PLAY chce przegonić Orange także w internecie stacjonarnym, a z Plusem się nie chce dogadać

Najważniejsze | Newsy
Żródło: Parkiet
Opinie: 0
PLAY chce przegonić Orange także w internecie stacjonarnym, a z Plusem się nie chce dogadać

Dziennik Parkiet przeprowadził wywiad z prezesem PLAY, Kenem Campbellem.

CEO Play podkreśla, że mimo niepewnej sytuacji geopolitycznej i spadku rynku smartfonów operator nie ogranicza inwestycji: dalej rozbudowuje sieć mobilną, światłowodową i ofertę konwergentną.

Liczy na wzrost liczby klientów usług stacjonarnych, choć ostatnio odnotował w tej grupie przejściowy spadek po „czyszczeniu” bazy z niepłacących.

Głównymi motorami ekspansji mają być światłowód, 5G/IoT oraz usługi dla biznesu – tu Play chce stopniowo dorównać pozycji, jaką ma w telefonii komórkowej.

Spółka utrzymuje politykę „więcej za więcej”, ale nie planuje gwałtownych podwyżek cen; stawia na konkurencyjne pakiety i dywersyfikację dostawców sprzętu (Ericsson i Huawei).

Ambicją Campbella jest osiągnięcie w najbliższych latach 50 proc. udziału klientów konwergentnych i gonić Orange w segmencie stacjonarnym, jednocześnie rozwijając współprace B2B oraz konsolidacje wśród lokalnych ISP.

Poniżej kilka wybranych odpowiedzi prezesa na zadane pytania.

Pełna treść wywiadu znajduje się tutaj.

 

Pierwszy raz w raporcie Play widzę spadek liczby klientów usług stacjonarnych. Jaki był tego powód i czy w kolejnych kwartałach tendencja ta się odwróci?

 

Zaobserwowaliśmy pewien spadek w wyniku zmian w polityce wobec klientów niepłacących za usługi. Notujemy jednak stały popyt na światłowód i usługi stacjonarne w ogóle. Zainteresowanie tymi usługami się utrzyma i nasza baza abonentów będzie rosła.

 

W jaki sposób chcecie poprawić wyniki?

 

Kluczowa pozostanie oferta w dobrej cenie, odpowiadająca na potrzeby klientów i bazująca na solidnej infrastrukturze i świetnym doświadczeniu. Zamierzamy nadal przesuwać granice, jeśli chodzi o sieć. Przykładem tego jest propozycja światłowodu o prędkości do 8 gigabitów na sekundę. Jest grupa klientów, dla których takie parametry mają znaczenie przy wyborze oferty. Zatem dajemy „więcej za więcej” i to będzie jeden z elementów wzrostu. 

Kolejnym jest rozbudowa sieci – wciąż budujemy nowe stacje bazowe w najszybszym tempie na rynku. Silna sieć mobilna w połączeniu z naszą ofertą światłowodową i telewizyjną pozwoli nam stać się większą częścią codziennego życia naszych klientów. Postrzegamy konwergencję jako podstawowy element naszej strategii, dlatego będziemy zachęcać obecnych klientów do skorzystania z całej naszej oferty.

Pracujemy więc nad ofertą, jakością produktu i zasięgiem. Obecnie z usługami dla domu docieramy już do 10,7 miliona gospodarstw domowych. Chcę podkreślić, że jakość tych usług rośnie dzięki inwestycjom w infrastrukturę, a mimo to nasze ceny za usługi stacjonarne i mobilne na tle Europy pozostają wciąż jednymi z najniższych.

 

Ilu klientów ma usługi stacjonarne i mobilne pochodzące z P4?

 

Mamy 13,3 miliona użytkowników telefonii komórkowej oraz 2,2 miliona klientów usług telewizji i stacjonarnego internetu. Chociaż część użytkowników usług dla domu korzysta już z oferty mobilnej Play, to potencjał wzrostu wciąż jest duży.

 

Czy jest w tej materii cel, który chciałby pan osiągnąć?

 

Pewną wskazówką mogą być inne rynki w Europie. Mamy np. Hiszpanię z 85-proc. udziałem abonentów z usługami konwergentnymi. Nie sądzę, żebyśmy dotarli do takiego poziomu w Polsce, ale nie ma powodu, dla którego nie mielibyśmy osiągnąć konwergencji na poziomie 50 proc. w ciągu kilku lat.

Play jest liderem pod względem telefonii komórkowej, z kolei w dziale usług stacjonarnych postrzegamy siebie jako tzw. challengera.


A plan jest taki, aby Orange wyprzedzić?

 

To jest naszą ambicją.

 

Jak szybko?

 

Chciałbym odpowiedzieć, ale to trudne zadanie. Na rynku jest duża konkurencja. Poza tym abonenci usług stacjonarnych nie wykazują dużej gotowości do zmiany operatora. Będziemy jednak zachęcać ich do tego dobrą ofertą.

Usługi Play będą drożeć?

 

Nie. Mamy w tym względzie praktyczne podejście. Chcemy, żeby nasi klienci dostrzegali wartość w usługach, które świadczymy. Jeśli dostosowujemy ceny, to nieznacznie i z jasnym wskazaniem powodów. Naszym priorytetem jest utrzymać ofertę z najlepszym stosunkiem jakości do ceny i jednocześnie móc inwestować w sieć. W tym sensie pozycjonowanie Play na rynku nie zmieni się. A czy w przyszłości może się zdarzyć konieczność dostosowania ceny? Biorąc pod uwagę presję inflacji, myślę, że każdy biznes bierze ją pod uwagę, niezależnie od sektora.

 

Sprzedaliście maszty komórkowe firmie Cellnex, zachowaliście nadajniki. Polkomtel z grupy Polsatu sprzedał jej obie części. Połączycie sieci?

 

Chociaż nasi dwaj konkurenci dzielą się swoją siecią aktywną, my na dziś nie rozważamy tej opcji.

Natomiast widzimy sens we współpracy w ramach roamingu krajowego, który może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa kraju, szczególnie w sytuacji zagrożenia czy stanu klęsk żywiołowych.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: