PLAY ugotował psa, Komisja Etyki Reklamy ugotowała PLAY

Newsy
Żródło: Rada Reklamy
Opinie: 19

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy, działającej przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy uznał że reklama reklama telewizyjna PLAY pt. „Kucharz” narusza normy Kodeksu Reklamy.

W reklamie przedstawiona została historyjka starszej pani z pieskiem w restauracji. Piesek gubi się na zapleczu kuchennym restauracji; jest odganiany nogą przez kucharza, a następnie wpada do garnka z zupą (tego nie widać, ale słychać plusk). Następnie pokazana jest scena gdzie kucharz wyławia z garnka medalik identyfikacyjny pieska, który ten piesek miał na szyi przed zdarzeniem. Spot kończy komentarz: „czasem lepiej napisać niż powiedzieć”.
Na samym końcu spotu, pojawia się na krótko napis przedstawiony małą czcionką: „PODCZAS ZDJĘĆ PIESEK NIE UCIERPIAŁ”.

Skarżący podnieśli następujące zarzuty:

  • Po raz kolejny polscy twórcy reklamy, a za ich głosem i klient, czyli firma PLAY przekraczają cienką granice miedzy śmiesznością a makabrą. Obawy Skarżących skłaniają się ku młodym, czasem jeszcze przedszkolnym obywatelom Polski i telewidzom, którzy po raz kolejny faszerowani są takimi informacjami. Według skarżących to wstrętne i oburzające, a przede wszystkim bardzo destrukcyjnie wpływające na kształtujący się światopogląd młodych widzów.

  • Przedmiotowa reklama narusza art. 21 Kodeksu Etyki Reklamy implikując zdarzenie ugotowania się w kuchennym garnku małego pieska i wcześniejszego odganiania go nogą przez kucharza. Reklama jest okrutna, bezmyślna i nieetyczna. Może mieć negatywny wpływ na psychikę młodych telewidzów poprzez zderzenie ich z implikowanym makabrycznym zdarzeniem ugotowania się psa w garnku i sugerowanym beztroskim, żartobliwym odbiorem zawartych w spocie reklamowym treści jednoznacznie okrutnych i naruszających godność zwierząt.

  • Przekaz uczy młodego telewidza przedmiotowego traktowania zwierząt i jest bardzo złym przekazem dla osób wrażliwych. Zdaniem Skarżących za dużo jest agresji i zła wobec zwierząt. Napis, jaki się ostatnio pojawił, ze pieskowi nic się nie stało trwa kilka sekund i jest mało czytelny, a obraz przemawia wyraźnie.

  • Reklama narusza prawa zwierząt. Ponadto może być potraktowana przez odbiorcę jako uprawomocniona, czyli "normalna", przez co może przyczynić się do brutalizacji życia społecznego, potraktowania czynu karanego przez prawo jako dozwolonego.

Przedstawiciel PLAY uczestniczył w posiedzeniu. Skarżony poinformował, że stylistyka reklamy jest żartobliwa. Reklama nie jest jednoznaczna. Można założyć sytuację, że pieskowi spadł medalion. Skarżony podkreślił, że nie jest pokazany moment wpadania pieska do garnka. Dźwięk –„plusk”- miał tylko na celu wzmocnienie dramaturgii spotu. Jeśli założyć, że piesek wpadł do garnka, to stało się to przez przypadek, a nie, dlatego, że kucharz go złapał i ugotował. Skarżony wniósł o oddalenie skarg.

Zespół Orzekający poinformował, że reklama narusza zasady etyczne ogólnie przyjęte w reklamie, poprzez przedmiotowe traktowanie zwierząt. Zespół Orzekający stwierdził, że reklama narusza art. 21 Kodeksu Etyki Reklamy. W reklamach zwierzęta nie mogą być przedstawiane w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania. Przedmiotowa reklama sugeruje taką możliwość traktowania zwierząt.

Jednocześnie, Zespół Orzekający przypomniał, że na reklamodawcach kierujących swoje reklamy do masowego odbiorcy – poprzez emisję w telewizji w dowolnych porach dnia – spoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, nie godzący w powszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formy reklamy. Z uwagi na to, że reklamy modelują postawy społeczne, reklamodawcy winni – uwzględniając przepisy ustawy o ochronie zwierząt – brać pod uwagę, iż zwierzę nie jest rzeczą, a człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę.
 

Opinie:

Opinie archiwalne (19):

Komentuj

Komentarze / 19

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    hubcio pisze: 2008-01-21 15:14
    on jak zwykle musza jakis numer odwalic a reklama moze naprwade draznic przynajmniej ja bo psy lubie:)
    0
  • Users Avatars Mini
    kojo pisze: 2008-01-21 15:20
    ja tez lubie psy tylko dlugo sie gotuja...
    0
  • Users Avatars Mini
    prezes pisze: 2008-01-21 15:24
    Może niech zajmą się reklamami sprita gdzie pokazują wypadki ??? Już chyba KER nie ma czym się zajmować, moim zdaniem "troszkę" przeginają.
    0
  • Users Avatars Mini
    model-1 pisze: 2008-01-21 16:17
    Mają niestety ale racje. Działania na zwierzętach niestety bardziej wpływają na psychikę ludzka szczególnie młodszej widowni dlatego reklamy tego typu nie maja racji bytu. A Play powinien zostać ukarany za rozpowszechnianie reklam nie zgodnych z kodeksem.
    0
  • Users Avatars Mini
    Agniese pisze: 2008-01-21 16:24
    Jak najbardziej się zgadzam, ostatnio podobny proces miał miejsce z Cropp Town.
    0
  • Users Avatars Mini
    mamuska pisze: 2008-01-21 16:48
    o Matko, narescie ich ukaraja!!! boli mi serdce jak patrze na to... jak mozna zwierzatko wrzucac do garow!!! to gorsze niz happy3firends czy kanal dla dzeci cartoons!!! a nie jest to smieszna, a nie smaczne!
    0
  • Users Avatars Mini
    Agniese pisze: 2008-01-21 17:19
    mamuska, a może tak ukarzą? tragedia kobieto
    0
  • Users Avatars Mini
    marlena pisze: 2008-01-21 17:52
    Musze przyznać, że ten Play razem z całą ich otoczką marketingową to odpychające przedsięwzięcie.
    0
  • Users Avatars Mini
    halurt pisze: 2008-01-21 17:55
    mi jakos specjalnie też nie podchodzi ta reklama ale tez nie oburza.wogole to powinno sie wybierac opa ze wzgledu na ceny a nie reklamy.ja biorac orange go nawet nie wiedzialem jakie reklamy sa w telewizji bo podobaly mi sie stawki w sieci a reklamy sa drugorzedne
    0
  • Users Avatars Mini
    KORPORACJA pisze: 2008-01-21 18:28
    ... jak to mawiają w CHINACH "dobry pies nie jest zły" (byle na ostro:)
    0
  • Users Avatars Mini
    Tytanick pisze: 2008-01-21 18:31
    Na reklamie przecież nie było widać psa w garku, tylko kawałek obroży, to oco im znowu chodzi ???? Te mochery pewnie znowu sie zaskarżyły.
    0
  • Users Avatars Mini
    skalarek pisze: 2008-01-21 18:39
    czy ktoś tam psa do gara wrzuca ? sam wpadł.. i to nawet nie pies tylko kawałek obroży.. może miał dość marudnej starej właścicielki i wolał się utopić ?? albo wolność wybrał ?? proponuję żeby Play dokręcił ciąg dalszy ;) A na forum jak zwykle szczekają fani Orżnąć.. Mają tanie stawki wewnątrz sieci biedaki buhahahah
    0
  • Users Avatars Mini
    skalarek pisze: 2008-01-21 18:40
    I rewelacyjne telefony Nokia model 1600 z pomarańczowym logo... buhahha
    0
  • Users Avatars Mini
    olotoja pisze: 2008-01-21 19:03
    czyli reklama była dobra... zaraz będzie w najlepszym czasie antenowym za darmochę - wiadomości, fakty...
    0
  • Users Avatars Mini
    tex pisze: 2008-01-21 19:20
    dobra... dajcie linka do tej reklamy :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Winyl pisze: 2008-01-21 22:14
    Playa nie lubie! Uwielbiam psy! Reklama mnie śmieszy! ..ale faktycznie przed 22 nie powinni jej puszczać..to załatwiało by sprawę!
    0
  • Users Avatars Mini
    malisz pisze: 2008-01-21 22:54
    Najlepsza reklama to wlasnie cala ta "afera" nie wazne jak sie mowi wazne ze sie mowi
    0
  • Users Avatars Mini
    fredi pisze: 2008-01-21 23:10
    taka sobie reklama, Play jakos za duzo kasy wydaje na te cale reklamy i marketing, zreszta mieli juz nie smaczne reklamy jak np. ta taka baletnice na bilbordach, fuu no teraz pieskowi sie dostalo, da sie wkoncu zrobic reklame smieszna zeby nie robila takiego halasu
    0
  • Users Avatars Mini
    JarekM pisze: 2008-01-22 08:59
    to jest śmieszne; mogliby się zająć innymi bardziej szkodliwymi reklamami - przede wszystkim środków p.bólowych - polacy to żreją jak cukierki - a potem idą miliony złotych idą na leczenie; a swoją drogą może kiedyś spróbuję kotleta z psa po azjatycku, tylko trochę daleko na ten wschód
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: