Według najnowszego wstępnego raportu Omdia dotyczącego dostaw smartfonów, w 2 kwartale 24 r. dostawy wyniosły 290,3 mln sztuk. W porównaniu z poprzednim rokiem oznacza to wzrost o 9,3%, po wzroście o 11,5% w 1Q24 i 8,6% w 4Q23. W porównaniu z poprzednim kwartałem oznacza to spadek o 3,2%.
Wielu producentów odnotowało duży dwucyfrowy wzrost rok do roku, w tym Xiaomi, vivo, Motorola, Realme i Huawei. Transsion, który wcześniej odnotował trzycyfrowy wzrost, teraz odnotował wzrost o 4,1%.
Samsung pozostaje producentem OEM z największą liczbą dostaw w 2Q24, z 53,7 mln sztuk. Jest to wzrost o 0,7% w porównaniu z 2Q23, ale spadek o 11,2% w porównaniu z 1Q24 ze względu na sezonowość. Samsung stoi w obliczu wyzwań, zwłaszcza w segmencie cenowym średniej klasy od 250 do 600 USD, w którym generuje większość swoich dostaw.
Po spadku w pierwszym kwartale roku, Apple odzyskało tempo wzrostu o 5,6% rok do roku w 2Q24. Firma odnotowała 45,6 mln sprzedanych urządzeń, co oznacza wzrost z 43,2 mln w 2Q23, ale poniżej 50,7 mln sprzedanych urządzeń w 1Q24. Drugi kwartał jest zwykle najsłąbszym kwartałem w roku, więc tego spadku nie należy interpretować jako zmagań Apple. Chociaż ogólne dostawy Apple wzrosły rok do roku, dostawy w Chinach spadły w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
"Ostatnio rynek smartfonów doświadcza przyspieszonej polaryzacji, przy czym rynek średniej klasy kurczy się, podczas gdy udział rynków low-end i high-end rośnie. W związku z tym, podczas gdy marki z dużym udziałem smartfonów z niższej i wyższej półki zwiększają swoje dostawy, marki z dużym udziałem smartfonów ze średniej półki zmagają się z trudnościami" - powiedział Jusy Hong, starszy menedżer ds. badań w grupie Omdia zajmującej się smartfonami.
Xiaomi odnotowało duży wzrost o 27,4% rok do roku, z 33,2 mln w 2Q23 do 42,3 w 2Q24. Xiaomi wydaje się szybko wychodzić z długiego okresu spadku udziału w rynku - z 14,2% w 2021 r. do 12,6% w 2022 i 2023 r. Xiaomi miało pozytywny start, zdobywając 14,1% udziału w dostawach w pierwszej połowie 2024 roku.
Vivo awansowało z szóstej na czwartą pozycję w rankingu wolumenu dostaw, co oznacza znaczącą zmianę w porównaniu z poprzednim kwartałem. W 2Q24 firma Vivo odnotowała 26,0 mln dostaw, co oznacza wzrost o 3 mln lub 13% w porównaniu z 1Q24, dzięki czemu wyprzedziła Transsion i Oppo. Jest to wzrost o 16,6% w porównaniu z 22,3 mln w 2Q23.
Dostawy Transsion Holdings pozostały względnie stabilne i wzrosły nieznacznie z 24,5 mln w 2Q23 do 25,5 mln w 2Q24. Jest to spadek ze szczytowego poziomu 30,1 mln w 4Q23, co wskazuje, że dostawy Transsion stabilizują się po znacznym wzroście, podwajając się od 2022 roku. Utrzymanie tych poziomów w perspektywie długoterminowej będzie zależeć od segmentu low-end.
"Transsion odnotował znaczny wzrost w 2023 r. i oczekuje się, że w 2024 r. po raz pierwszy przekroczy 100 milionów dostarczonych urządzeń, ponieważ dalej umacnia swoje marki smartfonów (iTel, Infinix i Tecno) na rynkach wschodzących. Sukces Transsion w dużej mierze wynika z dynamicznie rozwijającego się rynku urządzeń low-end i agresywnej ekspansji w Indiach, Pakistanie i Rosji" - powiedział Zaker Li, główny analityk Omdia.
Grupa Oppo odnotowała 25,2 mln dostaw w 2Q24, co stanowi wzrost o 1% (0,2 mln sztuk) w porównaniu do 2Q23. Sprzedaż Oppo Group, która spadła o 5,7% w pierwszym kwartale, powróciła do wzrostu o 1% w drugim kwartale. Dostawy na chińskim rynku krajowym spadły, ale wzrost dostaw zagranicznych doprowadził do wzrostu ogólnej liczby dostaw.
W 2Q24 firma Honor dostarczyła 15,5 miliona urządzeń, co oznacza spadek w porównaniu z 1Q24.
Motorola utrzymała dobre wyniki, odnotowując 13,5 miliona sztuk - wzrost o 29,2% w porównaniu z 2Q24. Ten ciągły wzrost sprawił, że Motorola awansowała w rankingu dostaw smartfonów OEM z dziewiątego na ósme miejsce, odzyskując tę pozycję od Huawei.
Sprzedaż smartfonów Realme wzrosła do 12,3 miliona w 2Q24. Stanowi to wzrost o 21,8% lub 2,2 miliona w porównaniu do 10,1 odnotowanych zarówno w 1Q24, jak i 2Q23. Ożywienie sprzedaży na rynku indyjskim doprowadziło do wzrostu ogólnej liczby wysyłek.
W 2Q24 dostawy Huawei wyniosły łącznie 11,7 miliona sztuk, co stanowi spadek w porównaniu z poprzednim kwartałem. Liczba ta stanowi jednak znaczący wzrost o 58,1% w porównaniu z tym samym okresem w ubiegłym roku, co stanowi najwyższy wzrost wśród dziesięciu największych producentów OEM smartfonów. To niezwykłe ożywienie po spadku w 2021 r. jest napędzane przez kolejne kwartalne wzrosty oraz premiery Mate 60 Pro i serii Pura 70.