Według wstępnych danych raportu IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, globalna sprzedaż smartfonów wzrosła w drugim kwartale 2025 r. o 1,0% rok do roku (r/r) do 295,2 mln sztuk.
Rynek smartfonów pozostał w dobrej kondycji, jednak niepewność spowodowana zmiennością ceł, trwającymi wyzwaniami makroekonomicznymi, takimi jak niestabilność kursów walut, bezrobocie i inflacja w różnych regionach, spowodowała spadek popytu, co sprawiło, że konsumenci odłożyli na później zakup smartfonów, zwłaszcza w segmencie low-end.
„Niepewność gospodarcza powoduje spadek popytu w niższym segmencie rynku, gdzie wrażliwość na ceny jest największa. W rezultacie segment tanich telefonów z systemem Android odnotowuje spadek, który hamuje ogólny wzrost rynku” – powiedziała Nabila Popal, starszy dyrektor ds. badań w dziale Worldwide Client Devices w IDC.
„Dodatkowo do stagnacji globalnego wzrostu przyczyniły się również gorsze od oczekiwań wyniki w Chinach. W drugim kwartale odnotowano spadek w Chinach, ponieważ dotacje nie pobudziły popytu. Chociaż festiwal e-commerce 618 zakończył się sukcesem pod względem sprzedaży, producenci OEM i partnerzy kanałów dystrybucji wykorzystali promocje do wyprzedaży zapasów, a nie do zwiększenia dostaw. Chociaż Apple było najpopularniejszą marką w okresie promocji, w drugim kwartale odnotowało 1% spadek w Chinach, który został zrównoważony przez silny dwucyfrowy wzrost na rynkach wschodzących, co doprowadziło do 1,5% wzrostu w skali globalnej w tym kwartale”.
„Samsung zdołał umocnić swoją pozycję lidera rynku i osiągnąć wyniki lepsze od całego rynku, odnotowując silny wzrost w tym kwartale dzięki sprzedaży nowych produktów Galaxy A36 i A56” – powiedział Francisco Jeronimo, wiceprezes ds. urządzeń klienckich w IDC. „Te nowe produkty wprowadzają funkcje oparte na sztucznej inteligencji do urządzeń średniej klasy, które są skutecznie wykorzystywane w sklepach detalicznych do zwiększania sprzedaży, ponieważ coraz więcej konsumentów jest zainteresowanych sztuczną inteligencją”.
„W obliczu trwających wyzwań politycznych, wpływu wojny i złożoności wynikającej z ceł, 1-procentowy wzrost na rynku smartfonów jest kluczowym wskaźnikiem, że rynek jest gotowy do powrotu na ścieżkę wzrostu” – powiedział Anthony Scarsella, dyrektor ds. badań w dziale urządzeń klienckich IDC.
„W drugim kwartale pojawiło się wiele nowych modeli o innowacyjnych konstrukcjach i zaawansowanej integracji sztucznej inteligencji, co przyczyniło się do ósmego kwartału wzrostu z rzędu — osiągnięcia, którego nie obserwowaliśmy od 2013 roku”.
Company |
2Q25 Shipments |
2Q25 Market Share |
2Q24 Shipments |
2Q24 Market Share |
Year-Over-Year Change |
1. Samsung |
58.0 |
19.7% |
53.8 |
18.4% |
7.9% |
2. Apple |
46.4 |
15.7% |
45.7 |
15.6% |
1.5% |
3. Xiaomi |
42.5 |
14.4% |
42.3 |
14.5% |
0.6% |
4. vivo |
27.1 |
9.2% |
25.9 |
8.8% |
4.8% |
5. Transsion |
25.1 |
8.5% |
25.5 |
8.7% |
-1.7% |
Others |
96.1 |
32.6% |
99.1 |
33.9% |
-3.1% |
Total |
295.2 |
100.0% |
292.2 |
100.0% |
1.0% |