Polski UMTS opóźniony o rok

Newsy
Żródło: URTiP
Opinie: 26

W dniu 24 kwietnia 2002 r. Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty Witold Graboś wydał trzy decyzje o rocznym przesunięciu terminu wprowadzenia usług UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). Tym samym Prezes URTiP uwzględnił wnioski złożone przez działających w Polsce operatorów telefonii komórkowej GSM (PTK Centertel Sp. z o.o., Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o., Polkomtel S.A.), dotyczące wprowadzenia zmian w posiadanych zezwoleniach telekomunikacyjnych.
Wnioski o zmianę zezwoleń telekomunikacyjnych na eksploatację publicznej ruchomej sieci telefonicznej UMTS wraz z rezerwacją częstotliwości w paśmie 2 GHz, wydanych przez ministra łączności w dniu 20 grudnia 2000 r., złożyli trzej działający w Polsce operatorzy telefonii komórkowej GSM. Przedmiotem tych wniosków było roczne opóźnienie uruchomienia i wdrażania usług telefonii komórkowej trzeciej generacji oraz wymaganego pokrycia obszaru wykonywanej działalności usługami UMTS. Pierwotnie minister łączności określił jako datę rozpoczęcia świadczenia usług dzień 1 stycznia 2004 r. oraz, że do końca 2004 r. sieć UMTS pokryje swoim zasięgiem 20% populacji kraju, a do końca 2007 r. - 40% populacji.
Zgodnie z uwzględnionymi przez Prezesa URTiP wnioskami operatorów, uruchomienie sieci będzie możliwe z dniem 1 stycznia 2004 r., a obligatoryjny obowiązek uruchomienia sieci i komercyjnego zaoferowania usług UMTS od 1 stycznia 2005 r.  Analogicznie roczne opóźnienie terminów nastąpi w wymaganym pokryciu obszaru wykonywanej działalności usługami UMTS".

Operatorzy wnioskując o zgodę na roczne opóźnienie startu usług UMTS w Polsce podnosili następujące kwestie:

  • wbrew zapewnieniom producentów, do chwili obecnej nadal nie jest dostępna infrastruktura do budowy sieci UMTS, trwają testy sprzętu, a procesy standaryzacyjne w dalszym ciągu nie zostały zakończone.

  • obecnie na najważniejszych rynkach europejskich trwa proces uzgadniania zakresu wspólnego budowania i użytkowania sieci przez konkurencyjne konsorcja.

  • w większości krajów europejskich regulatorzy rynku telekomunikacyjnego uwzględnili wnioski operatorów dotyczące przesunięcia terminu komercyjnego rozpoczęcia świadczenia usług UMTS.

  • przyjęte przez polski Rząd założenia określają, iż operatorzy UMTS w Polsce powinni zacząć funkcjonować z rocznym opóźnieniem w stosunku do terminów przyjętych przez operatorów na rynkach europejskich, aby w ten sposób uchronić od błędów i ponoszenia wysokich kosztów implementacji w pierwszej fazie.

  • usługi oferowane w sieci UMTS w pierwszej fazie będą również oferowane w zmodernizowanych sieciach GSM (tzw. faza 2,5 G), a ich implementacja będzie nieporównywalnie mniej kosztowna niż budowanie sieci UMTS.

Zdaniem Prezesa URTiP Witolda Grabosia: "Za wprowadzeniem wnioskowanych zmian w zezwoleniach przemawia interes społeczny. Nie można oferować usług w zakresie technologii, która nie wyszła poza stadium projektów. Technologia UMTS nie została jeszcze uruchomiona komercyjnie w żadnym kraju europejskim".
Utrzymanie określonego w zezwoleniach dotychczasowego terminu rozpoczęcia świadczenia usług UMTS zmusiłoby operatorów już teraz do ponoszenia znacznych nakładów na pozyskiwanie miejsc pod budowę stacji bazowych oraz na inwestowanie w budowę sieci transmisyjnej.
Za zmianę zezwolenia telekomunikacyjnego każdy z operatorów telefonii komórkowej uiszcza opłatę w wysokości 2.500 EURO.

Opinie:

Opinie archiwalne (26):

Komentuj

Komentarze / 26

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    nepomucen pisze: 2002-04-25 18:17
    no wreszcie jakas data... pewnie przeloza :))))))
    0
  • Users Avatars Mini
    nepomucen pisze: 2002-04-25 18:19
    niestety troche odlegla i jakos tak niezbyt rozowo mi sie to wszystko widzi...
    0
  • Users Avatars Mini
    bogdan1979 pisze: 2002-04-25 18:31
    Lepiej pózno niz wcale.....
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-04-25 18:54
    A ja uważam, że jak na razie to nawet GPRS jest u nas luksusem, nie wiem więc, kto by się w UMTS bawił a wydatek spory dla opów
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-04-25 18:55
    Jedna uwaga jeszcze - i-mode byłby ok :)
    0
  • Users Avatars Mini
    spiro pisze: 2002-04-25 19:02
    to po co sa te urzedy??? z miedzymiastowymi lipa, z umtsem lipa ! ale to sa fachowcy leszka m :)
    0
  • Users Avatars Mini
    mr.bond pisze: 2002-04-25 19:17
    spiro: Fachowcy Leszka? Mowisz o Ericssonie, Nokii, Siemensie, Alcatelu itd.?
    0
  • Users Avatars Mini
    mr.bond pisze: 2002-04-25 19:18
    graffi: Zgadzam sie. Polska nie jest (na szczescie!) kolejna Japonia, gdzie to ludzie wola sex przez telefon niz "na zywca". :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    FAN pisze: 2002-04-25 19:24
    Niestety na UMTS trzeba poczekać pare lat ale ja jestem dobrej myśli...
    0
  • Users Avatars Mini
    olekbek pisze: 2002-04-25 19:25
    Zgadzam się z przedmówcą :) A co do UMTS, to moim zdaniem graniczna data urochomienia UMTS na 1.01.2005 jest za późna. W tym czasie większość krajów europy będzie miała już sprawnie działające sieci 3G! Najbardziej mnie śmieszy fakt braku sprzetu, standartów itp. Czy mi się zdaje, czy w Japoni działają już conajmniej dwie sieci 3G! W Niemczech bodajże na jesień planowane są starty. W związku z tym śmiem poddać w wątpliwość czy aby URZĄD kierował się dobrem publicznym, czy też może raczej silnym lobbingiem (choć zdedcydowanie mocniejsze słowo narzuca mi się w tym momencie) operatorów w urzędzie!
    0
  • Users Avatars Mini
    jarpol pisze: 2002-04-25 19:43
    Eee tam, nie to nie. Ja, zafascynowany jak Wy mozliwościami UMTS-sądzę że niekorzystanie z nich przez rok dłużej jakoś ogromnie nie wpłynie na moje życie, szczególnie, że wchodzą już inne wynalazki (np. I-mode)
    0
  • Users Avatars Mini
    Puchatek pisze: 2002-04-25 20:03
    Tak w całej europie złodziejskie socjalistyczne rządy nachapały się pieniędzy i mają w nosie co dalej z tym będzie
    0
  • Users Avatars Mini
    portal pisze: 2002-04-25 20:31
    mnie najbardziej ciekawi jakie bade ceny tych uslug, oczywiscie na poczatku beda bardzo wysokie w porownaniu z GSM (ceny pewnie poleca na leb). A poza tym nie moge sie doczekac....
    0
  • Users Avatars Mini
    UMTSowiec pisze: 2002-04-25 21:05
    olekbek: pamietaj, ze to co jest w Japonii to nie do konca to samo '3G' jakie bedzie w Europie. Oni buduja sieci w oparciu o standardyzacje ARIBa, a w Europie bedzie to 3GPP. A swoja droga, to Japonia po prostu nie mogla czekac na Europe. Coz taki rynek...
    0
  • Users Avatars Mini
    nepomucen pisze: 2002-04-25 21:19
    Moze kiedys bede z tego korzystal. Poki co w pelni mi wystarczy GSM, a jeszcze jak wprowadza UMTS, to licze na znaczne obnizki w GSM... :)
    0
  • Users Avatars Mini
    arsenaldex pisze: 2002-04-25 21:22
    No, lipa będzie z tego UMTS w Polsce. Nie wiadomo czego cały czas na siłę sie to opóźnia. Jak u nas wejdzie UMTS, to w innych krajach będą próby telefonii 4G. Lipa z tego naszego kraju i tyle.
    0
  • Users Avatars Mini
    regan pisze: 2002-04-25 21:35
    arsenaldex: lipa bo bieda.
    0
  • Users Avatars Mini
    Haures pisze: 2002-04-25 21:44
    Opką jeszcze do końca nie zwróciła się inwestycja w gsm a juz muszą wyskoczyć z jeszcze wiekszej kasy to i odwlekają. Mi się do 3G nie spieszy i tak pewnie nie bedzie mnie stac na korzystanie z tego.
    0
  • Users Avatars Mini
    nepomucen pisze: 2002-04-25 21:54
    Haures: ja mysle, ze Polkomtel juz sie zwrocil, bo od kilku lat systematycznie przynosi zyski i to spore, co do innych, to faktycznie tona w dlugach...
    0
  • Users Avatars Mini
    Bebun pisze: 2002-04-25 21:55
    A za rok znowu przesuną termin o rok :). Och żebym ja to samo mógłbym zrobić z podatkami i urzędem skarbowym - byłoby cudownie.
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2002-04-25 23:57
    no i dobrze ze to nie bedzie tak na sile bo nic dobrego by z tego nie bylo
    0
  • Users Avatars Mini
    artjaw pisze: 2002-04-26 10:31
    myśle że jak by na to nie patrzeć to sprawa UMTS jest jeszcze dosyć odległa, a zwłaszcza w Polsce
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-04-26 12:12
    Czyli w okolo 2016 bedziemy mieli pokrycie siegajace 100% kraju! Calkiem rewelacyjnie, zwlaszcza ze juz za kilka lat ruszy nowa technologia, ktora my niestety zobaczymy w naszym kraju za jakies 30 lat! Super!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    maybach pisze: 2002-04-26 14:59
    bebun : marzenia ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    Mario pisze: 2002-04-26 16:51
    Myślę, że z 4G nie będzie już tak różowo. Tak naprawdę to już prowadzone są zaawansowane prace nad tą generacją. Operatorzy nie dadzą już się tak wykorzystać przez pazerne rządy, które zobaczyły kurę znoszącą złote jajka i omal jej nie zadusiły. Rozwój technologiczny będzie postępował jednak chyba w zakresie licencji 3G, powstaną generacje 3G+ itd. po to tylko by nie informować rządów, że jest nowa okazja na zarobienie trochę kasy.
    0
  • Users Avatars Mini
    HWCP1 pisze: 2002-04-26 18:54
    U nas to niewypali zbyt malo osob bedzie kozystac z tego systemu-bo Polska to przede wszystkim kraj ludzi prostych!Wielu osobom trudnosc w obsludze sprawia zwykly telefon GSM a co dopiero aparaty UMTS!
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: