Orange Polska - wyniki za I kw. 2014 r.

Newsy
Opinie: 2

Orange Polska podał swoje wyniki za I kw. 2014 r. (wiadomość będzie aktualizowana):

  • spadek przychodów -5% rok-do-roku, z wyłączeniem wpływu regulacji
    • przychody z usług mobilnych stabilne rok-do-roku, z wyłączeniem wpływu regulacji (-0,3%)
    • wpływ regulacji w wysokości -98 mln zł wynika głównie z obniżek MTR
  • poprawa dynamiki działalności komercyjnej w większości obszarów:
    • dzięki +66 tys. przyłączeń netto, liczba klientów Orange Open osiągnęła 352 tys., 4,9x liczby klientów w poprzednim roku
      • wzrost bazy klientów mobilnych przyspieszył do +3,4% rok-do-roku wobec +2,9% w 4 kw. 2013
      • dodatnie saldo przenoszenia numerów – po raz pierwszy od 3Q2008 roku
      • +139 tys. przyłączeń post-paid netto w 1 kw. wobec -5 tys. rok wcześniej
      • +126 tys. przyłączeń netto do nju.mobile, dzięki czemu liczba klientów wynosi 479 tys.
    • wolniejszy spadek liczby klientów telefonii stacjonarnej: -56 tys. w 1 kw. wobec
      -62 tys. w 4 kw. 2013 oraz -111 tys. w 1 kw. 2013
  • spadek kosztów operacyjnych o -7,3% rok-do-roku pozwolił obronić skorygowaną marżę EBITDA na poziomie 31,8%
  • nakłady inwestycyjne na poziomie 374 mln zł, niższe o 7% rok-do-roku
  • organiczne przepływy pieniężne w wysokości 157 mln zł, odzwierciedlają wyższe płatności za telefony. Potwierdzony cel całoroczny w zakresie organicznych przepływów pieniężnych
  • sfinalizowana sprzedaż Wirtualnej Polski; 382 mln zł wpływów pieniężnych, 191 mln zł zysku ze sprzedaży
Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF 1 kw. 2014 1 kw. 2013 Zmiana
przychody Grupy 2 995 3 252 -7,9%
z wyłączeniem wpływu regulacji     -5,0%
skorygowana EBITDA 951 1 046 -9,1%
skorygowana EBITDA (jako % przychodów) 31,8% 32,2% -0,4 pp.
zysk netto 271 79 243%
organiczne przepływy pieniężne 157 210 -25,2%

odnosząc się do wyników Grupy w 1 kw. 2014 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:
„W 1 kwartale osiągnęliśmy znaczący postęp w działalności komercyjnej: oferta konwergentna Open znajduje się na dobrej ścieżce wzrostu, w dalszym ciągu ograniczamy utratę klientów telefonii stacjonarnej i osiągnęliśmy wysoki przyrost liczby klientów komórkowych w segmencie post-paid, łącznie z nju.mobile. Dzięki temu, po raz pierwszy od 2008 roku, odnotowaliśmy dodatnie saldo w zakresie przenoszenia numerów. Z drugiej strony ARPU pozostaje nadal pod presją i potrzebujemy więcej działań, żeby poprawić wyniki segmetu szerokopasmowego. Zamierzamy podtrzymać pozytywne tendencje działalności komercyjnej w 2 kw. Dzięki nowemu pakietowi działań, w tym wprowadzeniu nowych mobilnych planów taryfowych, wspartych obniżeniem kosztu wejścia w posiadanie smartfonów oraz jeszcze bardziej atrakcyjną ofertą Orange Open. Podpisaliśmy przełomową umowę z mBankiem, która otwiera drogę do świadczenia nowatorskich usług finansowych dla klientów Orange. Jednocześnie, kontynuujemy postęp operacyjny, zwiększając pokrycie siecią 3G do 91% oraz obejmując 29% mieszkańców Polski zasięgiem sieci 4G. Przewidujemy, rynek pozostanie konkurencyjny, lecz uważamy, że jesteśmy dobrze przygotowani do tej rywalizacji. Będziemy nadal aktywni, szybko dostosowując się do zmieniających się warunków rynkowych.”

Wyniki finansowe

spadek przychodów ograniczony do -7,9% rok-do-roku (-5,0% z wyłączeniem wpływu regulacji)
Przychody Grupy w 1 kw. wyniosły 2 995 mln zł i w ujęciu rocznym zmniejszyły się o -7,9%. Spadek odzwierciedla utratę -98 mln zł w wyniku decyzji regulacyjnych (głównie obniżek stawek MTR ). Z wyłączeniem wpływu regulacji, spadek przychodów został ograniczony do 159 mln zł, tj. -5%. Przyczyniły się do tego niższe przychody z usług stacjonarnych, które – z wyłączeniem wpływu regulacji – zmniejszyły się o 117 mln zł, głównie z powodu strukturalnej erozji telefonii głosowej. Przychody z usług mobilnych, z wyłączeniem wpływu regulacji, w ujęciu rocznym były niemal stabilne (-0,3%, tj. -4 mln zł), gdyż pozytywna dynamika przyrostu bazy klientów zrównoważyła presję cenową w mobilnych usługach głosowych. Pozostałe przychody zmniejszyły się o 38 mln zł, głównie w związku z wyższymi przychodami z usług ICT w 1 kw. 2013 roku.

Liczba klientów Orange Open osiągnęła 352 tys. Grupa posiada 4,9 razy więcej klientów tej flagowej oferty konwergentnej niż rok temu. Jej potencjał w zakresie dosprzedaży jest potwierdzany faktem, że w chwili zawierania umowy 57% klientów dokupiło dodatkowe usługi stacjonarne lub komórkowe, co korzystnie wpływa na łączne ARPU.

Tempo wzrostu liczby klientów komórkowych zwiększyło się do +3,4% rok-do-roku wobec +2,9% w 4 kw. 2013 roku. Było to możliwe dzięki pozyskaniu w pierwszym kwartale 139 tys. klientów abonamentowych (netto); wzrost w tym segmencie wyniósł +6,6% rok-do-roku. W 1 kw. na detaliczne ARPU z usług mobilnych w dalszym ciągu niekorzystnie wpływała presja cenowa w usługach głosowych; w efekcie, wskaźnik ten zmniejszył się o -6,6% rok-do-roku.

Stacjonarne wskaźniki KPI nadal korzystały na strategii łączenia produktów. Utrata klientów telefonii stacjonarnej zmniejszyła się do -56 tys. w 1 kw. 2014 wobec -62 tys. w 4 kw. 2013 oraz -111 tys. w 1 kw. 2013.

Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) 1 kw. 2014 1 kw. 2013 Zmiana
liczba klientów Orange Open 352 72 389%
liczba klientów 3P (Internet, TV i VoIP) 364 286 +27,3%
liczba klientów komórkowych 15 395 14 886 +3,4%
post-paid 7 360 6 906 +6,6%
pre-paid 8 035 7 980 +0,7%
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) 4 685 4 976 -5,8%
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) 2 285 2 333 -2,1%
mobilne dostępy szerokopasmowe 1 233 1 043 +18,2%
liczba klientów usług TV 708 699 +1,3%

spadek kosztów operacyjnych o -7,3% rok-do-roku pozwolił obronić skorygowaną marżę EBITDA na poziomie 31,8%
Skorygowana EBITDA za 1 kw. 2014 wyniosła 951 mln zł, co stanowiło 31,8% przychodów. W ujęciu rocznym, zmniejszyła się ona o 95 mln zł. Wynikało to głównie ze spadku przychodów o 159 mln zł, z wyłączeniem wpływu regulacji, podczas gdy decyzje regulacyjne obniżyły EBITDA o dalsze -19 mln zł. Dodatkowo, zwiększony poziom ruchu przyczynił się do wzrostu kosztów międzyoperatorskich o 42 mln zł. Czynniki te zostały częściowo zrównoważone przez spadek bezpośrednich kosztów komercyjnych o 76 mln zł, osiągnięty pomimo wzrostu liczby przyłączeń netto mobilnych klientów abonamentowych, a także przez 59 mln zł oszczędności, dzięki realizowanemu przez Grupę programowi optymalizacji kosztów.

zysk netto w 1 kw. w wysokości 271 mln zł, w tym 191 mln zł zysku ze sprzedaży Wirtualnej Polski
Zysk netto Grupy w 1 kw. 2014 wyniósł 271 mln zł wobec 79 mln zł w 1 kw. 2013 roku. Wzrost odzwierciedla głównie 191 mln zł zysku w związku ze zbyciem spółki Wirtualna Polska. Z pominięciem tej pozycji, zysk netto był stabilny rok-do-roku, gdyż spadek skorygowanej EBITDA został zrównoważony przez niższe koszty amortyzacji (o 39 mln zł rok-do-roku), niższe koszty odsetkowe netto (-15 mln zł w porównaniu z 1 kw. 2013) oraz +24 mln zł różnicy w zapłaconym podatku dochodowym (częściowo z powodu ulgi na nowe technologie).

organiczne przepływy pieniężne w wysokości 157 mln zł, odzwierciedlające wyższe koszty telefonów komórkowych
Organiczne przepływy pieniężne wyniosły w 1 kw. 2014 roku 157 mln zł wobec 210 mln zł rok wcześniej. Spadek przepływów pieniężnych wynikał z różnicy w zapotrzebowaniu na kapitał obrotowy; w 1 kw. 2014 roku to zapotrzebowanie zwiększyło się o 57 mln zł, co odzwierciedlało wyższe płatności za telefony komórkowe (w związku ze wzrostem przyłączeń netto w segmencie post-paid), podczas gdy w 1 kw. 2013 roku zapotrzebowanie na kapitał obrotowy zmniejszyło się o 106 mln zł. W porównaniu ze stanem na 31 marca 2013 roku, krótkoterminowe zobowiązania handlowe są niższe o 362 mln zł. Środki pieniężne z działalności operacyjnej (przed zapłaconym podatkiem dochodowym i zmianą kapitału obrotowego) zmniejszyły się rok-do-roku jedynie o 15 mln zł. Czynniki te zostały skompensowane przez niższy o 106 mln zł wypływ środków pieniężnych z tytułu nakładów inwestycyjnych.

Odnosząc się do wyników za 1 kw. 2014 roku, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził:
„Nasze wyniki finansowe w 1 kw. są zadowalające. Pomimo wzrostu liczby przyłączeń netto w segmencie post-paid, obniżyliśmy koszty operacyjne o 7% w porównaniu z 1 kw. 2013 roku. Wprowadziliśmy ściślejszą kontrolę kosztów SAC i SRC oraz czerpaliśmy korzyści z prowadzonego programu optymalizacji kosztów. W efekcie, obroniliśmy marżę EBITDA na poziomie zbliżonym do 1 kw. 2013. Organiczne przepływy pieniężne w 1 kw. 2014 odzwierciedlały wyższe płatności za telefony – głównie nabyte w 4 kw. 2013 roku, ale częściowo także w 1 kw. Na koniec kwartału mamy znacznie mniejszy stan zobowiązań handlowych. W kolejnych kwartałach przewidujemy wzrost generowanych środków pieniężnych. Potwierdzamy zatem nasz cel w zakresie organicznych przepływów pieniężnych na cały 2014 rok .”

Prezentacja:

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (2):

Komentuj

Komentarze / 2

Dodaj komentarz

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: