Serwis ITwiz przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z Piotrem Kubickim, członkiem zarządu ds. transformacji cyfrowej spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Tematem rozmowy było 8-letnie opóźnienie w budowie systemu GSM-R.
Kubicki mówi w nim, że projekt GSM-R jest w katastrofalnym stanie. Obecnie PKP PLK chce, aby Nokia Solutions and Networks oraz SPC - partnerzy konsorcjum - wrócili na plac budowy (w maju 2023 roku pisano o ponad 1000 dniach opóźnień w realizacji projektu – przyp. red.). Wciąż prowadzone są mediacje w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej.
Według Kubickiego, brak GSM-R spowoduje zatrzymanie procesu cyfryzacji PKP PLK na kilka lat. Przetarg na budowę systemu łączności GSM-R ogłoszono we wrześniu 2015. Do jego rozstrzygnięcia doszło w październiku 2017 roku. Wówczas podpisano umowę z obiema spółkami na prawie 2,8 mld zł. Obejmowała ona montaż systemu łączności GSM-R na ponad 13 tysiącach km linii kolejowych oraz postawienie 1270 stacji bazowych.
Kubicki twierdzi, że jeśli nie zakończymy tego projektu, nie będziemy mogli w Polsce zbudować europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS (European Rail Traffic Management System – przyp. red). Jego ideą jest zaś to, aby był kompatybilny pomiędzy różnymi państwami Europy. GSM-R ma być warstwą transmisyjną dla tego systemu i obsługiwać łączność głosową dla cyfrowego radia i transmisje danych dla przesyłania informacji na potrzeby systemu ETCS2 (European Train Control System – przyp. red.). Jest to tzw. aktywny tempomat dla pociągów.
Tymczasem mówi się już o następcy GSM-R, systemie FRMCS. GSM-R to nie jest „najnowsza” technologia. Działa w standardzie 2G. Jej następca, Future Railway Mobile Communications System - FRMCS - będzie działał już w oparciu o technologię 5G. Ale zaznaczmy, że standard ten nie jest jeszcze gotowy. Ta technologia ma zastąpić GSM-R w roku 2030.
Teraz PKP PLK będzie prowadzić testy FRMCS, ale mają one wystartować dopiero za rok. Będą realizowane 2 testy jako RAN i Open RAN.
Większość nowego taboru w Polsce ma wbudowany zarówno system GSM-R, jak i ETCS 2. Może więc funkcjonować zgodnie z europejskim systemem zarządzania ruchem kolejowym. Zmiana technologii na FRMCS w pojazdach to w miarę prosta sprawa polegająca na wymianie modułu radiowego obsługującego głos i dane.
GSM-R, który PLK zaczęły budować w 2017 roku to maszty radiowe. W przypadku FRMCS’a potrzeba zdecydowanie więcej masztów i innego na nich sprzętu.
Nadajniki operatorów komercyjnych uzupełnią sieć masztów postawionych w projekcie GSM-R. Aby wiedzieć, w których miejscach konieczna jest współpraca z operatorami PKP PLK musi skończyć budować własne maszty.
Według pierwotnego planu wszystkie maszty pod GSM-R powinny już istnieć.
Teraz system GSM-R ma zostać uruchomiony pod koniec 2028 roku lub na początku roku 2029.