Partner Idei zbankrutował

Newsy
Żródło: Gazeta Wyborcza
Opinie: 42

Globalstar, sieć przenośnej telefonii satelitarnej, ogłosiła upadłość. Globalstar poinformował, że dzięki porozumieniu z wierzycielami utrzyma ciągłość usług. Satelity i infrastruktura naziemna zostaną przekazane nowej kompanii, nad którą kontrolę przejmą wierzyciele i posiadacze obligacji.

W ten efektownie wyglądający międzynarodowy projekt zainwestowali przed dwoma laty m.in. tacy giganci jak France Telecom, Alcatel, Loral, Vodafone i Qualcomm. Inwestycja ta okazała się jednak dla nich najgorszą z możliwych.

Po dwóch latach działalności długi firmy sięgnęły 3,4 mld dol., podczas gdy jej aktywa to zaledwie 573 mln dol. W tym czasie przychody były symboliczne, a firma nie była w stanie wywiązywać się z płatności dostawcom sprzętu. Obecnie w kasie spółki znajduje się zaledwie 46 mln dol. w gotówce.

Globalstarowi nie udało się objąć swym zasięgiem całego świata, a ceny usług pozostały bardzo wysokie. Telefon satelitarny kosztuje aż 1-2 tys. dol., a rozmowy są wielokrotnie droższe niż w przypadku zwykłych aparatów komórkowych. Aparaty te nie działają wewnątrz budynków, gdyż antena musi "widzieć" satelitę. Są dość kłopotliwe w użytkowaniu dla klientów i nie pozwalają na szybką transmisję danych. Inwestorzy zignorowali doświadczenia pionierskiej sieci Iridium, która wcześniej popełniła podobne błędy i zbankrutowała.

Globalstarowi udało się pozyskać zaledwie 66 tys. abonentów, choć w chwili rozruchu sieci jej szef Bernard Schwartz zapowiadał, że zdobędzie 600 tys. klientów do końca 2000 roku.

W Polsce firma współpracuje z siecią komórkową Idea. - Sprzedaliśmy tylko kilkanaście satelitarnych aparatów ze względu na ich wysoką cenę. Kupiły je firmy budowlane, medialne i przedstawicielstwa dyplomatyczne - powiedział rzecznik Idei Jacek Kalinowski. - W końcu ubiegłego roku zaprzestaliśmy dystrybucji, gdyż Globalstar nie osiągnął deklarowanego zasięgu.

Opinie:

Opinie archiwalne (42):

Komentuj

Komentarze / 42

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    PZ pisze: 2002-02-18 11:18
    No comments
    0
  • Users Avatars Mini
    bodzio pisze: 2002-02-18 11:22
    nie bede sie smial. Jestem ciekawe po co to robia, skoro i tak wiadomo, ze to splajtuje
    0
  • Users Avatars Mini
    gawrosz pisze: 2002-02-18 11:28
    A jednak nie tylko u nas nie potrafią wyciągać wniosków z przeszłości (Patrz Iridium)...
    0
  • Users Avatars Mini
    luk23 pisze: 2002-02-18 11:32
    jeden roaming mniej
    0
  • Users Avatars Mini
    Zeeke pisze: 2002-02-18 11:39
    Ceny netto aparatów Globalstar w Idei: Ericsson R290 Sat: 6800zł; Telit SAT 550: 3999 zł. Cena minuty w roamingu wynosi(ła) od 7 do 12 zł; naliczanie pierwsza minuta całość, po pierwszej minucie naliczanie co 1 sekundę. Ale jak napisali, będzie dalej działać :)
    0
  • Users Avatars Mini
    dexter pisze: 2002-02-18 11:43
    Drugi to już taki przypadek w historii łączności satelitarnej. Obawiam się, że teraz na wiele lat pomysł ten zostanie odłożony. Przewaga łączności realizowanej przez stacje naziemne jest ogromna. Zasięg praktycznie wszędzie gdzie są ludzie. Jedyną przewagą łączności satelitarnej to zasięg w bardzo odległych miejscach - ale kto tam jeździ..? Może z kilka tysięcy osób. Dla niech nie opłaca się utrzymywać b. drogiej infrastruktury. Może w przyszłości, gdy ceny aparatów i połączeń spadną do poziomu tych z GSM (ale wtedy będzie już 3G) to może się po raz trzeci uda...Pzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-18 11:47
    Szkoda, telefonia satelitarna dawała jakieś korzyści (np. zasięg w miejscach,gdzie BTSa żal stawiać) więc niektórzy mogliby skorzystać. Ale z drugej strony, przy zasięgu GSM na poziomie ok 90% kraju, nawet więcej i jeszcze więcej NMT, trudno oczekiwać, że takich osób znajdzie się na świecie 600 000
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2002-02-18 12:14
    bo to malo dotyczyc pyszczy pustyn oceanow i takich tam a tam jezdzi malo ludzi a tubylcom jest taki tel nie potrzebny
    0
  • Users Avatars Mini
    piasek pisze: 2002-02-18 12:21
    no i po globalnym zasięgu idei ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-02-18 12:23
    Satelitarne łącze przydalo sie tylko w tragicznych wydażenizch 11 września,gdy padło całe łącze tak stacjonarne jak i kom.,ale jak narazie zbyt malo klientów dla tak drogiej oferty.(irydium)nie wystarczało za przykład.
    0
  • Users Avatars Mini
    madzer pisze: 2002-02-18 14:05
    dobre idea niezłych ma partnerów...tepsa tez ma problemy...
    0
  • Users Avatars Mini
    zajcol pisze: 2002-02-18 14:10
    Sprawdzalo sie genialnie na wszelkiego sortu ekspedycjach w zapyziale rejony ziemi i np na statkach. Szkoda ze zdechlo :-(
    0
  • Users Avatars Mini
    mwk pisze: 2002-02-18 14:44
    tak...
    0
  • Users Avatars Mini
    mwk pisze: 2002-02-18 14:45
    Szkoda globstara ale bylo do przewidzenia...
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-02-18 15:05
    za 50 lat to sie oplaci...a na razie jak widac nie :-(
    0
  • Users Avatars Mini
    log pisze: 2002-02-18 15:20
    To byla dla niektorych osob naprawde uzyteczna usluga, nierzadko decydujaca o bezpieczenstwie, czasami ratujaca zycie. Wielka szkoda, choc bylo wiadomo, ze predzej czy pozniej tak to sie skonczy.
    0
  • Users Avatars Mini
    hubert pisze: 2002-02-18 15:42
    .... a ja sobie marze, ze moze Vodafone w takim przypadku sprzeda akcje Polkomtela, zeby pokryc dlugi. (Oczywiscie polskiemu udzialowcowi). Zreszta nie pogniewalbym sie, jesli FT zrobilby to samo.... :)
    0
  • Users Avatars Mini
    log pisze: 2002-02-18 15:47
    a mozna wiedziec czemu???
    0
  • Users Avatars Mini
    hubert pisze: 2002-02-18 16:05
    log: jesli pytanie bylo do mojego komentarza, to odpowiadam: Np. 1. Wolalbym zeby zyski polskich spolek telekom. zostawaly w PL a nie byly transferowane za granice. 2. Wierze, ze dzieki dobremu zarzadzaniu Polkomtel moze sie stac liderem w Europie Sr.a troche pozniej moze rowniez konkurowac jak rowny z rowny z FT, VF i reszta. Dlatego wolalbym, zeby Polkomtel byl Polska spolka...
    0
  • Users Avatars Mini
    smarcik pisze: 2002-02-18 16:16
    no to Bin Laden nie bedzie mial przez co rozmawiac :)))
    0
  • Users Avatars Mini
    log pisze: 2002-02-18 16:55
    hubert: zgadzam sie co do transferow zyskow za granice. Nie da sie ukryc, ze polkomtel jest przedsiebiorstwem niezle zarzadzanym, jednak zdecydowanie bruzdza w nim Panstwowi udzialowcy (np. KGHM, ORLEN). Twoja wizja srodkowo-europejskiego krajowego operatora konkurujacego z GIGANTAMI jak FT czy VF jest zupelnie nierealna(wiara wiara, ale porownaj obroty). Aby polkomtel byl w stanie maksymalizowac zyski potrzebne jest odpolitycznienie firmy i odwazne kroki inwestycyjne, marketingowe. Tego nie da sie udzwignac bez inwestora zagranicznego. Przejecie przez VF wydaje sie pewne i wcale nie musi przyniesc negatywnych skutkow. A swoja droga to mi tez marzy sie Polski potentat telekomunikacyjny na miare chocby Deutsche Telekom... ale raczej sie nie zanosi... pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    Cosmic pisze: 2002-02-18 17:47
    Ciekawe czy los propozycji Kaczmarka dot. konkurencji dla Telekompromitacji SA bedzie taki sam...
    0
  • Users Avatars Mini
    JAGODA pisze: 2002-02-18 18:09
    Mieli kosmiczne ceny i zbankrutowali
    0
  • Users Avatars Mini
    daz pisze: 2002-02-18 19:23
    Bylo do przewidzenia. DaZ
    0
  • Users Avatars Mini
    milmedyk pisze: 2002-02-18 19:37
    Zgadzam się z przedmówcami :))))
    0
  • Users Avatars Mini
    raror pisze: 2002-02-18 20:28
    jak mi przykro...
    0
  • Users Avatars Mini
    muszka pisze: 2002-02-18 20:49
    A zawsze IDEA chwalila sie tym roamingiem w sytuacji prezentowania nowych partnerow.
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-18 21:23
    Jezeli dobrze pamietam to nie pierwszy tego typu upadek, juz kiedys tez ktos porwal sie z motyka na ksiezyc i ladnie dostal po kieszeni! Taka inwestycja nigdy nie bedzie oplacalna, chyba ze bylaby robiona jako dodatek, zas koszta za urzywanie satelitow byly by znikome, zas w takie sposob to nigdy nie bedzie przynosilo zyskow!
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-18 22:12
    Na cele wojskowe i dla szejkow mieszkajacych na pustyniach, no i moze eskimosom! ;-)))
    0
  • Users Avatars Mini
    prozac pisze: 2002-02-18 22:35
    Ciekawe czy w tej branży działa jakaś firma która ma się dobrze...
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-18 23:58
    Qba, na cele wojskowe są zupełnie inne sieci. Takie łącza mogly być najwyżej pomocnicze
    0
  • Users Avatars Mini
    Boguc pisze: 2002-02-19 04:22
    Kurde, przeciez takich inwestycji nie przygotowywuje sie na kolanie! Ciezkie miliony $ powinny isc na badania rynku, okreslenie zapotrzebowania, targeting, consulting, etc. W dodatku na talerzu byly podane wnioski ze strategii Irydium. W pale mi sie nie miesci, ze mozna sie dziesieciokrotnie pomylic w oszacowaniu ilosci przyszlych abonentow!
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-19 09:15
    graffi przeciez nie bedzie wydawalo sie rozkazow przez zwykly nie kodowany telefon satelitarny, tylko chodzilo mi o maly zarcik do wpisu Matt-a! ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    PZ pisze: 2002-02-19 10:33
    *** log i hubert *** dostrzegłem pewną nieścisłość w waszym rozumowaniu - transferowi zysków za granicę( a fe ! ) - stanowcze NIE, wspomożenie przez, a choćby i obcy ( a fe ! ) kapitał - stanowcze TAK. Przecież jak idziesz do banku to kierujesz się najpierw (choćby nieświadomie) zaufaniem do tego banku-bo nie chcesz stracić pieniędzy, po drugie % i ew. stabilnością % (szczególnie na długi okres) I OCZYWIŚCIE ZYSKAMI SAM CHCESZ DYSPONOWAĆ i kapitałem też - to chyba takie logiczne (jak masz chęć to przepić, na dziewczyny, na rewolucję światową, czy rozwój dorożkarstwa w Krakowie - to TWOJE PIENIĄDZE I ZYSKI) ewentualnie na koniec zastanawiasz się czy jest to bank polski, niemiecki, turków, czy innych cyklistów. Oczywiście z reguły inną hierarchię ... wartości prezentujesz werbalnie, publicznie uuu , a nie daj boże jakbyś był politykiem (np. prawym ... o przepraszam: z prawicy). Tak to już jest KROWA MA DAWAĆ MLEKO, a nie ma być słuszna, egipska, katolicka, czy jeszcze jakaś inna...
    0
  • Users Avatars Mini
    PZ pisze: 2002-02-19 10:40
    A zakichaną koniecznością banku-kraju(np. Polski) jest kuszenie i wytwarzanie odpowiednich warunków dla ciułacza-inwestora(najlepiej dużego), aby u nas chciał złożyć-zainwestować swoje pieniącze-kapitał. Więcej - żeby późniejsze zyski(muszą być w jakimś tam horyzoncie czasu) też zechciał REINWESTOWAĆ, a nie od razu zabrać co w każdym miejscu jest jego niezbywalnym prawem.
    0
  • Users Avatars Mini
    Zdisław Dyrman pisze: 2002-02-19 13:31
    Jezu jak się cieszę ;-) Teraz czas na UMTS!
    0
  • Users Avatars Mini
    hubert pisze: 2002-02-19 16:10
    PZ: ja nie jestem przeciwnikiem obcego kapitalu - wogole. Jest on potrzebny i konieczny wg mnie dla firm "wschodzacych" lub z klopotami finansowymi. A Polkomtel taki nie jest. Nalezy do scislej czolowki wielkich polskich przedsiebiorstw przynoszacych zyski i majacych przed soba swietlana przyszlosc. Dlatego w tych warunkach nie chcialbym, zeby NASZ lider zostal przejety przez zagraniczna firme (czyt. Vodafone).
    0
  • Users Avatars Mini
    Sliweczka pisze: 2002-02-20 13:09
    wielki upadek wielkiego Globalstar.. :).. a wielka szkoda.. to ejst jednak dobra nauczka dla wszystkich tych, korzy tak entuzjastycznie podchodza do "nowych rozwiazan technologicznych".. :)
    0
  • Users Avatars Mini
    hubert pisze: 2002-02-20 16:14
    Globstar wlasnie upadl, a na CNN juz reklamuje sie nowa/stara siec satelitarna. Wiecej szczegolow na www.thuraya.com
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-03-19 22:41
    Idea to stara zdzira...czeka ja ten sam los, I hope!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2002-09-02 01:54
    Precz z centertelem i idea
    0
  • Users Avatars Mini
    CiepliX pisze: 2003-01-17 02:33
    :-) młody i gniewny CiepliX ;-)
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: