Od 15 listopada Poczta Polska wprowadziła zmiany w ofercie usług paczkowych w obrocie krajowym. Portfolio ulega uproszczeniu do dwóch głównych produktów: paczki powszechnej i zmienionej usługi kurierskiej Pocztex ze standardem doręczenia D+1 (następnego dnia po dniu nadania) i D+0 (w dniu nadania).
Poczta podpisała też umowę z dostawcą 2 000 automatów paczkowych – konsorcjum P2A BOX sp. z o.o. i Pakpobox Ltd.
Na rozwój własnej sieci zewnętrznych automatów paczkowych, które będą pozycjonowane w eCommerce pod marką Pocztex Automat, Poczta Polska planuje przeznaczyć ok. 300 mln zł.
Strategicznym partnerem Poczty Polskiej w zakresie lokalizacji automatów paczkowych jest Jeronimo Martins – właściciel sieci sklepów Biedronka, przy których w pierwszej połowie 2022 r. zostanie zainstalowanych co najmniej 750 automatów paczkowych.
Obecne usługi Paczka+, Ekspres 24, Kurier 48, Kurier Miejski, Kurier Krajowy, Kurier Bezpośredni zostają zamienione na usługi Pocztex realizowane w standardzie D+1 (następny dzień po nadaniu).
Nowy Pocztex to multikanałowość dostaw. Oferujemy wybór najdogodniejszej formy odbioru zamówionej przesyłki, spośród trzech możliwych wariantów:
Usługa będzie realizowana w dwóch serwisach: Kurier (dostawa pod adres, do punktów i automatów paczkowych na terenie kraju w przewidywanym terminie D+1, czyli następnego dnia po nadaniu) oraz Na Dziś (dostawa w wybranych miastach i relacjach w terminie D+0, czyli tego samego dnia).
W ramach nowej oferty Pocztex wprowadzonych zostaje 5 formatów przesyłek (S, M, L, XL, 2XL). Ta zmiana jest niezwykle istotna, gdyż opłaty za usługę uzależnione będą od formatu przesyłki nie zaś, jak dotychczas, od jej masy.
Kompleksowej zmianie i przebudowie uległa również strona internetowa www.pocztex.pl. Klienci mogą korzystać z dwóch dedykowanych sekcji: dla klientów detalicznych oraz dla klientów biznesowych. Obie sekcje posiadają personalizowany układ treści.
Począwszy od września br. Poczta Polska stopniowo wprowadza zmiany w zakresie samej identyfikacji wizualnej marki Pocztex, polegające na odświeżeniu i unowocześnieniu logo usługi, rebrandingu strojów i wyposażenia kurierów. Zmiany są systematycznie komunikowane poprzez kampanie reklamowe z wykorzystaniem kanałów online i tradycyjnych.
Pierwsze kilkaset automatów paczkowych Poczty Polskiej zostanie udostępnionych Klientom wiosną 2022 r., a do końca 2022 roku zostanie uruchomionych łącznie 2000 automatów.
Urządzenia Pocztex Automat będą wyposażone w ekran dotykowy oraz terminal płatniczy umożliwiający płatność kartą płatniczą lub BLIK-iem przy nadawaniu przesyłek lub odbiorze przesyłek pobraniowych. Przewidziano także udogodnienia dedykowane klientom o szczególnych potrzebach, takie jak specjalna klawiatura dla osób niewidomych i niedowidzących a także obsługa głosowa. Bazowa paleta kolorystyczna urządzeń obejmuje cztery kolory: ecru, popielaty, czerwony i zielony, które dają duże możliwości elastycznego doboru i dostosowania kolorystyki automatu do danej lokalizacji, jej charakteru i typu zabudowy, w której automat zostanie zainstalowany. Poczta przewiduje także możliwość dostosowania koloru do specyficznych, indywidualnych wymagań danej lokalizacji, np. przy obiektach zabytkowych.
Równolegle z uruchomieniem automatów Poczta Polska planuje uruchomienie aplikacji mobilnej, zapewniającej m.in. funkcjonalności nadawania przesyłek Pocztex, ich śledzenia oraz odbioru z automatów paczkowych. Wytwórcą oprogramowania będzie spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe. Poczta zawarła już umowę na wdrożenie kompleksowego rozwiązania informatycznego, obejmującego oprócz aplikacji mobilnej na smartfony dostęp do dedykowanego Panelu Klienta dla osób korzystających z komputerów.