Plus dostał sporą karę za reklamy 36,6 i Simplusa

Newsy
Żródło: UOKiK
Opinie: 4

Reklamy telefonii prepaid 36,6 oraz Simplus wprowadzały konsumentów w błąd – uznała prezes UOKiK i nałożyła na Polkomtela karę w wysokości blisko 4,5 mln zł.

Nieprawdziwe informacje przekazywane przez przedsiębiorcę mogą wpłynąć na decyzje konsumenta. Jest on wówczas narażony na podjęcie decyzji o zakupie produktu lub usługi, której nie podjąłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty. Wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym nieczytelny sposób prezentacji istotnych danych jest niezgodne z prawem.

Jedna z ostatnich decyzji stwierdzających stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych dotyczy spółki Polkomtel - operatora sieci komórkowej świadczącego m.in. oferty telefonii na zasadach przedpłaty, w tzw. systemie prepaid. Konsument doładowując konto - płaci z góry za jednostki, z których może skorzystać w określonym przez operatora czasie.

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi Urząd wszczął w grudniu 2010 roku. Wątpliwości Prezes UOKiK dotyczyły kampanii z 2009 roku reklamujących usługi prepaid. Pierwsza zachęcała do wyboru oferty 36,6 - być może nie zasłużyłeś na prezent… Druga reklamowała ofertę Simplus - Profil Tanio do wszystkich.

Analiza zebranych materiałów wykazała, że informacje umieszczone m.in. w ulotkach, spotach telewizyjnych oraz na plakatach i billboardach wprowadzały w błąd co do rzeczywistych opłat za połączenia. W reklamach operator podkreślał, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich sieci wynosi 29 groszy za minutę. Jednocześnie w tych samych przekazach w sposób nieczytelny podawał, że promocją nie jest objęta jedna z sieci komórkowych. Zdaniem Urzędu, m.in. poprzez zastosowanie wielkości i koloru czcionki, a także tła i kierunku tekstu - informacje na temat wyłączenia z oferty jednego z operatorów były podane w sposób nieprecyzyjny, trudny do odczytania przez konsumenta i uniemożliwiły zapoznanie się z rzeczywistymi warunkami. Ponadto w przypadku oferty 36,6 operator nie poinformował, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie do wybranych przez użytkownika numerów sieci stacjonarnych i komórkowych po ich wcześniejszym odpłatnym ustaleniu.

Prezes UOKiK uznała, że spółka Polkomtel reklamując swoje usługi telefonii prepaid wprowadziła konsumentów w błąd. Za stosowanie niezgodnych z prawem praktyk nałożyła na operatora karę w wysokości 4 494 233 zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka odwołała się do sądu.

To nie jedyny stwierdzony przez Urząd przypadek stosowania nieuczciwej reklamy przez operatora telefonii komórkowej. 21 stycznia br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK dotyczącą wprowadzającej w błąd kampanii reklamowej Orange Tylko SIM.

Wyrok sądu dotyczy decyzji z grudnia 2010 roku. Prezes UOKiK stwierdziła wówczas, że reklama operatora sieci Orange - Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel - wprowadzała konsumentów w błąd. Spółka informowała, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich w ramach promocji Tylko SIM wynosi od 25 groszy za minutę. Tymczasem cena połączenia telefonicznego do spółki P4 – operatora sieci Play - wynosiła od 37 groszy za minutę. Wyrok nie jest prawomocny, ponieważ spółka ma prawo złożyć apelację.

Opinie:

Opinie archiwalne (4):

Komentuj

Komentarze / 4

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    cesarz pisze: 2013-02-12 16:05
    Karać wszystkich operatorów za kłamstwa, niedomówienia i niejasności. Przejrzystość i etyka, to polskiemu marketingowi jest obce !
    0
  • Users Avatars Mini
    MMM pisze: 2013-02-12 22:52
    I tak nie zapłacą, odwołają się i kara zostanie anulowana albo znacznie zredukowana. A tak swoją drogą, to kiedyś jak się podpisywało umowę, to dostawało się kartkę A4 z jasno opisanymi warunkami (reszta była na pozostałych kartkach, ale można było nawet jej nie czytać). Teraz ciężko zrozumieć co tak naprawdę się ma w cenie, a co nie. Polsat... i wszystko jasne!
    0
  • Users Avatars Mini
    asd pisze: 2013-02-13 01:04
    Znow panstwowy urzad potwierdzil ze plus to banda cwaniakow. Po raz kolejny. Plus to najbardziej chamska antykliencka arogancka cwaniacka siec. Trzymac sie z daleka.
    0
  • Users Avatars Mini
    cesarz pisze: 2013-02-13 22:38
    Takie kwiatki, ma niestety w swojej historii każda sieć :-( Kara powinna być jednak szybciej rozpatrzona ! ( 2010 r. ) Ale takie są realia !
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: