Orange opublikował dane finansowe i operacyjne za III kw. 2016 r.
Wyniki finansowe:
Skorygowane przychody w 3 kw. wyniosły 2 851 mln zł i zmniejszyły się o 116 mln zł, tj. 3,9% rok-do-roku. Spadek ten wynikał przede wszystkim ze spadku przychodów z usług stacjonarnych (spowodowanego głównie strukturalną erozją stacjonarnych usług głosowych) oraz niższych pozostałych przychodów (w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych, które w 3 kw. 2015 przyniosły 42 mln przychodów, a także niższych przychodów z usług ICT). Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez wyższe przychody z usług mobilnych, wynikające ze wzrostu liczby klientów abonamentowych oraz rosnącej sprzedaży sprzętu.
(w mln zł), MSSF | 3 kw. 2015 | 3 kw. 2016 | Zmiana | 9 m. 2015 | 9 m. 2016 | Zmiana |
przychody Grupy | 2 971 | 2 851 | -4,0% | 8 914 | 8 557 | -4,0% |
skorygowane przychody1 | 2 967 | 2 851 | -3,9% | 8 900 | 8 557 | -3,9% |
EBITDA | 929 | 831 | -10,5% | 2 847 | 2 523 | -11,4% |
marża EBITDA | 31,3% | 29,1% | -2,2 pp | 31,9% | 29,5% | -2,4 pp |
skorygowana EBITDA | 925 | 831 | -10,2% | 2 844 | 2 523 | -11,3% |
skorygowana marża EBITDA | 31,2% | 29,1% | -2,1 pp | 32,0% | 29,5% | -2,5 pp |
zysk operacyjny | 212 | 137 | -35,4% | 690 | 494 | -28,4% |
zysk netto | 110 | 37 | -66,4% | 407 | 152 | -62,7% |
nakłady inwestycyjne | 398 | 367 | -7,8% | 1 138 | 4 392 | +285,9% |
skorygowane nakłady inwestycyjne1 | 398 | 367 | -7,8% | 1 138 | 1 224 | +7,6% |
organiczne przepływy pieniężne | -8 | 169 | nd. | 99 | -2 693 | nd. |
skorygowane organiczne przepływy pieniężne1 | 305 | 169 | -44,6% | 840 | 455 | -45,8% |
Wyniki operacyjne
Liczba klientów abonamentowych zwiększyła się w trzecim kwartale o 309 tys., co stanowi najwyższy wzrost od wielu lat. Przyczyniły się do tego skuteczne działania komercyjne, zwiększona migracja z segmentu usług przedpłaconych oraz wyjątkowo dobre wyniki naszej submarki nju.
Liczba klientów usług przedpłaconych zmniejszyła się o 600 tys. Spadek ten wynikał głównie z niższej liczby nowych aktywacji usług na kartę po wprowadzeniu w lipcu obowiązku rejestracji. Ponieważ zdecydowana większość z nich to jednorazowe aktywacje kart o niskim nominalne, nie wpłynęło to w znaczący sposób na wyniki w segmencie przedpłaconym.
Liczba klientów korzystających z sieci LTE osiągnęła 3,8 mln, co oznacza wzrost w trzecim kwartale o 19% względem 2 kw. 2016. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych osiągnął 57%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku.
Zagregowany wskaźnik ARPU z usług mobilnych obniżył się o 8,2% rok-do-roku – podobnie jak w poprzednim kwartale. Erozja wskaźnika ARPU z usług abonamentowych utrzymała się na prawie niezmienionym poziomie (spadek o 11,0% rok-do-roku), i miała związek głównie ze zmianą struktury klientów (rosnący udział umów tylko z kartą SIM i umów ratalnych), dużą popularnością ofert z kilkoma kartami SIM, rabatami dla klientów usług konwergentnych oraz niższymi stawkami za roaming. Na wskaźnik ARPU z usług przedpłaconych w trzecim kwartale wpłynęły pierwsze efekty bonusów w formie darmowych minut i gigabajtów przyznawanych klientom za rejestrację kart SIM.
Liczba przyłączeń netto klientów ofert konwergentnych (38 tys.) była nieznacznie wyższa niż w poprzednim kwartale (33 tys.).
W segmencie stacjonarnego Internetu utrata klientów netto (10 tys.) była najniższa od wielu kwartałów, do czego przyczyniła się znaczna liczba klientów aktywujących usługi o dużej szybkości dostępu (VDSL i FTTH) – 44 tys. w trzecim kwartale, a także niższa utrata łączy ADSL. Udział usług szybkiego Internetu w całkowitej bazie klientów (z wyłączeniem CDMA) wynosi obecnie 22% wobec 13% przed rokiem. Na wskaźnik ARPU z usług stacjonarnego dostępu szerokopasmowego nadal wpływały wprowadzone w 2015 roku obniżki cen. W segmencie stacjonarnych usług głosowych, postępował strukturalny trend spadkowy: utrata łączy netto wyniosła 68 tys. wobec 61 tys. w 2 kw. 2016.
Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) | 3 kw. 2015 | 3 kw. 2016 | Zmiana |
liczba klientów usług konwergentnych | 667 | 837 | +25,5% |
liczba klientów komórkowych | 15 693 | 16 394 | +4,5% |
post-paid | 8 087 | 9 085 | +12,6% |
pre-paid | 7 606 | 7 309 | -4,0% |
liczba klientów Internetu mobilnego | 1 806 | 2 615 | +44,8% |
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) | 4 268 | 3 988 | -6,5% |
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) | 2 131 | 2 025 | -4,0% |
.@Orange_Polska 3Q2016 results - strong commercial performance pic.twitter.com/ACMnMAmS4q
— JF Fallacher (@fallacher) October 25, 2016