PLAY uruchomił specjalny serwis internetowy, na którym umieścił licznik wskazujący ile "tracą" klienci Orange, T-Mobile i Plus na połączeniach do PLAY. Na liczniku jest obecnie około 880 mln zł. Według PLAY, w marcu klienci zapłacili dodatkowo 60 mln zł. Serwis jest dostępny pod adresem http://dowszystkichrowno.pl/ Play uruchomił także specjalny profil na Facebooku dostępny pod adresem https://www.facebook.com/pages/Do-wszystkich-równo/515829651796138
Oba serwisy dla PLAY prowadzi firma Socializer.
Oto wyjaśnienie skąd PLAY wziął kwotę wyświetlaną przez licznik na w/w stronie:
Kwota przedstawiona w liczniku stanowi wyniki symulacji – ma jedynie przedstawienie rzędu wielkości straty, którą ponieśli klienci na skutek praktyki stosowanej przez Zasiedziałych Operatorów (Polkomtel Sp. z o.o., Polska Telefonia Cyfrowa S.A. i PTK Centertel Sp. z o.o.). Rzeczywiste wartości mogą znacznie odbiegać od wskazanych w liczniku, wysokość szkody zależy też od przyjętej metodologii.
Strata klientów została obliczona poprzez odniesienie się do alternatywnego scenariusza (lata 2009-2013), który zakłada powstrzymanie się przez Zasiedziałych Operatorów od stosowania zawyżonych cen za połączenia głosowe do Play (dotyczy to również nieuwzględniania połączeń do Play w pakietach minut w abonamencie i w ramach usług obniżających koszty połączeń). W takim scenariuszu Zasiedziali Operatorzy stosowaliby marże na połączeniach głosowych do Play na poziomie odpowiadającym średniej rynkowej marży Zasiedziałych Operatorów na połączeniach głosowych do pozostałych Zasiedziałych Operatorów.
Marża oznacza różnicę pomiędzy ceną usługi płaconą przez klienta a kosztami ponoszonymi przez operatora. Zasadniczym kosztem ponoszonym przez każdego z Zasiedziałych Operatorów w związku z połączeniem wykonywanym do sieci Play jest określana przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej stawka MTR: jest to cena, którą operator płaci Play za zakończenie połączenie głosowego w jego sieci.
Od początku funkcjonowania Play na rynku do końca 2012 r. stawka MTR za zakończenie połączenia głosowego w sieci P4 była wyższa niż w przypadku połączenia do sieci Orange, Plus i T-Mobile. Różnica pomiędzy stawkami MTR systematycznie malała, co nie przekładało się jednak na zmianę cen detalicznych do sieci Play, które zasadniczo pozostawały na niezmienionym poziomie. Zasiedziali Operatorzy zarabiali zatem na połączeniach do sieci Play znacznie więcej niż na połączeniach do innych sieci (w niektórych przypadkach marża na połączeniach do Play była nawet 4,5 razy wyższa).
Obliczenie dokładnej straty klientów wymagałoby uzyskania wielu informacji, które są niezwykle trudne do ustalenia (wiele z nich stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa Zasiedziałych Operatorów). Dlatego też na potrzeby niniejszej symulacji eksperci z doradczo-analitycznej firmy Audytel S.A. przyjęli szereg założeń. Jedno z ważniejszych założeń dotyczyło wskaźnika asymetrii informacyjnej klienta, który uwzględnia procent osób, które nie posiadają wiedzy o wyższych cenach połączeń do Play (takie osoby nie ograniczają liczby połączeń wykonywanych do sieci Play). Uważamy, że przyjęte przez nas założenia można określić jako konserwatywne, Informacje o obecnie stosowanych cenach przez Zasiedziałych Operatorów i Play można znaleźć na stronach internetowych operatorów: www.orange.pl, www.plus.pl, www.play.pl, www.t-mobile.pl
Na końcu PLAY dodaje:
Z zadowoleniem obserwujemy działania naszych konkurentów, polegające na wyrównywaniu cen połączeń głosowych do sieci Play. Szkoda tylko, że dotyczy to głównie nowych taryf. Uwzględniamy to w naszej metodologii i każda zmiana oferty sprawia, że licznik prezentujący stratę konsumentów kręci się coraz wolniej. Mamy nadzieję, że jak najszybciej się zatrzyma.