Plus UMTS już działa

Newsy
Opinie: 153

Plus GSM uruchomił testowo sieć UMTS. W jej zasięgu znajduje się centrum Warszawy, w którym działa 9 nadajników sieci 3G. Sieć złożona jest z 9 węzłów NODE B, kontrolera węzłów oraz centrali. Cały sprzęt Plusowi dostarczyła Nokia. W czasie prezentacji komputer działający pod kontrolą systemu Windows XP i wykorzystujący telefon Nokia 6650 jako modem transmitował dane w sieci UMTS Plus GSM z prędkością około 290 kbps. Według informacji pracowników Plusa, w czasie testów z systemem Linux szybkość transmisji danych przekraczała 350 kbps. Sieć UMTS jest na razie dostępna wyłącznie dla służb technicznych operatora. Plus testuje swoją sieć 3G przy pomocy wyłącznie dwóch modeli telefonów: Nokia 6650 i Siemens U15.

Thomas Eberle, członek zarządu, dyrektor ds. technicznych w Plusie, zapowiedział dziś, że trwają ostatnie przygotowania do przetargu na wybór dostawcy lub dostawców infrastruktury UMTS dla jego firmy. Wybór ma nastąpić do końca II kw. bieżącego roku. Najpoważniejszym kandydatem na zwycięzcę przetargu jest Nokia, która dostarcza sprzęt do sieci GSM oraz ostatnio wdraża w Plusie EDGE. Według dyrektora Eberle, aby spełnić wymagania koncesyjne, Plus musi kupić 1000 stacji bazowych - wówczas obejmie zasięgiem przynajmniej 20% populacji naszego kraju. Ceny stacji nadawczych UMTS kształtują się na poziomie cen BTS-ów GSM, które kosztują obecnie około 50 tys. euro jeden. Eberle zapowiedział, że jeśli producenci telefonów uporają się z problemami z terminalami 3G to Plus może wystartować z UMTS wcześniej niż obligatoryjny termin w styczniu 2006 r. Według dyrektora technicznego, największymi problemami słuchawek 3G są kłopoty z chipami zarządzającymi ich pracą, z bateriami, a także z obsługą wideo rozmowy. Nie działa też prawidłowo przełączanie transmisji pomiędzy siecią GSM a UMTS.

Plus GSM poinformował także, że obecnie już kilkaset telefonów z obsługa EDGE zostało rozdanych do testów kluczowym klientom operatora. Sieć EDGE działa już w największych miastach w Polsce. Kolejne duże ośrodki będą włączane do końca II kw. tego roku.

Robert Krawczyk, członek zarządu, dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży, podkreślał, że Plusowi zależy na utrzymaniu wizerunku najbardziej zaawansowanej technicznie sieci. Według Krawczyka, Plus jako pierwszy uruchomił transmisję HSCSD oraz EDGE, a teraz jako pierwszy prezentuje działającą sieć 3G.

Opinie:

Opinie archiwalne (153):

Komentuj

Komentarze / 153

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    T-Mobile EU pisze: 2004-02-19 15:17
    era i tak napisze ze pierwsza w polsce;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2004-02-19 15:18
    a czy mozna z tego korzystac czy tylko testy
    0
  • Users Avatars Mini
    T-Mobile EU pisze: 2004-02-19 15:20
    a tytul brzmi dumnie, tylko co to jest!!! to tak jak z UMtsem ERy ktory byl uruchamiany w czasie jakiegos pokazu, pewnie plus liczy na efekt PR jak to zwykle era robi...my pierwsi itp.a na UMTs w polsce to jeszce z 2 lata poczekamy....
    0
  • Users Avatars Mini
    mushroom pisze: 2004-02-19 15:20
    ra testy juz przeprowadzała o ile mis ie dobrze zdaje. A plus nie uruchomil nic tylko to sa pewbnie testy.
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2004-02-19 15:21
    tak czy siak jeszcze tylko Idea nie testuje - oficjalnie to znaczy nie chwali sie
    0
  • Users Avatars Mini
    cos pisze: 2004-02-19 15:21
    ta eraa odpalila jeden nadajnik i zaraz wylaczyla hehe
    0
  • Users Avatars Mini
    mushroom pisze: 2004-02-19 15:23
    era na poczatku. Sorki.
    0
  • Users Avatars Mini
    mattulko pisze: 2004-02-19 15:24
    Jakie napięcie-"Kolejne informacje za kilkadziesiąt minut." Będę czekał z niecierpliwością.
    0
  • Users Avatars Mini
    Bartplus pisze: 2004-02-19 15:25
    Coś się zaczyna dziać z UMTSem w Polsce :) Fakt, to na razie tylko testy. Na komercyjne uruchomienie sieci UMTS przyjdzie nam jeszcze pewno długo poczekać....
    0
  • Users Avatars Mini
    Przechodzień pisze: 2004-02-19 15:26
    Era już z rok temu uruchomiła testowow sieci UMTS w Warszawie, Poznaniu i Katowicach!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-19 15:27
    I to mi się podoba. Era śmieciła eter wiadomościami, o rozpoczęciu przetargu na dostawcę, o wyborze dostwcy etc. a Plus po prostu uruchomił usługę. Brawo! Co prawda nie jestem fanatykiem UMTS - i z uwagi na ograniczone potrzeby nie będę - póki co - użytkownikiem usługi, ale ten fakt pokazuje, kto jest liderem transmisji danych na rynku polskim.
    0
  • Users Avatars Mini
    khalon pisze: 2004-02-19 15:29
    Co jak co, ale i tak miło usłyszeć, że coś się w Polsce dzieje. Że nie jesteśmy tak strasznie w tyle, mimo że np. Niemcy już mają taryfy na UMTS...
    0
  • Users Avatars Mini
    klops pisze: 2004-02-19 15:33
    a jak nie ma to byc testowe? bo co? powinni opracowac taryfy dla tych 10 osob ktore przywiozly sobie telefony 3G z zagranicy? ;)))
    0
  • Users Avatars Mini
    mushroom pisze: 2004-02-19 15:34
    \"Thomas Eberle, członek zarządu, dyrektor ds. technicznych w Plusie, zapowiedział dziś, że trwają ostatnie przygotowania do przetargu na wybór dostawcy lub dostawców infrastruktury UMTS dla jego firmy\" No to przeciez oznacza ze ta siec dzila aletylko testowo. Co za beznadzieja. Jawne wprowadzanie w blad. To tak samo jakbym napisal ze mam latajacy samochod!..................... ................Ale dopiero za 50 lat. ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    fynf pisze: 2004-02-19 15:45
    Zawsze wiedziałem że PLUS będzie pierwszy i że jest najlepszy!!Ciekawe kiedy będzie dostępny UMTS dla ludu??Chyba nie szybko bo cena jednego BTSa - 50000 EURO to bardzo drogo w porównaniu do stacji GSM/GPRS...
    0
  • Users Avatars Mini
    reboot pisze: 2004-02-19 15:47
    Ludzie, co Wy macie z tymi klawiaturami ??? Literki Wam sie myla.... ***** Co do newsa - ciekawe, czy Plus planuje wprowadzenie darmowych uslug 3G dla osob posiadajacych terminal do czasu nie wprowadzenia oficjalnie UMTSu????
    0
  • Users Avatars Mini
    mushroom pisze: 2004-02-19 15:42
    to to działa. Bo ja widze ze maja problemy ze sluchawkami. Ciekawe jaki maja zasieg nadajniki.
    0
  • Users Avatars Mini
    kfysiek pisze: 2004-02-19 15:43
    Jasne uruchomia w Polsce UMTS i wsyscy sie na niego rzuca ;) Jak sie domyslam ceny beda kosmiczne. Ale milo cos przeczytac pozytywnego :)
    0
  • Users Avatars Mini
    Bartplus pisze: 2004-02-19 15:37
    "jeśli producenci telefonów uporają się z problemami z terminalami 3G to Plus może wystartować z UMTS wcześniej niż obligatoryjny termin w styczniu 2006 r." - bardzo ciekawe. Ciekawe czy realne :)
    0
  • Users Avatars Mini
    601417729 pisze: 2004-02-19 15:38
    Ale nowina! po co o tym piszą, i tak nienk z tego nie może korzystac. Tylko się chgwalą
    0
  • Users Avatars Mini
    kenit pisze: 2004-02-19 15:48
    "Sieć UMTS jest na razie dostępna wyłącznie dla służb technicznych operatora." - to po co w ogóle "zwykłych" ludzi o tym informować? Nie ma czym się chwalić...
    0
  • Users Avatars Mini
    kkozo pisze: 2004-02-19 15:52
    [OT]i co panie wOJTKU ladnie to tak wycinac komus komentarz przedstawiajacy was w niepozytywnym swietle. Nie ladnie!!!! Tak sie domyslalem ze tak zrobicie, widze ze tylko na tyle was stac:(
    0
  • Users Avatars Mini
    reboot pisze: 2004-02-19 15:55
    ***Kozo: Ty sie ciesz, ze Twoje konto nie zostalo wyciete....
    0
  • Users Avatars Mini
    agahola pisze: 2004-02-19 15:59
    Mam nadzieje ze jak wejdzie ten caly UMTS to tradycyjny GSM ostro stanieje.
    0
  • Users Avatars Mini
    reboot pisze: 2004-02-19 16:01
    ooo fotki dodali. Czy mi sie zdaje ??
    0
  • Users Avatars Mini
    mleg pisze: 2004-02-19 16:02
    tez mi wiadomosc...
    0
  • Users Avatars Mini
    Erazmus pisze: 2004-02-19 16:05
    Ten news jest dopieszczany przez admina . Niedlugo pewnie zarzuca jakis filmik ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    mushroom pisze: 2004-02-19 16:05
    Fajnie . Najpierw dali sam tytul - bardzo krzykliwy. Potem dali pierwsza zwrotke. Nastepnie akt drugi Czyli rozwoj akcjii. wszystko sie rozkreca. No i akt 3 czyli rozwiazanie akcji i juz sie dowiadujemy ze mamy prawie umts ale na finiszu wychodzi ze umts ma tylko plus. i wszystko jane. Na zakonczenie jeszcze pare ladnych widoczkow. Prawie jak w teatrze .
    0
  • Users Avatars Mini
    kah pisze: 2004-02-19 16:07
    Mashrom zasieg ma 8 km.a UMTS działa bo włąsnie sie nim bawie.Niedzialają nie które słuchawki...i tylko w tym jest kłopot...siec jest dostępna tylko dla specjalnie aktywowanych sim..przeceirz standardy sa aktywowane dla gsm.nie? macie jeszcze jakies pytania?
    0
  • Users Avatars Mini
    Bartplus pisze: 2004-02-19 16:09
    kah - jakie telefony oprócz 6650 jeszcze testujecie?
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2004-02-19 16:21
    akcja sie rozwija a tak powaznie ciekawe czy nie bedzie tak jak z era pokazali i potem cisza nic nie slychac
    0
  • Users Avatars Mini
    kkozo pisze: 2004-02-19 16:21
    *reboot - tez mi kara,to wtedy strasznie bym sie przejal, wszystkie punkty i moj obrazek poszly by sie pasc:) A tak na powaznie to czy my dalej zyjemy w ustroju w ktorym nie mozna mowic (pisac) co sie mysli i na dodatek zadac sprawiedliwosci :)
    0
  • Users Avatars Mini
    reboot pisze: 2004-02-19 16:51
    *** Kozo: my nie zyjemy w tym ustroju.... To admin w nim zyje.... Pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    pajorro pisze: 2004-02-19 16:52
    Brawa, uznanie i szacunek dla Plusa. Oni w przeciwienstwie do Ery nie robia najpierw szumu...Era sie chwailia tu, tam o UMTSie, a Plus nic, ani slychu, ani dychu! Az tu nagle na GOL-u taki news. Ale i tak Era bedzie sie chwalic, ze jako pierwsza wprowadzila UMTS, normalka.
    0
  • Users Avatars Mini
    jasiu pisze: 2004-02-19 16:54
    EEE tam ja wiem czy ten UMTS to taki wogole ciekawy ludzie to nawet smsow nie umieja pisac a co dopiero UMTSy. w GSMie to juz podobnie jak w UMTSie jest tylko tylko w tym drugim troche szybciej :) hehe
    0
  • Users Avatars Mini
    BOSSNOKIA pisze: 2004-02-19 16:57
    Plus jak zawsze 1szy.NIe dziwie sie.hehe
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-19 17:01
    Jak widac po raz kolejny potwierdza sie to, co zawsze powtarzam, ze Plus wyznacza standardy na polskim rynku telefonii komorkowej. Nie sa to jak widac puste slowa. Choc sam jestem zaskoczony (mile oczywiscie) tempem rozwoju sprawy. Na pewno znajdzie sie jakis maruder, ktory powie, ze dla NIEGO era albo co gorsza idea jest najlepsza ale z tym nie dyskutuje. Oby rozwijalo sie to dalej i zeby plus uruchomil wiecej btsow! Wszystkiego najepszego. I tu jeszcze informacja do tych, ktorzy mowili, ze to nie oni tylko MY zaplacimy za budowe tego UMTSa. Czy ktos z was musial wylozyc choc zlotwke na to co teraz jest????? Nie! A zapewniam kazdego z was, ze jezeli to sie rozpowszechni to kazdy sie przesiadzie z GSMa na UMTS jestem o tym gleboko przekonany. Nawet ci co teraz opowiadaja takie pierdoly, ze im to niepotrzebne. Oczywiscie kwestia jest jeszcze cen, ktore beda systematycznie spadac!
    0
  • Users Avatars Mini
    reboot pisze: 2004-02-19 17:04
    Z przykroscia musze stwierdzic, ze niestety Jasiu ma racje..... ;-((((( To straszna prawda, ale rzeczywiscie sa ludzie, ktorzy tylko dzwonia i odbieraja polaczenia, bo nie maja pojecia jak napisac/odebrac SMSa..... Zreszta gdzie tam UMTS w kraju, gdzie duuuuzo osob ma telefony z epoki kamienia lupanego (nie zebym cos mial do m35i, 3310, ot 501 itp.,) ktore nie posiadaja funkcji typu MMS. A oczywistym jest, ze 3G to po prostu kolejna faza "kolorowych wyswietlaczy", wiec jest tak jakby kontunuacja uslug MMS itp. (zamieszalem cos w tym poscie, ale jutro mam egzamin z niemca ZD i ..... moze go zdam)
    0
  • Users Avatars Mini
    jarpol pisze: 2004-02-19 17:05
    Kazdy z nas musial wylozyc pieniadze: bo ceny u wszystkich trzech operatorow komorkowych w Polsce sa w porownaniu do wielu krajow absurdalnie wysokie.
    0
  • Users Avatars Mini
    pajorro pisze: 2004-02-19 17:09
    Jasiu masz racje! Duze rzeczy, ktore kilka lat temu mogly by byc w UMTS sa juz w GSM (np MMSy, niedlugo EDGE)...W Niemczech przeciez UMTS komercyjny to glownie transmisja danych...
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-19 17:12
    I widzisz ***Tkubon: jest tak jak to pisze ***Jarpol, jak sam wcześniej pisałem, i jeszcze inni userzy: nikt Cię dodatkowo nie opodatkował z tytułu UMTS, ale i tak pośrednio poniosłeś koszty, polegające na tym, że ceny połączeń nie zostały obniżone. Natomiast sam opowiadałeś takie pierdoły, jak to że nie potrzebujesz UMTS, więc nie najeżdżaj na innych, bo się chłopie kompromitujesz.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-19 17:12
    No proszę... Chociaż ani mnie ziębi, ani parzy ta wiadomość, bo UMTS to tak naprawdę odległa przyszłość. Transfery cieszą, ale z drugiej strony kto takie potrzebuje? Wy? Nie sądzę... W firmach - i to o określonym profilu - zapewne wykorzystają te możliwości, które po określonej przecież cenie będą dostępne. Ale "normalni" ludzie? Do internetu nadal przez stałe łącza będą się łączyć - będzie zawsze taniej. fynf - LUD musi w jakimś minimalnym odsetku być zainteresowany tą technologią... Inaczej nie będzie to się opłacać - zwróć uwagę - 20% ludności kraju... - w zaokrągleniu to 7,5 miliona. Warszawa, Łódź, część Śląska, Poznań, Kraków, Gdańsk, Szczecin... i jeszcze kilka miast powyżej ćwierć miliona ludzi a i to nie wsztscy będą mieć "pole". 80% LUDU musi więc czekać... Zresztą i tak nie będą korzystać. Do rozmawiania GSM jest wystarczający - zresztą w UMTS-ie szerokopasmowa transmisja nie jest wykorzystywana do transmisji głosu - GSM jest dość pojemny :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-19 17:22
    tkubon - no nie wiem czy warto zmieniać GSM na UMTS tylko do rozmawiania... Nie do tego wymyślono UMTS przecież :-) Ludzi nie stać na szerokopasmowy stały dostęp a Ty mówisz o przejściu na UMTS... mao - a dlaczego niby ma stanieć? Wystarczy, że ceny GPRS w EDGE będą nieco niższe od UMTS i już operatorzy (a właściwie operator :-)) nie będą musieli na siłę instalować nowych stacji UMTS. Ja mam nadzieję, że kiedy będę posiadał telefon z obsługą EDGE (a zapowiada się że to już latem) w większości miejsc gdzie bywam będę mógł korzystać z dobrodziejstw EDGE. Chociaż wszystko zależy od ceny pakietu - może się okazać, że nadal taniej będzie ściągnąć plik przez dial-up w HSCSD niż w GPRS - bo w sumie to tylko różnica w szybkości jego ściągnięca - więc zależy jak dla kogo czas jest drogi :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    dawid.kulik pisze: 2004-02-19 17:31
    ciekawe...
    0
  • Users Avatars Mini
    olek_01 pisze: 2004-02-19 17:34
    Ch ciałbym tak dostać teraminala do UMST-u ( np siemensa U 10 ) i tak przez tydzień potestować sieć... :-))))))))) Wy byscie nie chcieli????
    0
  • Users Avatars Mini
    khalon pisze: 2004-02-19 17:39
    Wiadomość ciekawa, ale tak jak niektórzy podkreślają dla nielicznych. No bo to będzie dostępne w 2006 i to dla 20% ludności. Czyli biznes przede wszystkim. Zresztą przeciętny człowiek wogóle tego UMTS nie potrzebuje. Zwykłemu użytkownikowi wystarcza GSM, a dla tych bardziej wymagających w zupełności wystarczy EDGE. Chociaż miło, że jednak wszystko idzie do przodu...
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-19 17:43
    **Gonzales:: Widze, ze dziala zasada uderz w stol a nożyce sie odezwa.... :) Jesli chodzi o koszty ktore rzekomo posrednio ponosimy, to chcialbym zauwazyc, ze ceny nasze i zachodnie (np. niemieckie) sa porownywalne po przeliczeniu ich na euro, wiec nasi operatorzy maja zachodnie ceny tylko sila nabywcza pieniadza przecietnego kowalskiego jest duzo nizsza. Niemcy zarabiaja srednio 8 razy wiecej od nas... Czy juz ci to wszystko wyjasnia. Koszty budowy sieci 3G sa takie same niezaleznie od miejsca, w ktorym sie znajdujemy. Przeciez gdy idziesz sobie kupic auto to placisz prawie tak samo jak w salonie w Niemczech!!!! I tu jakos nikt nie protestuje. **wlo:: Kazdy troche myslacy czlowiek zauwazy to o czym juz wczesniej pisalem: Stare wypiera-nowe to gdy UMTS zacznie byc realna konkurencja dla tradycyjnego ADSL-a to providerzy chcac nie chcac beda musieli zejsc z cenami w dol, zeby znalezc nabywce na te technologie
    0
  • Users Avatars Mini
    pszczesniak pisze: 2004-02-19 17:45
    A jednak Plus... Juz myslalem, ze po pierwszym pokazie polaczenia video pomiedzy Bydgoszcza a Poznaniem Era jako pierwsza uruchomi chociaz testowo siec UMTS (chcociaz nieoficjalnie mowi sie, ze dziala takowa w Poznaniu).
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-19 17:46
    Dlatego, kazdy duzy krok lub mniejszy w kierunku rozwoju cieszy. Gdyby nie gwaltowny rozwoj telefonii komorkowej i de facto obnizania cen to TP SA u nas w zyciu nie wymienilaby centrali na nowiuskiego Siemensa FastLinka, bo gdy byl stary analog bez wybierania tonowego wszyscy rezygnowali z TP na rzecz operatorow komorkowych!!!! Dlatego jestem goracym zwolennikiem UMTSa nawet gdyby infrastrukture budowala IDEA (co jest oczywiscie niemozliwe, bo przeciez nie beda sobie robic konkurencji wewnatrz grupy kapitalowej) bo to prowadzi to rowoju i napedza koniunkture....
    0
  • Users Avatars Mini
    bakx pisze: 2004-02-19 17:52
    niewazne kto bedzie 1 testowal...nie wazne kot pierwszy odpali... wazne jest to zeby termianle byly powszechnie dostepne i tanie.. bo bez tego z umtsu beda kozystac ci na ktrych stac...wiadmoe ze jesli kts tylko bedzie dzwonil to pozostanie dllluugo na gsmie.... przed umtsem dluga droga....
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-19 17:55
    **bakx:: Podobnie mowiono o NMT jak ktos tylko chce dzwonic to NMT mu wystarczy. Moze i wystarczy ale teraz jakos wszyscy sie rzucili do GSM... Dziwne....
    0
  • Users Avatars Mini
    madzik pisze: 2004-02-19 17:55
    a moje chlopisko to instalowalo, ho ho ho i jestem z niego wielce dumna, ha ha ha;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    spiro pisze: 2004-02-19 18:15
    i bardzo dobrze ze testuja na sobie a nie na abonentach, wtedy by sie dzialo...
    0
  • Users Avatars Mini
    CITER pisze: 2004-02-19 18:22
    No to się zaczęło :)
    0
  • Users Avatars Mini
    luke pisze: 2004-02-19 18:34
    A w POP-ie jeszcze nawet GPRS nie ma...
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-19 19:12
    ***Tkubon: trudno abym się nie odezwał, kiedy niemalże bezpośrednio odnosisz się do moich postów ;). Co do cen w Polsce i w Niemczech - dziękuję za wykład, ale mam wrażenie, że kopiujesz moje wypowiedzi. Co do samego UMTS - no nie żartuj sobie. Kto się z przesiądzie z takiej Neostrady na UMTS skoro UMTS jest co najmniej dwa razy wolniejszy, za to kilka razy droższy?? Piszesz stare wypiera nowe - nie będę pastwił i nie napiszę, że nie potrafisz formułować opinii, ale wykażę odrobinę dobrej woli ;). Otóż mylisz się - stare rozwiązania są wypierane przez nowe przede wszystkim wtedy, kiedy jest tańsze, lepsze i potrzebne. Tymczasem UMTS jest - póki co - gorszy, droższy i chyba jednak niepotrzebny - patrząc na dynamikę wprowadzania tych usług.
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-19 19:23
    **Gonzales:: Jesli chodzi o ceny w Niemczech to nie przypominam, zebys kiedys cos mowil, ze sa podobne, bo wszyscy tutaj narzekaja jakie to my mamy wysokie ceny za polaczenia. Wysokie w stosunku do naszych zarobkow. Ale ciesze sie, ze chociaz w tej kwestii podzialasz moje zdanie. Co do UMTSa to pragne niesmialo zauwazyc, ze jest to technologia "raczkujaca". Na razie nie ma co mowic o przesiadce z kabla na UMTS, ale to sa dopiero testy. Specyfikacja UMTSa mowi, ze mozna osiagac duzo wyzsze predkosci niz 1 Mbps, 2 Mbps w tych granicach trzeba na to patrzec, a tu jest na razie na dzien dobry 290 kbps (nawiasem mowiac i tak szybciej niz tradycyjny modem), poza tym UMTS ma szanse w przyszlosci nie powiem ze niedalekiej zastapic kablowe polaczenia w wielu sytuacjach, bo jest to technologia rowniez nastawiona na transmisje danych! Zatem, jezeli ceny takiej transmisji zejda do cen porownywalnych z Neo+ to samo neo+
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-19 19:26
    tez bedzie musialo staniec. Czy to tak trudno zrozumiec? Takie mobilne, bezkablowe polaczenie, takiej samej szybkosci jak tradycyjne z kabla. Chyba dostatecznie dobrze sie juz w tej kwestii wyrazilem. Piszesz "poki co" i tego bym sie przyczepil, bo poki co to Plus jako lider na naszym rynku wprowadza UMTSa taka idea spi jeszcze snem zimowym i jezeli bedzie sie to rozwijac i przybywac klientow to cena musi isc tego na dol, Stanie sie to tak masowe jak obecnie GSM
    0
  • Users Avatars Mini
    k-a-d-i pisze: 2004-02-19 19:31
    testy, test, a kiedy ruszy na całą polskę 2lata więcej
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-19 19:39
    ***Tkubon: nie przypominasz sobie, bo być może jesteś tu zbyt krótko. I chciałem nieskromnie zauważyć, że akurat wyłamuję się z trendu marudzacych jak to w Polsce jest drogo - ale to szczegół. Co do specyfikacji UMTS - doskonale wiem, jakie są osiagi i szczerze mówiąc - czekam cały czas na nie. Jak podniecano się pod koniec lat 90. tą technologią, to cały czas pokreślano te 2 Mbit/s. Więc cierpliwie czekam na nie :). I dalej - piszesz jest to technologia nastawiona RÓWNIEŻ na transmisję danych a ja odpowiadam: jest to technologia nastawiona PRZEDE WSZYSTKIM [o ile nie tylko] na szybką transmisję danych i wszystkie korzyści - te wideo, ogólnie multimedia z tego nastawienia właśnie wynikają.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-19 19:45
    Piszesz również, że te 290 to i tak szybciej niż modem - to truizm; poza tym nie po to wymyślono UMTS aby ścigał się z modemem, bo w zasadzie robi to już HSCSD a na pewno robi to już EDGE. Piszesz również, że z czasem cenowo UMTS zejdzie do poziomu Neo - i zapewne generalnie DSL - być może tak, być może nie. Wydaje mi się, że każda z tych technologii posiada swój próg, poniżej którego nie ma szans stanieć i DSL powoli do tego progu się zbliża. Poza tym - cieszą mnie Twoje wizje - serio - ale mimo wszystko pozostanę sceptykiem. Po ostatniej recesji ludzie powoli uczą się liczyć i zanim wsiądą na UMTS to dużo czasu minie. Poza tym koszty infrastruktury i terminali są najskuteczniejszą barierą w rozwoju tej technologii.
