W dniu 24 kwietnia 2002 r. Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty Witold Graboś wydał trzy decyzje o rocznym przesunięciu terminu wprowadzenia usług UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). Tym samym Prezes URTiP uwzględnił wnioski złożone przez działających w Polsce operatorów telefonii komórkowej GSM (PTK Centertel Sp. z o.o., Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o., Polkomtel S.A.), dotyczące wprowadzenia zmian w posiadanych zezwoleniach telekomunikacyjnych.
Wnioski o zmianę zezwoleń telekomunikacyjnych na eksploatację publicznej ruchomej sieci telefonicznej UMTS wraz z rezerwacją częstotliwości w paśmie 2 GHz, wydanych przez ministra łączności w dniu 20 grudnia 2000 r., złożyli trzej działający w Polsce operatorzy telefonii komórkowej GSM. Przedmiotem tych wniosków było roczne opóźnienie uruchomienia i wdrażania usług telefonii komórkowej trzeciej generacji oraz wymaganego pokrycia obszaru wykonywanej działalności usługami UMTS. Pierwotnie minister łączności określił jako datę rozpoczęcia świadczenia usług dzień 1 stycznia 2004 r. oraz, że do końca 2004 r. sieć UMTS pokryje swoim zasięgiem 20% populacji kraju, a do końca 2007 r. - 40% populacji.
Zgodnie z uwzględnionymi przez Prezesa URTiP wnioskami operatorów, uruchomienie sieci będzie możliwe z dniem 1 stycznia 2004 r., a obligatoryjny obowiązek uruchomienia sieci i komercyjnego zaoferowania usług UMTS od 1 stycznia 2005 r. Analogicznie roczne opóźnienie terminów nastąpi w wymaganym pokryciu obszaru wykonywanej działalności usługami UMTS".
Operatorzy wnioskując o zgodę na roczne opóźnienie startu usług UMTS w Polsce podnosili następujące kwestie:
wbrew zapewnieniom producentów, do chwili obecnej nadal nie jest dostępna infrastruktura do budowy sieci UMTS, trwają testy sprzętu, a procesy standaryzacyjne w dalszym ciągu nie zostały zakończone.
obecnie na najważniejszych rynkach europejskich trwa proces uzgadniania zakresu wspólnego budowania i użytkowania sieci przez konkurencyjne konsorcja.
w większości krajów europejskich regulatorzy rynku telekomunikacyjnego uwzględnili wnioski operatorów dotyczące przesunięcia terminu komercyjnego rozpoczęcia świadczenia usług UMTS.
przyjęte przez polski Rząd założenia określają, iż operatorzy UMTS w Polsce powinni zacząć funkcjonować z rocznym opóźnieniem w stosunku do terminów przyjętych przez operatorów na rynkach europejskich, aby w ten sposób uchronić od błędów i ponoszenia wysokich kosztów implementacji w pierwszej fazie.
usługi oferowane w sieci UMTS w pierwszej fazie będą również oferowane w zmodernizowanych sieciach GSM (tzw. faza 2,5 G), a ich implementacja będzie nieporównywalnie mniej kosztowna niż budowanie sieci UMTS.
Zdaniem Prezesa URTiP Witolda Grabosia: "Za wprowadzeniem wnioskowanych zmian w zezwoleniach przemawia interes społeczny. Nie można oferować usług w zakresie technologii, która nie wyszła poza stadium projektów. Technologia UMTS nie została jeszcze uruchomiona komercyjnie w żadnym kraju europejskim".
Utrzymanie określonego w zezwoleniach dotychczasowego terminu rozpoczęcia świadczenia usług UMTS zmusiłoby operatorów już teraz do ponoszenia znacznych nakładów na pozyskiwanie miejsc pod budowę stacji bazowych oraz na inwestowanie w budowę sieci transmisyjnej.
Za zmianę zezwolenia telekomunikacyjnego każdy z operatorów telefonii komórkowej uiszcza opłatę w wysokości 2.500 EURO.