Orange - wyniki w III kw. 2016 r.

Newsy
Opinie: 0

Orange opublikował dane finansowe i operacyjne za III kw. 2016 r.

Wyniki finansowe:

Skorygowane przychody w 3 kw. wyniosły 2 851 mln zł i zmniejszyły się o 116 mln zł, tj. 3,9% rok-do-roku. Spadek ten wynikał przede wszystkim ze spadku przychodów z usług stacjonarnych (spowodowanego głównie strukturalną erozją stacjonarnych usług głosowych) oraz niższych pozostałych przychodów (w wyniku zakończenia projektów infrastrukturalnych, które w 3 kw. 2015 przyniosły 42 mln przychodów, a także niższych przychodów z usług ICT). Te niekorzystne czynniki zostały częściowo zrównoważone przez wyższe przychody z usług mobilnych, wynikające ze wzrostu liczby klientów abonamentowych oraz rosnącej sprzedaży sprzętu.

(w mln zł), MSSF 3 kw. 2015 3 kw. 2016 Zmiana 9 m. 2015 9 m. 2016 Zmiana
przychody Grupy 2 971 2 851 -4,0% 8 914 8 557 -4,0%
skorygowane przychody1 2 967 2 851 -3,9% 8 900 8 557 -3,9%
EBITDA 929 831 -10,5% 2 847 2 523 -11,4%
marża EBITDA 31,3% 29,1% -2,2 pp 31,9% 29,5% -2,4 pp
skorygowana EBITDA 925 831 -10,2% 2 844 2 523 -11,3%
skorygowana marża EBITDA 31,2% 29,1% -2,1 pp 32,0% 29,5% -2,5 pp
zysk operacyjny 212 137 -35,4% 690 494 -28,4%
zysk netto 110 37 -66,4% 407 152 -62,7%
nakłady inwestycyjne 398 367 -7,8% 1 138 4 392 +285,9%
skorygowane nakłady inwestycyjne1 398 367 -7,8% 1 138 1 224 +7,6%
organiczne przepływy pieniężne -8 169 nd. 99 -2 693 nd.
skorygowane organiczne przepływy pieniężne1 305 169 -44,6% 840 455 -45,8%

Wyniki operacyjne

Liczba klientów abonamentowych zwiększyła się w trzecim kwartale o 309 tys., co stanowi najwyższy wzrost od wielu lat. Przyczyniły się do tego skuteczne działania komercyjne, zwiększona migracja z segmentu usług przedpłaconych oraz wyjątkowo dobre wyniki naszej submarki nju.

Liczba klientów usług przedpłaconych zmniejszyła się o 600 tys. Spadek ten wynikał głównie z niższej liczby nowych aktywacji usług na kartę po wprowadzeniu w lipcu obowiązku rejestracji. Ponieważ zdecydowana większość z nich to jednorazowe aktywacje kart o niskim nominalne, nie wpłynęło to w znaczący sposób na wyniki w segmencie przedpłaconym.

Liczba klientów korzystających z sieci LTE osiągnęła 3,8 mln, co oznacza wzrost w trzecim kwartale o 19% względem 2 kw. 2016. Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych osiągnął 57%. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w mobilnym segmencie abonamentowym utrzymuje się na poziomie powyżej 100% rok-do-roku.

Zagregowany wskaźnik ARPU z usług mobilnych obniżył się o 8,2% rok-do-roku – podobnie jak w poprzednim kwartale. Erozja wskaźnika ARPU z usług abonamentowych utrzymała się na prawie niezmienionym poziomie (spadek o 11,0% rok-do-roku), i miała związek głównie ze zmianą struktury klientów (rosnący udział umów tylko z kartą SIM i umów ratalnych), dużą popularnością ofert z kilkoma kartami SIM, rabatami dla klientów usług konwergentnych oraz niższymi stawkami za roaming. Na wskaźnik ARPU z usług przedpłaconych w trzecim kwartale wpłynęły pierwsze efekty bonusów w formie darmowych minut i gigabajtów przyznawanych klientom za rejestrację kart SIM.

Liczba przyłączeń netto klientów ofert konwergentnych (38 tys.) była nieznacznie wyższa niż w poprzednim kwartale (33 tys.).

W segmencie stacjonarnego Internetu utrata klientów netto (10 tys.) była najniższa od wielu kwartałów, do czego przyczyniła się znaczna liczba klientów aktywujących usługi o dużej szybkości dostępu (VDSL i FTTH) – 44 tys. w trzecim kwartale, a także niższa utrata łączy ADSL. Udział usług szybkiego Internetu w całkowitej bazie klientów (z wyłączeniem CDMA) wynosi obecnie 22% wobec 13% przed rokiem. Na wskaźnik ARPU z usług stacjonarnego dostępu szerokopasmowego nadal wpływały wprowadzone w 2015 roku obniżki cen. W segmencie stacjonarnych usług głosowych, postępował strukturalny trend spadkowy: utrata łączy netto wyniosła 68 tys. wobec 61 tys. w 2 kw. 2016.

Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) 3 kw. 2015 3 kw. 2016 Zmiana
liczba klientów usług konwergentnych 667 837 +25,5%
liczba klientów komórkowych 15 693 16 394 +4,5%
post-paid 8 087 9 085 +12,6%
pre-paid 7 606 7 309 -4,0%
liczba klientów Internetu mobilnego 1 806 2 615 +44,8%
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) 4 268 3 988 -6,5%
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) 2 131 2 025 -4,0%

 

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: