Pierwsze wyniki testów Dialog Media

Newsy
Żródło: Dialog
Opinie: 3

Dialog podsumował własne testy IPTV. Podczas czerwcowych pilotażowych testów telewizji interaktywnej, która jesienią br. wejdzie w skład potrójnej usługi DIALOG media, kilkadziesiąt osób swobodnie korzystało ze sprzętu i dostępnych programów TV. Uwagi na temat usługi Triple Play zapisywali w dzienniczkach testu.

„Wnioski z tej części testów należy uznać za bardzo zachęcające. Zdecydowana większość osób przyjęła pilotażową wersję DIALOG media jako istotną nowość w usługach telekomunikacyjnych” – mówi Grzegorz Mach, członek zarządu Telefonii Dialog.

Oczekiwania większości uczestników pilotażu okazały się nastawione na wyższą od standardowej jakość usługi, zarówno w zakresie zawartości programowej nowej telewizji, jak i jakości obrazu oraz dźwięku. Stanowi to poważne wyzwanie dla oferującej usługę Telefonii Dialog i spółki Avista Media odpowiadającej za technologiczną stronę usługi i zarządzanie platformą multimedialną. Dostawcą platformy jest Nokia Siemens Network. To czwarte wdrożenie tego systemu na świecie. Aktualnie korzystają z niego użytkownicy największych operatorów telekomunikacyjnych w Belgii (Belgacom), Holandii (ADC) i Słowacji.

Testy objęły przede wszystkim technologię: instalację, użytkowanie, dostępne funkcjonalności, jakość obrazu. Ich celem było sprawdzenie, czy usługa jest intuicyjna, łatwa w obsłudze i o odpowiedniej jakości. W czasie testów użytkownicy mieli do dyspozycji tylko kilka kanałów telewizyjnych i kilkanaście pozycji w bibliotece filmów. Jesienią w wersji komercyjnej usługi kanałów będzie kilkadziesiąt, a filmów – w pierwszym etapie – kilkaset.

„Przeprowadzony pilotaż dostarczył nam wiele informacji dotyczących preferencji polskich użytkowników usługi. To do ich potrzeb będziemy w najbliższych tygodniach dostosowywać system i zastosowane w nim rozwiązania” – mówi Grzegorz Mach, członek zarządu Telefonii Dialog.

Wnioski dotyczące preferencji użytkowników

Spośród trzech usług (telefon stacjonarny, szybki Internet, IPTV) najczęściej użytkowaną była opcja telewizji. Duże zainteresowanie możliwościami nowoczesnej telewizji zepchnęły podczas pilotażu dwie pozostałe składowe potrójnej usługi (czyli internet i telefon) na drugi plan. Największe zainteresowanie wśród wszystkich dostępnych funkcji wzbudziła Wideo Wypożyczalnia (VoD – Video on Demand). Możliwość wypożyczenia filmu praktycznie bez opuszczania domowego fotela została oceniona jako rewolucyjna. Uczestnicy pilotażu sugerowali, że oprócz listy dostępnych tytułów przydatny byłby opis filmów, trailery, reklamy, wywiady z aktorami, zapowiedzi kolejnych części.

Poruszanie się po menu usługi większość testujących oceniła jako intuicyjne. Jako jedyne utrudnienie uznano zmianę sposobu wybierania kanału - w usłudze dostarczany wraz ze sprzętem pilot ma inny od tradycyjnego układ klawiszy (np. jako utrudnienie wskazywano konieczność potwierdzania klawiszem 'OK' każdej czynności wyboru interesującego kanału).

W ramach testu stwierdzono, iż dopracowania wymaga:

  • mechanizm automatycznego uruchamiania urządzenia klienckiego,

  • organizacja usług związana z funkcjami magnetowidu cyfrowego,

  • organizacja i kształt interfejsu użytkownika, szczególnie w zakresie usług dodatkowych takich jak newsy, informacje o rachunku, wyszukiwanie ulubionych pozycji itp.

Techniczne wrażenia użytkowników

W dzienniczkach testów i podczas podsumowujących fokusów uczestnicy pilotażu instalację sprzętu określili jako prostą i łatwą. Ich pierwsze wrażenia były zdecydowanie pozytywne. Część osób zwróciła uwagę na zbyt długi czas uruchamiania się sprzętu, konieczność częstego wpisywanie kodu dostępu (PIN) oraz pasek postępu. Jako preferowane rozwiązania tych uciążliwości podano: komunikaty zwrotne sugerujące użytkownikowi popełnienie błędu lub podanie poprawnej komendy, wyświetlanie komunikatu "proszę czekać - trwa buforowanie".

Generalnie jakość obrazu i dźwięku oceniono jako zadowalające. W pilotażu podczas przełączania kanałów różnica między obrazem z telewizji naziemnej, kablowej czy satelitarnej nie była praktycznie możliwa do wychwycenia.

Niektóre opinie użytkowników z dzienników testu i fokusów:
"Jakość obrazu TV niczym nie ustępowała telewizji satelitarnej i naziemnej. Przewagą w stosunku do naziemnej jest dźwięk, w stosunku do satelitarnej nie zauważyłem różnicy."
"Spodziewałem się tego, że obraz nie będzie rewelacyjny. Dźwięk bez zastrzeżeń, obrazem - po włączeniu VoD byłem naprawdę miło zaskoczony."
"Kanał Eurosport - miałem porównanie z Cyfrą + - było świetnie."
"Porównując z Polsatem - był taki sam a nawet lepszy."
"Jakość obrazu z telewizji Dialogu nieznacznie lepsza od TVK Multimedia. Nie było bardzo widocznej różnicy. Audio - duża i słyszalna różnica na korzyść telewizji Dialogu."
"Korzystanie z Internetu równocześnie z oglądaniem TV nie miało wpływu na jakość przesyłanego obrazu. Szybkość transferu umożliwiała płynne poruszanie się po Internecie, przeglądanie stron, itp."
"Szybkość zadowalająca zarówno w czasie korzystania z TV jak i poza nim. Jakość połączenia lepsza niż przed testami."

Opinie użytkowników oznaczają, że pasmo przeznaczone dla usługi Triple Play zostało dobrane właściwie.
„Tunning platformy, planowany w czasie wdrożenia systemu komercyjnego, wykonamy przede wszystkim mając na względzie potrzeby użytkowe i ergonomiczne klientów” – mówi Andrzej Sobczak, prezes Avista Media. „Jesteśmy zadowoleni z jakości wybranego rozwiązania uzyskanej podczas testów. Wymaga ona jednak kilku poprawek, biorąc pod uwagę specyficzne oczekiwania odbiorców - jakość obrazu powinna być lepsza niż w zwykłych telewizorach. Wymagać to będzie nieznacznych zmian technicznych w celu pozyskania źródłowych sygnałów telewizyjnych o większej jakości i zastosowania lepszych urządzeń kodujących” – dodaje.

Jesienią testowana oferta w wersji dedykowanej do obecnych i potencjalnych abonentów Telefonii Dialog trafi na rynek. Potrójna usługa DIALOG media® składać się będzie z już oferowanych usług telefonu stacjonarnego i szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz nowości: przewodowej telewizji cyfrowej IPTV (IPTV – Internet Protocol Television) z rozbudowanymi możliwościami interakcji oraz dodatkowymi usługami „na żądanie” jak Wideo Wypożyczalnia (VoD – Video on Demand), TV Pauza (TS – Time Shift), Cyfrowy Magnetowid (PVR – Personal Video Recorder).

Jako medium transmisyjne będzie ona wykorzystywać posiadaną przez Dialog sieć szerokopasmową obsługującą protokół IP, dotychczas wykorzystywaną przede wszystkim przez usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu w technologii ADSL – DialNet DSL, przy czym będzie ona korzystać z wydzielonej części tej sieci. Z usługi będzie można korzystać mając telewizor podłączony do sieci za pośrednictwem tzw. przystawki telewizyjnej STB (set-top-box).

Użytkownik usługi DIALOG media® będzie miał bardzo szerokie możliwości kreowania własnego zestawu programów telewizyjnych, dostępnych w formie pakietów tematycznych i premium oraz pojedynczych kanałów telewizyjnych dostępnych a la carte. Wszystkie funkcje telewizji cyfrowej IPTV, a tym samym usługi telewizyjnej dostępnej w ramach DIALOG media, użytkownik będzie obsługiwał bezpośrednio z ekranu telewizora za pośrednictwem przyjaznego interfejsu graficznego – Elektronicznego Przewodnika Programowego (EPG – Electronic Program Guide).

Opinie:

Opinie archiwalne (3):

Komentuj

Komentarze / 3

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Pablito pisze: 2007-07-16 20:34
    Dobrze byłoby zobaczyć wyniki testów zebrane przez niezależną instytucję. W tym przypadku nie spodziewałbym się krytycznych uwag...
    0
  • Users Avatars Mini
    Clone pisze: 2009-10-11 21:14
    Czesto sie wiesza, lacze ma max 6 mb a telewizja pobiera 4 wiec na inernet zostaje 2. Jezeli sciagasz z pelna predkoscia to tv zacina, co na to dialog ? ma Cie w dupie. Zgłaszałem to kilka tygodni temu i do dzisiaj cisza :) Telwizja raz na 2-3 tygodnie sie psuje i czekasz... czekasz..... czekasz... :) Najlepsze jest dodzwonic sie na infolinie... po 15 minutach czekania czesto wlacza sie sygnal zajetosci i od nowa. TO ZART. Nie polecam
    0
  • Users Avatars Mini
    niusiu pisze: 2009-11-07 21:37
    Cyfrowy magnetowid to totalny niewypał.Prawie nic nie udaje sie nagrać.Gdy chce odtworzyc wczesniej nagrane pozycje to pojawia sie komunikat ze usluga jest niedostepna lub na ekranie pojawia sie czarny obraz.Informuja mnie zebym skontaktowal sie z biurem obslugi.A tam po kilkunastu minutach oczekiwania na polaczenie dowiaduje sie od konsultanta ze usluga jest w fazie testow.Jednym slowem dialod cie olewa-zalezalo im zebys z nimi tylko podpisal umowe.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: