Na przestrzeni roku miesięczna liczba i wartość płatności  zbliżeniowych Visa w Polsce zwiększyły się ponad 20-krotnie; w lutym br. Polacy  dokonali kartami Visa już ponad 2 mln transakcji zbliżeniowych. Wzrost liczby i  wartości płatności zbliżeniowych jest przy tym prawie 8-krotnie szybszy niż  wzrost samej liczby wydawanych przez 21 banków zbliżeniowych kart Visa, których  jest na rynku ponad 6 mln. Liczba terminali wyposażonych w czytniki zbliżeniowe  – które mogą akceptować płatności zarówno kartami zbliżeniowymi, jak i  smartfonami z aplikacją płatniczą Visa – sięga już prawie 60 tys., a do końca  roku ma przekroczyć nawet 80 tys.
 
 Banki wydają zbliżeniowe karty Visa jako karty debetowe, kredytowe i  przedpłacone – zarówno do użytku prywatnego, jak i służbowego. Karty te są w  ofercie już ponad połowy banków członkowskich Visa Europe w Polsce, a  kilkanaście kolejnych banków przygotowuje się do ich wydawnictwa. 
 
 „Ponad 2 miliony płatności zbliżeniowych kartami Visa w lutym br. oraz ponad  20-krotny wzrost liczby takich transakcji w skali roku to dowód, że polscy  konsumenci szybko przekonują się do prostoty, szybkości, wygody i bezpieczeństwa  tej nowoczesnej formy płacenia, która jest kluczowa dla wypierania gotówki z  sektora drobnych płatności” – stwierdził Jakub Kiwior, dyrektor Visa  Europe w Polsce. Karty zbliżeniowe Visa umożliwiają błyskawiczne płatności za  codzienne zakupy (do 50 zł) bez podawania karty sprzedawcy i wprowadzania kodu  PIN – jak również płatności na większe kwoty wykonywane w „tradycyjny” sposób.
 
 Upowszechnienie płatności zbliżeniowych jest częścią realizowanej przez  organizację Visa Europe wizji przyszłości płatności (Visa’s Future of Payments),  która ma na celu tworzenie konsumentom jak najlepszych warunków dla płatności  elektronicznych z użyciem dowolnego urządzenia. 
 
 „Z ogromnym zadowoleniem odnotowujemy, że Polska stała się największym  „zbliżeniowym” rynkiem Visa w Europie. Pod względem liczby zbliżeniowych kart  Visa Polska ustępuje jedynie Wielkiej Brytanii, ale to właśnie w naszym kraju  dokonywana jest największa liczba płatności zbliżeniowych Visa; największa jest  także ich wartość. Tak szybkie upowszechnienie się nowej formy płatności  świadczy również o tym, że nasza inicjatywa spotkała się z bardzo pozytywnym  odzewem ze strony polskich konsumentów” – dodała Małgorzata O’Shaughnessy,  wiceprezes Visa Europe, dyrektor generalna odpowiedzialna za Polskę, Czechy i  Słowację. W Europie rok 2011 zamknął się liczbą 30 milionów wydanych  zbliżeniowych kart Visa, a na koniec bieżącego roku przewiduje się jej wzrost do  poziomu 50 milionów.
 
 Płatności zbliżeniowe stają się powoli codziennością. Można ich już dokonywać w  prawie 60 tys. terminali – na początku 2011 r. było ich nieco ponad 10 tys. –  zainstalowanych zarówno w dużych, znanych sieciach, jak np. coffeeheaven,  McDonald’s, Empik, Rossmann, Shell, Ikea czy Żabka, która intensywnie promuje tę  formę płatności w ponad 2,5 tys. swoich placówek, ale i w wielu mniejszych  sklepach. Płatności zbliżeniowe są również często stosowane w transporcie  miejskim – np. w Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, a przede wszystkim we Wrocławiu,  gdzie wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej są wyposażone w mobilne biletomaty  akceptujące karty zbliżeniowe.
Zbliżeniowe karty Visa to karty z mikroprocesorem w standardzie EMV, który zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Współczynnik transakcji nieuprawnionych zawieranych wszystkimi kartami Visa w Polsce jest przeszło dziesięciokrotnie niższy od średniej europejskiej – wynosi 0,003%, czyli trzy eurocenty na każdy tysiąc euro wartości transakcji.