Według Canalys na europejski rynek smartfonów (z wyłączeniem Rosji) w pierwszym kwartale 2024 r. powrócił wzrost. Dostawy wzrosły o 2% rok do roku do 33,1 mln sztuk. Stało się tak dzięki złagodzeniu warunków makroekonomicznych i rozpoczęciu cyklu odświeżania Androida dla urządzeń zakupionych podczas pandemii.
Samsung był największym dostawcą w pierwszym kwartale 2024 r., z 37% udziałem w rynku, napędzanym przez silną serię Galaxy S24 i odświeżenie portfolio low-endowej serii A.
Apple zajął drugie miejsce z 22% udziałem w rynku.
Xiaomi, Motorola i HONOR uzupełniły pierwszą piątkę, zdobywając odpowiednio 16%, 6% i 3% udziałów w rynku.
„Podział między segmentami cenowymi rośnie, ponieważ segment premium skłania się bardziej w kierunku ultra-wysokiej półki, a rynek masowy skłania się bardziej w kierunku niskiej półki” - powiedział analityk Canalys Runar Bjørhovde.
Pierwszy kwartał 2024 r. miał najwyższy udział premium w Europie w w historii, ponieważ smartfony kosztujące 800 USD i więcej stanowiły 32% dostaw. Wyniki na rynku premium były napędzane przez serię Samsung Galaxy S24, której pomogła duża inwestycja marketingowa podkreślająca Galaxy AI wraz ze znaczącymi promocjami handlowymi i pakietowymi. Dostawy serii Galaxy S do Europy wzrosły o 58% rok do roku do 4,3 miliona sztuk w 1. kwartale 2024 roku.
Pomimo silnej pozycji segmentu premium, ASP wzrosła tylko o 2%, co było spowodowane regionalnym ożywieniem popytu na urządzenia budżetowe. Ten zwiększony popyt znajduje odzwierciedlenie w wysokiej obecności budżetowych modeli w pierwszej dziesiątce najczęściej wysyłanych urządzeń, takich jak Samsung Galaxy A15 oraz Xiaomi Redmi 13C i Redmi Note 13 4G. Poprawa popytu w segmencie low-end będzie miała kluczowe znaczenie dla powrotu rynku na ścieżkę wzrostu w 2024 roku.
„Możliwości sztucznej inteligencji będą napędzać komunikację dostawców z konsumentami w Europie przez resztę roku, szczególnie dla tych, którzy chcą wzmocnić swoją obecność w segmencie premium” - powiedział Bjørhovde.
W niedawnym badaniu konsumenckim przeprowadzonym przez Canalys, koncentrującym się na europejskim postrzeganiu możliwości sztucznej inteligencji w smartfonach, 40% respondentów stwierdziło, że jest pozytywnie nastawionych do tego, co funkcje sztucznej inteligencji mogą dodać do ich doświadczeń ze smartfonami. Jednak różnica między zainteresowaniem a zamiarem zakupu będzie prawdopodobnie duża.
Według analityków, wykorzystywanie marketingowego szumu wokół AI i nadużywanie hasła sztucznej inteligencji zwiększy ryzyko niespełnionych oczekiwań konsumentów, osłabienia marki i zmniejszenia zaufania konsumentów.
Canalys prognozuje, że europejski rynek smartfonów (z wyłączeniem Rosji) wzrośnie o 1% w 2024 r., ponieważ popyt pozostanie skromny przy dłuższych cyklach życia urządzeń.