    0
  • Users Avatars Mini
    pszczesniak pisze: 2004-02-19 19:49
    "W czasie prezentacji komputer działający pod kontrolą systemu Windows XP..." - jesli dobrze widze to na ostatniej fotce system ten wyglada jak WinME. :)
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2004-02-19 19:55
    Hehe wiedziałem że Wlo wypowie sie właśnie w tym stu :PP No a tym czasem stało się nieuniknione! Pierwsze testy UMTS i to w sieci, do której zamierzam dołączyć :) Transfery rzeczywiscie cieszą. Telefonia przenośna zatoczyła wreszcie pełne koło od GSM do UMTS po czym (w przyszłości, czy odleglej - zobaczymy) rozpocznie sie od nowa walka o klienta (bo nie sadze zeby plus długo pozostał samotny w posiadaniu tej technologii :) A pamiętam jeszcze nasze niedawne kłótnie z Wlo na ten temat :
    0
  • Users Avatars Mini
    rgumkowski1 pisze: 2004-02-19 20:00
    No wreszcie i Plus, po Erze, dołączył do kolejnego operatora, który testuje UMTS. Jeszcze tylko Idea, została nam w tyle, i pewnie jako ostatnia, go wprowadzi!
    0
  • Users Avatars Mini
    rgumkowski1 pisze: 2004-02-19 20:00
    Pablos_: tak masz rację to może byc, albo Win Me, albo Win 2000! Ale gafe puścili! :)
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2004-02-19 20:01
    miało być stylu* :P
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-19 20:22
    **Gonzales:: Obaj dobrze wiemy jak bylo z GSMem. Ceny byly bardzo wysokie i zaczely spadac, tak, ze teraz oplaca sie operatorom niezle nokie dawac za 1zl w najtanszym abonamencie z umowa na 12 mies. (zeby nie byc goloslownym n6510 w +) 12 m.cyro, prom. ZImowa Okazja II). Nie chodzilo mi o to, ze UMTS ma zastapic modem.... Zle to odebrales, chodzilo mi wylaczanie o porownanie predkosci. Jezeli ceny gsmu spadaja i moga spadac jeszcze bardziej to adsla tak samo tym bardziej, ze tu i cena DROZSZA niz na zachodzie to predkosci nizsze i te zarobki, o ktorych mowilem. Ceny terminali to tez nie przeszkoda w rozwoju, patrze wczesniej, a infrastrukture buduje siec a nie my!
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz. pisze: 2004-02-19 20:22
    Gumek: W sumie to nawet nieźle, że ostatnia. Nauczy się może czegoś od konkurencji. I - jak sądzę - ceny usług będą niższe niż u innych opów. Oby tylko z jakością nie było najgorzej ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz. pisze: 2004-02-19 20:24
    A tak swoją drogą to nieprędko będzie nas stać na terminale umts.... Nawet w promocji u opów może być za drogo dla przeciętnego Polaka....
    0
  • Users Avatars Mini
    rafalkoj pisze: 2004-02-19 20:32
    Duży krok do przodu!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-19 20:40
    ***Tkubon: proponuję zawiesić dyskusję do czasu, gdy będziemy mieli więcej szczegółów na temat UMTS u polskich operatorów - więcej aniżeli informacje o testach, bo - przyznasz to sam - po raz drugi czy trzeci będziemy powtarzać te same, znane argumenty - a w tym czasie lepiej przecież porobić PKB, po to aby mieć środki na nowe technologie ;). Pozdrawiam.
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-19 21:19
    **Gonzales::: Moze i masz troche racji, ale podstawowe zalozenia 3g sa takie jak mowie, wiec nie mam mowy ze cos sie nagle wielkiego zmieni. ja zawsze wyznaje zasade, o ktorej wiesz i o ktorej juz wielokrotnie pisalem, ze kazda technologia taka jak np. umts, ale nie tylko - prowadza do rozwoju i napedzaja koniunkture! Generalnie popieram rozwoj a umts jest tego dobitnym przykladem, ze nawet w takiej slabej ekonomicznie polsce moze sie rozwijac umts, ale do tego trzeba niezaleznego operatora jakim jest plusgsm! ***lukas-lah:: Nie wiem czy dobrze doczytales, ale z tego mogli skorzystac rowniez klczowi klienci plusa, wiec nie najgorzej i z tego co tu pisza zwykli cywile rowniez
    0
  • Users Avatars Mini
    lantz pisze: 2004-02-19 22:00
    To wszystko to tylko testy! Robią sobie klasyczny PR. Wszystko się dopiero zacznie gdy wybiorą dostawców (Plus + Era + Idea). Jeszcze nie ma co się podkręcać możliwościami UMTS\'a (pełnych 2 Mb nie osiągnie żaden dostawca nie wcześniej niż za 3 lata a telefony ....). W EDGE przy użyciu Nokii 6230 (jeszcze jej nie ma!) moża osiągnąć realnie 230 kbps. Moim zdaniem operatorzy uderzą w EDGE (już robią to wszyscy).
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-19 22:36
    Jeżeli chodzi o EDGE to nikt na razie oficjalnie nie mówi ale IDEAlna sieć robi testy w Warszawie :-) Szybkośc transmisji jest na poziomie około 12kB/s, czyli takie male SDI :)
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-19 22:42
    Bardzo ważną rzeczą oprócz samego faktu świadczenia usługi np.: HSCSD, GPRS, EDGE jest przejrzysty i w miarę tani cennik na te usługi. Co z tego, że Era i Plus mają także GPRS? Idea ma ofertę, która daję możliwość upowszechnienia tej usługi [vide Maniak GPRS]. I to jest rzecz, która oprócz samego faktu udostęnienia usługi jest kluczowa! To taka mała dygresja do wypowiedzi user'a o nicku "tkubon"
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-19 22:53
    blobi - nie wiem co masz na myśli - chyba, że moją opinię o potrzebie wprowadzania UMTS-u? Do dzisiaj sceptycznie do tego podchodzę - na pewno nie będę korzystał z tej usługi - przynajmniej w początkowych latach jej działania - chyba, że cenami mnie do tego zmuszą ;-) Uważam nadal, że to technologia dobra, ale była... do czasu rozwinięcia innych możliwości dostępu do sieci - Wlan w połączeniu z wydajnymi punktami dostępowymi na przykład. Już wiele osób z tego korzysta, a niebawem i ja dołączę do tej grupy - w Sieradzu już co najmniej cztery miejsca są, gdzie mogę np. z palmtopem się zalogować do sieci (oczywiście nie publiczne :-)). Do tego EDGE... Sam widzisz - kłócić nie ma się o co - wystarczy, że będziemy tylko swoje stanowiska prezentować - moje nadal jest sceptyczne - nie w kwestii kiedy i kto pierwszy, ale po co i dla kogo? tkubon - a pieniądze sieci z nieba lecą? lantz - nie wszyscy - Idea powiedziała, że nie będzie ieć EDGE :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-19 22:54
    LukaszB - a skąd te rewelacje? Czy nie czytałeś wypowiedzi przedstawiciela Centertela w tej sprawie? Chyba poszukam nawet - bo już zwątpiłem w moją pamięć :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-19 23:01
    "Nie należy się spodziewać, że w tym roku Centertel zainwestuje w technologię EDGE lub UMTS. Takie plany, ze względu na niedopracowanie tych technologii, nie są raczej brane pod uwagę. Prowadzone są jednak już rozmowy z potencjalnymi dostawcami nowych technologii." Chyba, że "inwestowanie" to jak w przypadku Plusa kupno 1000 stacji bazowych, a próby swoją drogą... Tylko ciekawe, że Idea lubiąca się chwalić jeszcze cynku do gazet o tych testach nie dała... "Prezes PTK Centertel Sławomir Skrodzki poinformował, że jego sieć przygląda się europejskim wdrożeniom technologii EDGE, ale w Idei żadne decyzje w tej sprawie w tym roku nie zostaną podjęte. Prezes sceptycznie ocenił potencjalne zainteresowanie rynku szybszą transmisją danych oraz podkreślił, że nadal oferta terminali EDGE jest bardzo uboga. Idea nie będzie się też spieszyć we wdrażaniu UMTS-u." - a to wcześniejsza wypowiedż, z końca ubiegłego roku.
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-19 23:05
    wlo*** moje źródło jest wiarygodne. Testy mają miejsce na nokii 6220.
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-19 23:11
    wlo*** PR PTC ustami A. Mielniczuka też mówiło, że blokowanie IMEI nie ma sensu... a niedługo pewnie będzie to mieć miejsce...
    0
  • Users Avatars Mini
    kfysiek pisze: 2004-02-19 23:12
    Hmm ten U 15 to dziecko siememnsa i motoroli ? co mi sie wydaje
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-19 23:15
    wlo*** To czy EDGE będzie w Idei to decyzja zarządu PTK na wniosek działu technicznego po licznych konsultacjach. Ja piszę o testach tej usługi a nie o komercyjnym wdrożeniu. Pamiętam, że był też news o tym, że Polkomtel testuje EDGE, dziś się okazuje, że na testach się nie skończyło...
    0
  • Users Avatars Mini
    lotsky pisze: 2004-02-19 23:58
    Wielkie mi halo! ERA JUZ W 2002 PRZEPROWADZIŁA TESTY Z UMTS!!!! Plus nie ma więc praawa mówic ze jako pierwszy cos uruchamia (zwłaszcza ze z wiadomosci wynika, że to też są testy).
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-20 00:00
    Żeby nie było, że korzystam tylko z host'u gprs1.idea.pl :-) No i co to drodzy Państwo??? wawhsa-222.dial.plusgsm.pl :-D Liczne testy przeprowadzone w Idei i w Plusie dają pewien obraz tego jak wygląda transmisja danych w polskich sieciach gsm.
    0
  • Users Avatars Mini
    lotsky pisze: 2004-02-20 00:10
    ze strony ery, zeby nie bylo , ze cos sciemniam: ERA: "Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o., operator sieci Era, pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych w Europie przeprowadziła testowe połączenie video-telefoniczne przy wykorzystaniu technologii UMTS. Ten ważny dla polskiego rynku telekomunikacyjnego pokaz odbył się podczas Krajowego Sympozjum Telekomunikacji '2002 w Bydgoszczy." a Wyborcza podaje, ze Era juz w styczniu wybrala dostawce na UMTS (Siemensa)...
    0
  • Users Avatars Mini
    lotsky pisze: 2004-02-20 00:11
    natomiast co do plusa (wyjątki z Wyborczej): "Zdaniem Thomasa Eberle w pierwszej fazie potrzebne będzie około tysiąca nadajników. Nie chciał jednak zadeklarować, czy komercyjnie sieć UMTS Plusa ruszy jeszcze przed wyznaczonym przez urząd terminem. Zależy to od dostępności odpowiednich aparatów telefonicznych. Tych - według przedstawicieli Plusa - jest wciąż zbyt mało i zbyt krótko pracują bez ładowania baterii. Występują też problemy techniczne w obsłudze połączeń między terminalami GSM i UMTS. Członek zarządu Polkomtela Robert Krawczyk poinformował, że nowe usługi firma zaoferuje najpierw klientom biznesowym." Także to raczej więcej szumu i obiecanek, a dla indywidualnych, nie biznesowych klientów moim zdaniem ERA pierwsza uruchomi. Pozdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    maq pisze: 2004-02-20 00:18
    dziewięć smutnych nadajników i taki szum wokół całej sprawy. aż się pisać nei chce. niech nie krzyczą , że coś mają tylko uruchamiają dla normalnych klientów:(((((( swoją drogą ciekawe jak się ten UMTS przyjmie. Europa jest zawsze do rpzodu (w stanach dopiero gsma wprowadzają gamonie)
    0
  • Users Avatars Mini
    Akanid PL pisze: 2004-02-20 00:45
    "lotsky" jak to dobrze ze sa tacy ludzie jak ty i wiedza ze era juz w 2002 miala siec testowa umts... taaaaak tyle szumu ze plus pierwszy... a gówno prawda!!!! ERA WSPIERA!!! ciesze sie ze jest pszynajmniej jedna osoba ktora pamieta tak zamierzchle czasy i to ze era juz miala umtsa dzialajacego dawno temu...
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-20 01:07
    LukaszB - że niby Polkomtel skończył testy EDGE? Tak - skończył, bo wdraża komercyjnie tę technologię :-) Co więcej można już z niej korzystać w tych miejscach... Już w kilkunastu miastach jest dostępny EDGE w Plusie. Zresztą w niniejszym newsie nawet chyba o tym piszą - już tak dawno go czytałem, że nie pamiętam :-) maq - to jak się przyjmie to już od Ciebie m.in. zależy - jeśli nie masz zadatków na "Europejczyka" nie rozwinie się UMTS w Polsce ;-(
    0
  • Users Avatars Mini
    Biały_ pisze: 2004-02-20 01:08
    Kiedyś to musiało w końcu nastąpić. nie rozumiem tylko czemu wywołało to taki wielki szum!?
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-20 01:19
    Akanid PL - nie tylko jedna - ja też pamiętam :-) Problem w tym, że to tylko była propaganda - nie bójmy się tego słowa :-) PROPAGANDA!!! Z tego co pamiętam działo się to w atmosferze sensacji - nie było to testowanie usługi a raczej coś na kształt prezentacji przy wykorzystaniu specjalnie przygotowanego zestawu laboratoryjnego - dwa nadajniki postawione w jednym celu - pokazu możliwości tego jedynego połączenia. Fakt jest faktem - to miało miejsce, ale nie było to tym co obecnie Plus robi - prawdziwymi testami... Sprawa UMTS-u wiąże się jeszcze z jedną kwestią... Wszak UMTS działa tylko na odcinku terminal-stacja bazowa... a co dalej? Jak sieci są przygotowane to transmisji danych? Polkomtel ma w Polsce własną sieć szkieletową o całkiem niezłej przepustowości... Jak tam u Ery z tymi sprawami?
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-20 01:20
    Biały_ - bo niestety mamy trzech operatorów nie jednego, a każdy chciałby być u tego najlepszego - pierwszego pod względem liczby klientów, zyskowności, oferty usług, innowacyjności............ itd........... itd..... itd....
    0
  • Users Avatars Mini
    janex pisze: 2004-02-20 02:31
    hhhehehehe grunt ze sie cos ruszylo!!!!!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-02-20 06:22
    Tak , dobrze tu napisał ***LukaszB, iż lepiej by było by Plus obniżył najpierw ceny za GPRS , a nie prężył muskuły i się przechwalał. *** wlo - dobrze napisałeś kilka newsów niżej , o tym , że czekasz na jakąś specjalną taryfę w Plusie do transmisji danych. Ja się zaraz też "wdzwonię" z Plusa , tyle , że tam o wiele drożej... :-( ***wlo - jeśli chodzi o LukaszaB - może i to jest mówienie za kogoś, ale ta osoba jest naprawdę bardzo dobrze poinformowana i myślę , że w kwetsiach technicznych mało kto tej osobie tutaj "dorasta do pięt". Spotkamy się na gprs5 lub gprs1.plusgsm.pl , to dopiszę , coś jeszcze jedną kwestię ( w zasadzie to powinienem spać ;-)))) ). A TERAZ TANIO , "IDĘ" SOBIE POCZYTAĆ DALSZE NEWSY NA GOL-U , DZIĘKI GPRS IDEI. :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-02-20 06:51
    Witam - z host gprs1.plusgsm.pl , a może "wdzwonić" się ze Strefy - też mogę mieć host warszawski ;-) ? Chociaż HSCSD+ Strefa Plus jest tańsza niż analogiczny sposób połączenia (bez HSCSD oczywiście) w Idei i Erze. Jak zobaczyłem news o "końcu wdrażania poczty w Idei" to się szybko rozłączyłem :-))) . Takie same ceniutkie przechwałki , z tą różnicą , że przeważnie Idei niewiele z tego wychodzi.... Dobrze , ktoś tam zauważył , że wolałby mieć możliwość wyłączenia poczty w IdK przez BOK a nie dział techniczny Idei. Co zaś się tyczy tego newsa, to jeszcze raz powiem , że lepiej by było obniżyć ceny a nie cudować z nowściami tylko dlatego jak słusznie napisał ***wlo , by się chwalić.....
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-02-20 06:56
    .... Mi wystarcza , ta prędkośc którą mam czyli ok. 40300 bps ,wiem , że dla niektórych to dziwne , mimo iż "oficjalnie" mam "polączenie o prędkości 115200 bps" ;-))) .Znacznie lepiej jest zapłacić 29 groszy za 512 KB, niż 54 grosze za 100 KB i to nieważne , że od 18 do 8 rano. Plusa nawet niestać , ma ryczałt GPRS w stylu Ideowego LicenjaGprs i gprs w Plus Max , niewiele tu zmieni , to nie ta bajka jak kiedyś pisałem. Ot po prostu Plusowe stawianie konia przed wozem. O UMTS dla MAS zapomnijcie na długo jeszcze. Dobrze napisał i *** wlo i *** gonzales , UMTS to do transmisji danych , bez wideokonferencji jakoś wytrzymam , Neostrada choć niemobilna będzie zawsze dużo tańsza i nieelitarna, a pogadać można sobie teraz też i to z całkiem dobrą jakością , a z pewnością taniej. Jeśli coś będzie szybciej i ogólnie dostępne to z pewnością EDGE. *** kah - co To na to ? ;-) Pozdrawiam.
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-02-20 07:02
    Zapłaciwszy (przy najbliższym rachunku) za tę sesję 1.62 ( w Idei byłoby 0.58groszy) , rozłączam się. I o ile uważam ogólnie Plusa za najlepszą sieć w Polsce , a taryfy za najnowocześniejsze i najtańsze , o tyle jeśli chodzi o gprs , ciągnie się za Plusem slogan "Plusa - zdzierusa" . Może sobie muszą zrekompensować na gprs-ie te super taryfy i sposoby schodzenia pakietów ? ;-). Dobra żaruję z tym ostatnim , pora spać. Nie na temat - kiedy GPRS W POP ??? ;-)))) Ideo - "kończ Waść , wstydu oszczędź..."
    0
  • Users Avatars Mini
    nobel pisze: 2004-02-20 09:50
    ****Mnie tam 3G nie rajcuje,mam neostrade i starcza mi.To prawda iż Plus jest siecią b.zaawansowana technologicznie(przecież to Vodafone ).Jeśli chodzi o zyglowanie po necie za pomoca GPRS,bawiłem sie tym kiedys na początku kiedy to ruszyło z ponoca jakiejś Motoroli.Plusie GPRS działał ok, jednak przy testowaniu Judei czasami sie coś chrzaniło,pewnie teraz i tu i tu jest wsjo ok.Ceny za ta usugę są troche wybujałe,wręcz nieadekwatne do jakości(transfer)
    0
  • Users Avatars Mini
    Tomi pisze: 2004-02-20 09:54
    Ludzi trzeba drastycznie obnizac ceny na zwykłym GSMmie, chociaż wydaje sie to mało realne, ktoś za wprowadzenie UMTS musi zapłacić
    0
  • Users Avatars Mini
    nobel pisze: 2004-02-20 09:54
    Wracając do rozmawiania przez internet polecam fajny programik SKYPE,działa na zasadzie p2p.Nie ma czegoś takiego jak opóźnienie.Gadałem z wieloma ludzmi na swiecie za pomocą tego programu.Gorąco polecam.Rozmowy mozna prowadzić nawet przy bardzo słabym łączu(modem).Jeśli acie jakieś wątpliwości, można mnie złapać na SKYPE.mam nick "max-poland".POZDRAWIAM
    0
  • Users Avatars Mini
    nobel pisze: 2004-02-20 09:57
    ****TOMI jak można obniżać ceny za GSM,jak tutaj wszystko drożeje,ciekaw jestem jak to bedzie TPsa i cenami na internet od maja.Przypominam że własnie 1maja zaczynamy płacić 22%vat za internet.Wtedy cena za neo bedzie wynosić ok,170zł.Musze sobie poczytać w regulaminie i umowie czy są tam jakieś punkciki na temat podwyższenia opłaty
    0
  • Users Avatars Mini
    nobel pisze: 2004-02-20 10:05
    ***ISSA trudno się z Tobą nie zgodzić.Plus faktycznie ostatnio poszedł po rozum do głowy,cos się ruszyło w kierunku klienta indywidualnego.Pamiętacie chyba wypowiedz ościa z Plusa że najważniejsi są dla nich klienci biznesowi.Cała wypowiedz była pewnie pokierowana artykułem w prasie że Plus przegrywa wyścig o klienta biznesowego innymi opami.hehehe guzik prawda.Podobna sytuacja była z klientami indywidualnymi.Dobrze że już jakis czas mają nowe,elastyczne taryfy,a slogany reklamowe to nie tylko kłamstewka które mają złapać Leszka na Sma;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    nobel pisze: 2004-02-20 10:10
    pisałem o złapaniu Leszka na SIMA :-).Jeszcze jedna sprawa,jeśli Plus szanuje klientów biznesowych nie zapomina również o ludziach którzy pracują w firmnie takiego kluczowego klienta.Dedykowane są właśnie dla nich promocje pracownicze;ostatnia promocja pracownicza w Plusie dawała:20min i 20sms co miesiąc przez 2 lata,SAMI SWOI za 5gr przez rok,taktowanie 1 sek za 1zł a także możliwośc podłączenia się SYSTEM PLUS swojego pracodawcy.
    0
  • Users Avatars Mini
    nobel pisze: 2004-02-20 10:14
    Dodam że swojego czasu mieliśmy kłopoty z sygnałem Plusa na terenie naszej firmy ( to było dawno)Jednak nie trwało to zbyt długo ,po zgłoszeniu tego faktu operatorowi natychmiast podjęto prace do zainstalowania BTSa na terenie naszej firmy.BTS juz działa od dawna i wszyscy są zadowoleni.to jest wspólpraca ;-)uuuuuuuuuuuuuuufffffffff
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz. pisze: 2004-02-20 10:27
    Ja uważam, że UMTS zastąpi w końcu gsm. Wszystko ma swój koniec. I za parę lat wszyscy będziemy miec komorki w UMTS. I bedziemy na golu pisac komentarze do newsa o testach jakiejs nowej technologii, ze to nam nie potrzeba, ze za drogie, ze UMTS wystarczy ;) A tak na poważnie GPRS jest najtańszy w Idei - to fakt. Jakość też ok. Szkoda, że idea nie będzie się spieszyć z UMTS. Bo to by była jedyna szansa szybkiego posiadania tej technologii przeze mnie (ceny - idea z regóły najtańsza). Pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    Trzeźwo Myślący pisze: 2004-02-20 10:40
    Ależ wy wszyscy jesteście śmieszni! Jakie ma znaczenie ten news? Żadne. Dla użytkownika i tak nic nie znaczy. To kolejne testy i tyle - na pełne wdrożenie przyjdzie nam poczekać. I nie ważne kto się chwali - i tak wszyscy trzej operatorzy prowadzą prace na podobnym poziomie zaawansowania (tzn. są ograniczeni przez wspomniany brak sprzętu, a w zasadzie jego stabilności). Nie jest ważne, czy Era się pierwsza chwali czy Plus - podniecacie się, który operator jest lepszy, a to tylko czysty PR operatorów - a wy to łykacie jak papkę z reklamami z telewizji...
    0
  • Users Avatars Mini
    Trzeźwo Myślący pisze: 2004-02-20 10:40
    Istotna jest przyszłość - czyli to kiedy i jak wejdzie ta usługa - czy będzie powszechna, czy będzie tania i czy będzie stabilna - a najważniejsze - czy odniesie sukces i się wdroży. A jak się wdroży, to kogo będzie obchodziło, kto pierwszy robił testy UMTS??? Czy to, że Idea później wystartowała z GSM świadczy, że teraz jest gorsza od Ery czy Plusa? Chyba nie - na to wpływ ma teraźniejszość, czyli poziom usług, zadowolenie użytkowników itp. Poczekajmy więc na pełne wdrożenie UMTS i wtedy się będziemy mogli przekomarzać \\\\\\\"który operator jest lepszy\\\\\\\", bo teraz znaczenie UMTS jest nikłe. To są gruszki na wierzbie - to tak samo jakbyśmy dyskutowali o jakości autostrad w Warszawie tudzież metra w Krakowie :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Caspian pisze: 2004-02-20 10:54
    Brawo dla Plusa!!! Pomysly i realizacja ich swietna - taryfy beznadziejne... Ciekawe jak dlugo bedziemy jeszcze PLACIC za usluge CLIP w Plusie?? Pozdrawiam ^^
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-20 11:09
    ***Caspian: dopóki nie zmienimy taryfę na wyższą ;).
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-02-20 11:12
    Można płacić za CLIP w Plusie i go mieć , można nie płacić za CLIP w Plusie i go nie mieć , można też nie płacić za CLIP w Plusie i go mieć.... ;-)))) Można też spojrzeć na sposób schodzenia pakietów "byłych" i aktualnych , można spojrzeć na odnośnik 10 i 14 "Pakiety Połączeń Głosowych" i będzie się zadowolonym, można aktywować Strefę Plus za 1 zł lub Swojaki i schodzi z Pakietu Zero Abonamentu aż miło i można jeszcze długo.... Ja nie chcę tu wywoływać dyskusji co lepsze a co gorsze , bo już z tego wyrosłem , oraz z ortodoksyjnego popierania mojego operatora ( a uwielbiam Idee) , ale na dzień dzisiejszy i jeszcze długo mogą sobie dać spokój z UMTS (choć to czcze przechwałki jak to , ewentualnie stroszenie piórek i pohukiwanie w strone pozostałych operatorów) , ale moim zdaniem taryfy w Plusie są najelastyczniejsze i najlepsze. Gdyby tylko był tani GPRS na poziomie Idei , to być może za rok będzie Super Karta dla Rozmownych w Plusie. :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-20 12:36
    nobel - nic nie znajdziesz na temat podwyższenia podatku - oni ceny nie podwyższają - to tylko podatek się podwyższa. Cena netto - czyli to na co się umawiałeś pozostaje bez zmiany... Już mieliśmy taką zmianę w głosowych połączeniach jakiś czas temu - też było 7% a jest 22 i jakoś nikt nie występował z pozwami :-) Mariusz. - nie zastąpi :-) połączenia głosowe z terminala UMTS są realizowane przez... GSM :-) Może zastąpi transmisję danych CSD czy GPRS, ale GSM-u nie zastąpi :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2004-02-20 12:50
    Wlo: ja nie mam zamiaru sie klocic bo po co? :) Bedzie sie oplacac dla szarego czlowieka to skorzystam nawet z samej ciekawosci :)No chyba ze do tego czasu sam bede bogaty ;P A co do tych testow, to test przeprowadzony przez Ere w niczym nie przypominal tego co robił Plus.Era testowała usługe tylko w jednym miejscu, zaś Plus objął zasiegiem calkiem duzą strefę, a to pozwala na o wiele szersze i dokładniejsze testy.
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-20 13:48
    **wlo:: Pieniadze z nieba nie leca, ale nie robisz łaski operatorowi, ze placisz mu za wykonane uslugi ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-20 13:52
    wlo*** EDGE w Plusie jest dostępny (osobiście uważam, że są najlepsi technnologicznie) - wiem o tym, o to spierać się nie trzeba :) Ale czy nie uważasz, że oprócz samego wdrożenia usługi, bardzo ważne jest to żeby ta usługa nie było usługą niszową skierowaną do grupy 100 osób? I właśnie dlatego tak chwalę Ideę za cennik w usłudze Maniak GPRS, **Issa** wie coś na ten temat :) Tak na potwierdzenie mych wczorajszych słów cytat z dzisiejszej "Rzepy": "Według nieoficjalnych informacji od kilku miesięcy testy technologii EDGE prowadzi PTK Centertel. Wykorzystuje infrastrukturę i telefony Nokii" :-D Tomasz Świderek też ma dobrze poinformowane źródło :)
    0
  • Users Avatars Mini
    madzer pisze: 2004-02-20 14:01
    ojoj to teraz znowu fony trzeba kupic nowe...
    0
  • Users Avatars Mini
    adzik pisze: 2004-02-20 14:26
    No w końcu jakiś poważny krok na przód! No i telefony nie głupie, jestem ciekaw kiedy i dea tym się zajmie?
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-20 15:02
    Caspian - kto płaci ten płaci... Zresztą czy ja nie płacę? Płacę tyle, że nie na oddzielnej pozycji na fakturze... issa - nie ma tak, że można nie płacić i coś mieć... Ty to upraszczasz, ale takie upraszczanie prowadzi to frustracji co niektóych ;-) No rzeczywiście, przydałaby się podobna tarfa dla transmisji danych jak jest w Idei... Gdyby nie to, że łączona z zakupem komputera, pewni miałbym numer idei na potrzeby transmisji gprs :-) Albo, żeby chodzią coć na PalmOS oferowali - pwewnie i na palma bym się skusił wtedy.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-20 15:07
    LukaszB - no nie możesz mówić, że EDGE jest dla setki osób... Jeśłi jest w największych miastach to i krąg odbiorców jest większy. A kto korzysta? Pewnie setka ludzi - bo niewielu ma telefon do transmisji GPRS w EDGE. Jeśli Idea prowadzi testy o kilku miesięcy to czemu to ukrywa? Zwykle inną politykę prowadzą - przecież powinno im zależeć na opinii operatora innowacyunego a nie po lekturze tych dwóch przytoczonych przeze mnie wypowiedzi (zresztą na łamach GOL-a podanych), że nie zależy im na rozwoju a tylko obserwóją trendy...
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-20 17:16
    wlo*** Nie mówię, że EDGE jest dla setki osób. Stwierdzam, że jeżeli po wprowadzeniu tej techniki przesyłania danych nie pojawi się sensowny cennik na tą usługę to powszechność EDGE będzie zagrożona. Pamiętasz jak jakiś czas temu był ryczałt na wap w Idei i Erze (bodajże 10 zł netto + jeszcze 7% vat)? W Erze w starych starych jeszcze niektórzy to mają. To był krok do popularyzacji Wapu. Ja bardzo chętnie zapłacę 250-300 zł za niegraniczony dostęp do sieci poprzez GPRS :) Teraz pytanie - czy to się opłaci operatorom? Myślę, że tak. Niewiele osób korzysta z internetu via GPRS a co najważniejsze niewiele osób będzie stać by dopłacić 250-300 zł do posiadanego abonamentu, ale znajdą się tacy którzy wyłożą tą kwotę. Większość osób woli założyć sobie Neo albo jakiś inny stały dostęp, jednak dla mobilnych osób ryczałt byłby nieoceniony. Czekam z utęsknieniem na ryczałt GPRS!
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-20 19:57
    LukaszB - jaki cennik? Przecież ceny są - to GPRS przecież... Inna sprawa cen za GPRS w ogóle... Ale popatrz - Idea zrobiła ryczałt, ale w sprzedaży wiązanej... Czy o takie popularne? Kto kupi palmtopa z normalnych ludzi? Dla większości to gadżet albo notatnik elektroniczny a na notebooka raczej normalnych ludzi nie stać. Mi ani jedno ani drugi potrzebne nie jest - mam palma, komputery też... Gdyby nie to, sam bym taką aktywację kupił - mam wszystko co mi do używania potzreba i na pewno bym wykorzystywał. 250-300 ? Bez przesady - nie zapłacę tyle - wolę podejść do komputera albo hot-spota :-) Co do tęsknot... ja też :-) Chociaż Ty w Idei przecież masz...
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-20 20:19
    wlo*** Chodzi mi o ceny przesyłania danych w technologii EDGE, którą to miejmy nadzieję do końca roku wdroży Polkomtel. Wiem o tej promocji z HP, dosyć ciekawa, ale nie dla mnie, ja już mam od dawna aktywację w IDC. Tak jestem w Idei, ale Maniak Gprs to promocja, na szczęscie na razie przedłużana, ale mogą w każdej chwili ją zakończyć... czekajmy w takim razie na ryczałt EDGE :-) oraz na telefony 6220 i 6230.
    0
  • Users Avatars Mini
    pawelt pisze: 2004-02-20 20:22
    Podobno około dwa lata temu plus uruchomił już 3g - było o tym w wiadomościach! Ciekawe kiedy plus wprowadzi 3g dla normalnego śmiertelnika tak jak niedawno zrobił to vodafone.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-20 21:07
    LukaszB - ja nadal nie rozumiem o jaki ryczałt Ci chodzi? Przecież EDGE to "nośnik" GPRS-u a ceny na GPRS są...
    0
  • Users Avatars Mini
    pajorro pisze: 2004-02-20 22:06
    EDGE to jest ulepszony GPRS, wiec ceny powinny byc te same, tak jak normalne polaczenie w stosunku to CSD i HSCSD...
    0
  • Users Avatars Mini
    kolo pisze: 2004-02-20 22:37
    T-Mobile EU: Nie napisza ze beda pierwsi tylko uruchomia pierwsi. Bedzie tak samo jak z MMsami. Plus duzo gadal i robil testy, a era uruchomila dla wszystkich.
    0
  • Users Avatars Mini
    kolo pisze: 2004-02-20 22:44
    A tak nawiasem, to Plus na poczatku tez byl naj we wszystkim i jak skonczyl. Kiepsciutko kiepsciutko.
    0
  • Users Avatars Mini
    Antyklerykalny pisze: 2004-02-20 22:56
    Tak jest kolo, pluskwa szalala i miala najwiekszy odplyw abonentow, bo ich z buta traktowala, A co z EDGE w pluskwie? Juz sie nie chwala?
    0
  • Users Avatars Mini
    LukaszB pisze: 2004-02-20 23:34
    wlo*** :-) Chylę czoła. Nie przemyślałem tak naprawdę tego co przyniesie EDGE.
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-21 00:43
    ***Antylerykalny: a czym się mają chwalić? Wprowadzili i tyle. Czy Twój operator podkreśla fakt, że oferuje możliwość wysyłania smsów? ***Kolo: a z czym Plus niby skończył? Chyba z najlepszymi wynikami finansowymi.
    0
  • Users Avatars Mini
    tkubon pisze: 2004-02-21 00:44
    Co Wy mowice??? Przeciez plus wdraza teraz EDGE, wiec co ma sie chwalic. To nie jest idea ze chwali sie kazda pierdola. Po prostu plus robie swoje. A jesli chodzi o abonentow to +) zbiera teraz najwieksze zniwa, ma chyba najwiekszy przyrost nowych klientow. Dzieki bardzo dobrym promocjom potrafi przyciagnac wielu chetnych i zabrac duzo konkurencji!
    0
  • Users Avatars Mini
    simon pisze: 2004-02-21 12:48
    i będzie jak z hot-spot'ami plus udostępnił marne hot spoty, a era wypuściła informację i udostępniła kilkadziesiąt w całej polsce
    0
  • Users Avatars Mini
    majlo pisze: 2004-02-21 14:14
    NIe ma co robić szumu wokół kilku testów. I tak przyszłość pokażę jak się sieci do tego zabiorą. Chociaż jest coś w tym, co mówi SIMON. Era pewnie ma jakiegoś asa w rękawie i nie zdziwiłbym się, gdyby pierwsza powszechnie udostępniła UMTSa , zwłąszcza że z tego co się orientuję pierwsza testy przeprowadzała
    0
  • Users Avatars Mini
    issa pisze: 2004-02-21 14:52
    Co się tyczy cen gprs (Idei) - Dalej do 30 czerwca obowiązuje promocja "Promocja GPRS" , w ramach której można skorzystać z pakietów GPRS , pakietu 5 megabajtów WAP za 10.70zł , oraz GPRSManiak za 5.35. Co będzie od 1 lipca ? Zobaczymy , oby było tylko lepiej (czytaj taniej).....
    0
  • Users Avatars Mini
    miliard pisze: 2004-02-21 16:19
    Era jak zwykle przy każdym pierdnięciu prezesa robi dużo szumu. Kiedyś na MTP zrobili wielkie halo bo udało im się jakimś cudem połączyć 2 terminale. W Plusie widać myślą perspektywicznie, skoro chcą postawić 1000 BTS-ów. I nie ma znaczenia kto pierwszy testował, tylko kto pierwszy wprowadzi nową technologię dla nas, szaraczków. A Idea też się rozwija... przecież wprowadzają nowe serwisy sms he he he.
    0
  • Users Avatars Mini
    Erazmus pisze: 2004-02-21 20:57
    I nie zapominajcie o super zawsze działającym serwisie internetowym idea.pl :P
    0
  • Users Avatars Mini
    binek pisze: 2004-02-22 00:47
    ta ktos zobaczy takiego agenta z telefonem UMTS i pomysli ze to jakis men in black :P
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz. pisze: 2004-02-22 13:40
    Widzę, że temat się rozwinął :) Ja tylko dopiszę dwa słowa odnośnie UMTS. Otóż moim zdaniem operatorzy na wprowadzeniu UMTS zarobią. A to oznacza, że będzie wielu chętnych na tę usługę. Nie wprowadzali by tego gdyby było to nieopłacalne. Na pewno robili badania rynku...
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-22 18:30
    kolo - mówisz o najwyszych dochodach spośród operatorów? Czy może o kolejnej wypłacie dywidendy w wysokości dziesięciokrotnie wyższej niż dochody Idei?? darth_vadeer - a po co więcej i na prowincji? Kto z tego skorzysta? simon - i akurat korzystasz z tego codziennie i nieustająco? lukas-lah - co znaczy "zajrzeć" przez telefon? Przecież z telefonu UMTS normalnie na każdy innyc w sieci GSM zadzwonisz bez najmniejszego problemu :-) Mariusz. - owszem... Tylko jeszcze dodać trzeba skalę opłacalności. Tak więc tyle zainwestują i na taką skalę, by to przyniosło optymalne (i jednocześnie maksymalne) przychody - tak więc w centrach największych ośrodków biznesowych i dla ludzi tam pracujących.
    0
  • Users Avatars Mini
    klops pisze: 2004-02-22 21:18
    ***darth_vader: a wielkie miasto nie planuje wycieczki do Ciebie i doplacania kupy forsy do 5 gosci w powiecie, ktorzy zechca kupic aktywacje umts ;) pozdrawiam
    0
  • Users Avatars Mini
    cuuvt pisze: 2004-02-23 00:54
    a przy okazji - na likusie jednak szybciej? :D milego dnia. cuuvt
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2004-02-23 01:48
    darth_vadeer - masz pecha... klops Ci już to wytłumaczył :-) Zresztą ja również nie planuję przeprowadzki z prowincji do stolicy - ale nie żądam UMTS-u - nie potrzebny mi po prostu. W ramach prowincjonalnych możliwości podłączenia się do sieci mam ich aż nadto... Już pisałem, że kilka punktów Wlan mamy (oczywiście nie publicznych - całkowicie prywatnych), w domu (i w pracy jednocześnie) mam SDI - wystarczająco szybki a co najważniejsze stały dostęp do sieci... Nie wiem czy Ty potrzebujesz w swojej prowincji mobilnego dost ępu - ja nie - mam na tyle blisko wszędzie, że mogę powedzieć, że właściwe non stop mam dostęp do sieci. Jeśłi Ty nie - masz pecha, albo mieszkasz na wyjątkowej prowincji :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz. pisze: 2004-02-23 10:15
    W związku z wykonywaną przeze mnie pracą przydałby mi się taki dostęp do sieci. Ale **wlo ma rację. Uruchomią to w aglomeracjach i jadąc pociągiem pomiędzy Wrockiem a Wawą pozostanie tylko GPRS.... I to nie zawsze.
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz. pisze: 2004-02-23 10:17
    PS. Na w.w. trasie zasięg GPSR w Plusie i Idei jest ok, z lekką przewagą Idei. A przynajmniej tak mi się wydaje. Plusa na razie testuję od miesiąca niecałego....
    0
  • Users Avatars Mini
    Szymek pisze: 2004-02-23 10:26
    Taki UMTS ja mogę sobie sam zrobić w kiblu - U waga M ój T yłek S mrodzi
    0
  • Users Avatars Mini
    klops pisze: 2004-02-23 10:36
    ***Szymek: czy polityczne skroty tez bedziesz rozszyfrowywal? ***Mariusz: kto wie? moze trasy komunikacyjne wciagna do sieci umts, wszystko zalezy od tego ile mozna zarobic... no, miedzy wa-wa i wro moze nie tak duzo, ale mysle ze wa-wa - katowice np. bedzie... poza tym szczerze mowiac - pewnie az takich potrzeb w pociagu nie masz, moze wystarczy edge?
    0
  • Users Avatars Mini
    Mariusz. pisze: 2004-02-23 11:09
    **klops: Na razie wystarczy. Ale wiesz jak to jest jak człowiek zobaczy nowość.... To coś jak sekundowe naliczanie :) Kto z tego zrezygnuje teraz? :) Mi by się UMTS przydał w podróży również do oglądania TV :) Jakaś tam viva czy tvn24......
    0
  • Users Avatars Mini
    Gonzales pisze: 2004-02-23 11:13
    Niech najpierw zbudują autostrady - to może i znajdą się miejsca postojowe, gdzie opłaci się operatorom postawić nadajniki UMTS.
    0
  • Users Avatars Mini
    a pisze: 2004-02-23 12:27
    a
    0
  • Users Avatars Mini
    klops pisze: 2004-02-23 17:02
    czy "a"mialo cos wspolnego z plusowym umts-em? pytam w imieniu spragnionego technologii narodu...
    0
  • Users Avatars Mini
    artjaw pisze: 2004-02-23 17:08
    a my za to wszystko musimy bekać :-(
    0
  • Users Avatars Mini
    eranet pisze: 2004-02-25 01:59
    i tak skonczy sie tylko na 20% nie wiecej, a przynajmniej nie prędko...I nie ma sie co podniecać testami jak większośc z Was pisze, bedzie usługa bedziemy komentowac, bo na razie odnosimy sie do przyszłości, a ta jest po prostu niepewna...
    0
  • Users Avatars Mini
    pretekst pisze: 2004-03-04 00:36
    Nie rozumiem, czemu takie emocje wywoluje UMTS?! Technologia jak kazda, poki co nie jest dopracowana, nie ma na nia powaznego popytu i nie ma sie co dziwic, ze operatorzy zwlekaja ze startem tej technologii. Zlote czasy GSM sie juz niestety skonczyly, operatorzy skubia sie z kazdym groszem i do momentu, gdy nie bedzie pewne, ze musza (koncesje) lub oplacac im sie bedzie to nie rusza tego tematu. Testy nalezy traktowac jako przymiarki i proby pokazania sie - kto na rynku jest "na topie" a kto "z tylu"... Pzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    janex pisze: 2004-03-04 18:39
    DoCoMo zademonstrowało pierwszą transmisję w opracowywanej przez siebie sieci 4G. Zastosowana technologia umożliwia transfer danych z nieprawdopodobną szybkością: 100 mbps przy pobieraniu i 20 mbps przy wysyłaniu. Jest to około 250 razy więcej niż transmisja danych w obecnie oferowanych przez DoCoMo usługach trzeciej generacji (3G). Japoński gigant na razie jednak nie chce zbytnio inwestować w rozwój tej sieci. Powodem jest "sparzenie się" na usługach 3G (FOMA). Nagayuki Yamagishi analityk z UFJ Tsubasa twierdzi, że powodzenie 4G zależy wyłącznie od zainteresowania potencjalnych klientów, podziela jednak obawy szefostwa DoCoMo, ze może być ono nikłe. "Jedyną szansą dla 4G może być niższa niż w przypadku FOMO koszt usługi. Bo tak naprawdę, kto potrzebuje tak szybkiej transmisji". Telewizję czy film można obecnie oglądać i na telefonach drugiej generacji" - mówi Yamagishi.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: