W trzecim kwartale przychody z działalności operacyjnej nadal rosły (+0,4% r/r), z wynikiem za dziewięć miesięcy br. na poziomie 5,3 mld zł (wzrost o 1,2% r/r), co wynikało z dalszego wzrostu przychodów z usług, pomimo stopniowego ożywienia w sprzedaży towarów, lecz nadal poniżej ubiegłorocznych poziomów.
Baza raportowanych abonentów wzrosła o 1,9% r/r do 15,4 mln, a baza aktywnych klientów wzrosła o 2,9% r/r do 12,9 mln, głównie dzięki przejęciu Virgin Mobile Poland.
Poprawa średniego ARPU do 34,3 zł zarówno w trzecim kwartale jak również po dziewięciu miesiącach br. odpowiednio o 1,3% i 3,1%. ARPU kontraktowe wzrosło w trzecim kwartale do poziomu 39,6 zł oraz do 39,7 zł w okresie dziewięciu miesięcy br. Wskaźnik rezygnacji obniżył się odpowiednio do 0,73% i 0,71%.
„Ostatni kwartał oznaczał dla nas stopniowy powrót do 'nowej normalności.' Obserwujemy powrót wyników w naszych punktach sprzedaży detalicznej do poziomu sprzed pandemii. Przychody z użytkowania nadal rosną, podczas gdy przychody z połączeń międzyoperatorskich uległy normalizacji. Sprzedaż towarów jest na zadowalającym poziomie z niewielkim deficytem w stosunku do ubiegłego roku. Podsumowując, wyniki w trzecim kwartale wykazują ciągłą poprawę i są na dobrej drodze do sprostania naszym całorocznych oczekiwaniom.
PLAY działa na pełnych obrotach – wprowadziliśmy nowe oferty mobilne dla klientów kontraktowych i usług przedpłaconych, ulepszyliśmy nasze usługi mobilne i domowe, w tym udostępnioną niedawno usługę szerokopasmowego łącza internetowego, w pełni wspierane przez charakterystyczne dla PLAY kampanie marketingowe.
W kwestii integracji Virgin Mobile podejmujemy zdecydowane kroki naprzód, jesteśmy nadal gotowi na aukcję częstotliwości 5G w paśmie C oraz kontynuujemy prace nad wydzieleniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która będzie zarządzać naszą pasywną infrastrukturą".
Marcin Szul, dyrektor finansowy P4, o wynikach: „Nasze wyniki w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 roku wskazują na wyraźne oznaki ożywienia gospodarczego po okresie lockdownu. Jesteśmy przekonani, że sprostamy naszym zrewidowanym oczekiwaniom na cały rok. Ciągła poprawa w generowaniu skorygowanej EBITDA i FCFE ponownie zaowocowała niższym poziomem dźwigni finansowej – zadłużenie netto do skorygowanej EBITDA wyniosło 2,58x po przejściowym wzroście w II kw., spowodowanym wypłatą dywidendy i rozliczeniem podatku za 2019 rok. Naszą daleko idącą pewność siebie bazujemy również na tym, że nie zaobserwowaliśmy problemów ze ściąganiem należności gotówkowych od naszych klientów, jednakże zachowujemy ostrożność w podejściu do rezerwy na nieściągalne należności, zaksięgowanej w drugim kwartale".
|
Trzy miesiące zakończone |
Zmiana |
Okres dziewięciu miesięcy zakończony |
Zmiana |
||
---|---|---|---|---|---|---|
|
2019 |
2020 |
|
2019 |
2020 |
|
Przychody operacyjne |
1 796 |
1 803 |
0,4% |
5 241 |
5 302 |
1,2% |
Zysk EBITDA |
636 |
651 |
2,4% |
1 850 |
1 878 |
1,6% |
Skorygowana EBITDA |
645 |
664 |
2,9% |
1 866 |
1 901 |
1,9% |
Zysk netto |
233 |
270 |
15,7% |
701 |
715 |
2,1% |
Nakłady gotówkowe |
(200) |
(269) |
34,6% |
(635) |
(571) |
(10,1%) |
FCFE |
409 |
211 |
(48,5%) |
759 |
732 |
(3,5%) |
Całkowita liczba klientów raportowanych (w tys.) |
15 107 |
15 392 |
1,9% |
15 107 |
15 392 |
1,9% |
Liczba raportowanych klientów kontraktowych (w tys.) |
9 948 |
10 045 |
1,0% |
9 948 |
10 045 |
1,0% |
Aktywni klienci ogółem (w tys.) |
12 527 |
12 869 |
2,9% |
12 527 |
12 869 |
2,9% |
Aktywni klienci kontraktowi (w tys.) |
8 911 |
9 047 |
1,5% |
8 911 |
9 047 |
1,5% |
Wzrost liczby kontraktów netto (w tys.) |
6 |
88 |
x14 |
81 |
54 |
19,8% |
Odpływ kontraktów (%) |
0,77% |
0,73% |
(0,03) pp |
0,74% |
0,71% |
(0,03) pp |
ARPU kontraktowe (PLN) |
39,2 |
39,6 |
1,0% |
38,6 |
39,7 |
2,6% |
Wykorzystanie danych na klienta kontraktowego (MB) |
8 446 |
10 761 |
27,4% |
7 945 |
10 548 |
32,8% |
Stacje bazowe wybudowane w okresie (netto) |
231 |
223 |
(3,5%) |
610 |
580 |
4,9% |