: 

  • spadek przychodów ograniczony do -3,7%, z wyłączeniem wpływu regulacji 
  • wpływ regulacji w wysokości -693 mln zł wynika głównie z obniżki MTR za połączenia głosowe do 4,29 gr (ok. €0,01) 
  • widocznie lepsza dynamika działalności komercyjnej: 
    • wzrost liczby klientów konwergentnych ‘Open’ do 286 000, tj. 8,7x rok-do-roku 
    • wzrost liczby klientów mobilnych o +430 000 (+2,9%) rok-do-roku, w tym o +310 000 (+4,5%) w segmencie post-paid wobec odpowiednio +237 000 i -66 000 w roku 2012 
    • liczba klientów nju.mobile osiągnęła 353 000, w tym +150 000 pozyskanych w 4 kw. 
    • wolniejszy spadek klientów telefonii stacjonarnej: -345 000 w 2013 roku wobec -590 000 w 2012 roku 
  • marża EBITDA  w 2013 roku na poziomie 31,6% dzięki 223 mln zł oszczędności kosztowych 
    • koszty dużej aktywności komercyjnej widoczne w 27,4% marży EBITDA2 w 4 kw. 
  • nakłady inwestycyjne w 2013r. na poziomie 1 916 mln zł, zgodne z założonym celem 
  • zrealizowany cel na 2013r. dla organicznych przepływów pieniężnych, które wyniosły 1 105 mln zł 
  • Umowa Społeczna zawarta ze związkami zawodowymi umożliwia 2 950 odejść dobrowolnych w latach 2014-2015 
  • Zarząd spodziewa się że organiczne przepływy pieniężne będą w 2014 roku co najmniej stabilne względem roku 2013 (z wyłączeniem wydatków na częstotliwości oraz wpływu roszczeń i sporów) 
  • Zarząd zaproponuje wypłatę niezmienionej dywidendy w 2014 roku w wysokości 0,5 zł na akcję (propozycja wymaga zatwierdzenia przez WZA) 

Odnosząc się do wyników Grupy w 2013 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:

„W trakcie roku 2013 skoncentrowaliśmy się na realizacji naszej strategii, w szczególności na ożywieniu działalności komercyjnej. Z zadowoleniem stwierdzam, że te wysiłki zaczynają przynosić efekty: nasza oferta konwergentna Open znajduje się na dobrej ścieżce wzrostu, ograniczamy utratę klientów telefonii stacjonarnej i osiągnęliśmy bardzo wysoki przyrost liczby klientów komórkowych. Dotyczy to zwłaszcza segmentu post-paid, w którym liczba pozyskanych klientów w 4 kw. była najwyższa od 2009 roku. Jednocześnie osiągnęliśmy postęp operacyjny, zwiększając pokrycie siecią 3G i 4G oraz wspomagając konwergencję poprzez połączenie TP S.A. z PTK Centertel. W przyszłości będziemy dążyć do zwiększenia naszych udziałów rynkowych we wszystkich segmentach oraz do poprawy dynamiki dostępu szerokopasmowego, poprzez zaspokojenie potrzeb klientów poszczególnych segmentów, a także poprzez poprawę doświadczeń klientów,  sprawiając by nasze procesy sprzedaży i dostarczenia usług stały się bardziej płynne i wygodne dla klientów. Przewidujemy, że polski rynek pozostanie wysoce konkurencyjny, ale jestem przekonany, że dysponujemy wszystkimi atutami niezbędnymi, żeby kontynuować postęp osiągnięty w 2013 roku.”

Wyniki finansowe 

spadek przychodów w 2013 roku ograniczony do -3,7%, z wyłączeniem wpływu regulacji 

Przychody Grupy w 2013 roku wyniosły 12 923 mln zł, w porównaniu do 14 141 mln zł w roku 2012. Spadek odzwierciedla przede wszystkim utratę -693 mln zł w wyniku decyzji regulacyjnych (głównie obniżek stawek MTR ). Z wyłączeniem wpływu regulacji, spadek przychodów został ograniczony do 525 mln zł, tj. -3,7%. Przyczyniły się do tego niższe przychody z usług stacjonarnych, które – z wyłączeniem wpływu regulacji – zmniejszyły się o 417 mln zł, głównie z powodu strukturalnej erozji telefonii głosowej. Spadek tych przychodów został jednak w 4 kw. ograniczony do -64 mln zł wobec -74 mln zł w 3 kw., -172 mln zł w 2 kw. oraz -107 mln zł w 1 kw. Przychody z usług mobilnych, z wyłączeniem wpływu regulacji, zmniejszyły się o -156 mln zł, co odzwierciedla utrzymującą się presję cenową. Spadek ten został częściowo zrównoważony przez wzrost pozostałych przychodów o 48 mln zł.

Liczba klientów Orange Open osiągnęła 286 000. W ciągu ostatnich 12 miesięcy liczba abonentów tej flagowej oferty konwergentnej wzrosła 8,7 razy. Jej potencjał w zakresie dosprzedaży jest potwierdzony przez fakt, że w chwili zawierania umowy 58% klientów dokupiło dodatkowe usługi stacjonarne lub komórkowe, co korzystnie wpływa na całkowite ARPU.

Tempo wzrostu liczby klientów komórkowych zwiększyło się w trzecim kwartale do +2,9% rok-do-roku wobec +2,5% w 3 kw. Było to możliwe dzięki pozyskaniu 199 000 klientów (netto) od końca trzeciego kwartału, głównie w segmencie post-paid (+169 000 kart SIM). Wynik w tym segmencie jest szczególnie godny uwagi, gdyż jest to największy kwartalny przyrost liczby klientów od 2 kw. 2009. Na ARPU z detalicznych usług mobilnych w dalszym ciągu niekorzystnie wpływała zapoczątkowana przez konkurencję w 2012 roku wojna cenowa, i wskaźnik ten zmniejszył się w 4 kw. o -7% rok-do-roku.

Stacjonarne wskaźniki KPI nadal korzystały na strategii łączenia produktów i konwergencji. Ewolucja liczby klientów telefonii stacjonarnej uległa poprawie: utrata łączy wyniosła -345 000 w 2013 roku wobec -590 000 w 2012 roku. Ponadto na przestrzeni roku następowało sekwencyjne spowolnienie procesu utraty klientów: -62 000 w 4 kw. wobec -78 000 w 3 kw., -96 000 w 2 kw. oraz -109 000 w 1 kw.

skorygowana marża EBITDA w 2013 roku obroniona na poziomie 31,6%  dzięki 223 mln zł oszczędności kosztowych 

Skorygowana EBITDA5 w 2013 roku wyniosła 4 084 mln zł, co stanowiło 31,6% przychodów. W ujęciu rocznym, zmniejszyła się ona o 773 mln zł. Wynikało to głównie ze spadku przychodów o 525 mln zł, z wyłączeniem wpływu regulacji, podczas gdy decyzje regulacyjne przyczyniły się do obniżenia EBITDA o dalsze -66 mln zł. Dodatkowo, pod presją znalazły się koszty bezpośrednie; plany taryfowe z nielimitowanymi połączeniami głosowymi i SMS przyczyniły się do wzrostu kosztów międzyoperatorskich o 107 mln zł, zaś poprawa wyników operacyjnych Grupy (liczba komórkowych klientów post-paid wzrosła w 2013 roku o 310 000 wobec spadku o 66 000 w 2012 roku) pociągnęła za sobą wzrost kosztów komercyjnych o 108 mln zł. Koszty usług ICT wzrosły do 216 mln zł, tj. o 67 mln zł rok-do-roku, przy czym korespondowało to z wzrostem przychodów z tych usług do 265 mln zł. Pozostałe koszty zwiększyły się o 73 mln, również w związku z projektami infrastrukturalnymi realizowanymi dla  poszczególnych województw. Porównanie rok-do-roku odzwierciedla też wpływ zwrotu dokonanego przez Grupę Orange w 2012 roku, dotyczącego części kosztów zmiany marki  na Orange (-50 mln zł). Dodatni wpływ na EBITDA miało 223 mln zł oszczędności kosztowych, osiągniętych dzięki realizowanemu przez Grupę programowi optymalizacji kosztów. 

zysk netto (z uwzględnieniem kosztów restrukturyzacji) w wysokości 294 mln zł w 2013 roku 

Zysk netto Grupy w 2013 roku wyniósł 294 mln zł wobec 855 mln zł w 2012 roku. Spadek wynikał głównie z wpływu kosztów związanych z restrukturyzacją zatrudnienia (-147 mln zł), oraz ze zmiany EBITDA. Czynniki te zostały częściowo zrównoważone przez niższe koszty amortyzacji (spadek o 160 mln zł), niższe koszty finansowe netto (o 78 mln zł w porównaniu do 2012 roku) oraz niższy podatek dochodowy (o 147 mln zł niż rok wcześniej). 

zrealizowany cel na 2013 rok dla organicznych przepływów pieniężnych , które wyniosły 1 105 mln zł 

Organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 2013 roku 1 105 mln zł i były zgodne z założonym celem . W porównaniu z 2012 rokiem zmniejszyły się one o 488 mln zł. Spadek ten wynikał z niższych o 1 121 mln zł środków pieniężnych z działalności operacyjnej (przed zapłaconym podatkiem dochodowym i zmianą kapitału obrotowego), do czego przyczynił się przede wszystkim spadek EBITDA, oraz wzrost zapłaconego podatku dochodowego o 57 mln zł. Czynniki te zostały częściowo skompensowane przez niższy o 540 mln zł wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych oraz dodatnią różnicę w wysokości 142 mln zł z tytułu zmiany zapotrzebowania na kapitał obrotowy . 

Odnosząc się do wyników za 2013 rok, Jacques de Galzain, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził: 

„W 2013 roku zainwestowaliśmy więcej środków w działalność komercyjną, co przyczyniło się do większej liczby pozyskanych klientów. Przewidujemy, że te inwestycje zwrócą się w kolejnych latach. Naszym wynikom finansowym pomogło 220 mln zł oszczędności kosztowych. Dzięki temu mogliśmy zrealizować cel na 2013 rok w zakresie organicznych przepływów pieniężnych, nie narażając nakładów inwestycyjnych. Przewidujemy, że w 2014 roku co najmniej powtórzymy poziom generowanych znormalizowanych przepływów pieniężnych z roku 2013. W przyszłym roku czekają nas znaczące jednorazowe wypływy gotówki, związane głównie z odnowieniem koncesji na posiadane częstotliwości oraz zakupem częstotliwości dla usług LTE. Niemniej jednak jesteśmy zdeterminowani by wynagradzać naszych akcjonariuszy i pomimo tych niepewności, zaproponujemy wypłatę w 2014 roku dywidendy w wysokości 0,5 zł na akcję.” 

(1) Z wyłączeniem nabycia częstotliwości; cel OCF został podwyższony w 3 kw. 2013
(2) Skorygowana o  koszty restrukturyzacji w 2013 roku (129 mln zł w 4 kw., 147 mln zł w całym roku) i 33 mln zł korekty związanej z połączeniem spółek TPSA i PTK (VAT oraz zapasy)
(3) z wyłączeniem zapłaty 550 mln EUR na rzecz DPTG w ramach ostatecznej ugody w 2012 roku 
(4) Stawka za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach komórkowych (MTR) została od 1 lipca 2013 roku obniżona z 8,26 gr/min do 4,29 gr/min. W 1 półroczu 2012, stawka MTR wynosiła 15,20 gr/min, a w 2 półroczu 2012 – 12,23 gr/min. 
(5) skorygowana o koszty restrukturyzacji w 2013 roku (129 mln zł w 4 kw., 147 mln zł w całym roku) i 33 mln zł korekty związanej z połączeniem spółek TPSA i PTK (VAT oraz zapasy)
(6) Z wyłączeniem nabycia częstotliwości; cel został podwyższony w 3 kw. 2013
(7) Cel został podwyższony w 3 kw. 2013 
(8) Spadek zapotrzebowania na kapitał obrotowy w 2013 roku wyniósł 54 mln zł wobec wzrostu o 88 mln zł w 2012 roku 

Skonsolidowane wyniki Grupy Orange Polska  

Kluczowe wskaźniki operacyjne Grupy Orange Polska 

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (5):

Komentuj

Komentarze / 5

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    toczek pisze: 2014-02-12 14:13
    Jak widać władze Orange Polska zaliczają wyniki finasowe roku 2013 do udanych, wskazują na właściwe strategie i liczą na ich korzystny wpływ na wyniki finansowe kolejnych lat, w tym mieści się również strategia oszczędnosci kosztów (program optymalizacji kosztów). Jako były klient Orange (do pewnego czasu zadowolony z jakości świadczonych usług i poziomu obsługi klienta) jestem prawdopodobnie "efektem ubocznym" owego programu. Jak rozumiem, preferuje on procesy sprzedaży usług kosztem istotnych oszczędności w obsłudze posiadanej już bazy klientów, czas i klienci dotychczas płacący solidnie rachunki zweryfikują słuszność lub słabość tej strategii. Osobiście niewiele mnie to wzrusza, bo ja już do Orange nie wrócę, ale coś musi być na rzeczy, że w czasie składania wypowiedzenia konsultant uparł się na podanie przyczyny rozwiązania umowy innej niż zgłaszałem, co w końcu dla jego spokoju podpisałem.
    1
  • Users Avatars Mini
    zabojady pisze: 2014-02-12 16:41
    zabojady dobrze wiedza ze czasy kiedy rzneli klienta juz sie skonczyly. Lemingi tez sie ucza wolno bo wolno ale jednak. Jest ich z kazdym dniem mniej i to samo dotyczy klientow tej sieci. Tylko ciemna masa ktora korzysta tylko z rozmow siedzi w tej sieci. Niestety jakosc na nic wiecej nie pozwala. Transmisja danych to dla zabojadow czarna magia i nie inwestuja w rozwoj sie. Teraz lacza sie z tedebilami i jakosc spada jeszcze szybciej. W wawie brak internetu w centrum miasta paranoja!!! Taka jakosc tylko dla idiotow ktorzy nie wiedza co to internet i nie potrafia znalezdz informacji co mozna miec za te same pieniadze...
    0
  • Users Avatars Mini
    Wezmyr pisze: 2014-02-12 23:00
    *** żabojady- to się wyprowadź do miasta. We Wrocławiu na LTE mam nawet 52mega downloadu i 22 uploadu. To chyba nie jest zły wynik? Co do jakości, to się nie wypowiadam, bo większego dna niż PLAY nie zaliczyłem nigdy.
    2
  • Users Avatars Mini
    doska pisze: 2014-02-14 12:26
    Witam promocja jeden wielki kant za doładowanie dostałam 50 zł ale kwota 15 zł z promocji zmieniła mi stawki jak po doładowaniu za 15 zł czyli zamiast 29 gr a minutę man 59gr PROMOCJA SUPER ZMIANA OPERATORA PRZY NJBLIŻSZEJ OKAZJI !!!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    doska pisze: 2014-02-14 20:06
    Sprawa wyjaśniona choć nerwy moje stawki wróciły na miejsce.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: