Prezes Xiaomi, Lei Jun wysłał do swoich pracowników obszerny list, w którym m.in. przedstawia plany strategiczne swojej firmy na 2017 r.
Oto treść tego listu:
Koleżanki i Koledzy z Xiaomi
Rok 2016 był wyjątkowy i zapisze się w niedługiej historii Xiaomi. Był czasem, w którym złapaliśmy oddech i zwolniliśmy szaleńcze tempo, aby wprowadzić zmiany, które pozwolą nam iść naprzód. Pomimo spokojniejszego rytmu udało nam się uzyskać znakomite wyniki. Również przekroczyliśmy kolejne granice technologiczne i dokonaliśmy przełomu na rynku luksusowych smartfonów.
Xiaomi to firma, która opiera się na inżynierii, a dążenie do odkryć technologicznych zapisane jest w naszym kodzie genetycznym. W 2016 r. byliśmy autorami wielu przełomowych technologii, które zastosowaliśmy w naszych smartfonach: Mi 5 jest pierwszym na świecie telefonem z czteroosiowym optycznym stabilizatorem obrazu i ceramiczną obudową 3D; Mi5s jako pierwszy na świecie posiada ultrasoniczny czujnik odcisków palca i jako pierwszy posiada niezwykle wrażliwy na światło aparat oferujący rozmiar piksela równy 1,55um; Mi Note 2 jako jeden z pierwszych na świecie ma zestaw słuchawkowy z podwójnie wyprofilowanym szkłem; z kolei Mi MIX jako pierwszy na świecie zaprezentował design pełnoekranowy, najlepszą wizytówkę naszej technologicznej innowacyjności i umiejętności projektowania. W trakcie naszych prac nad poszczególnymi modelami ubiegaliśmy się o ponad 16 tysięcy patentów na całym świecie, do tej pory przyznano ich nam już 3 612, z czego 1767 otrzymaliśmy od zagranicznych urzędów patentowych. Tylko dzięki ciągłej innowacyjności będziemy w stanie wprowadzać przełomowe produkty na niezwykle konkurencyjnym rynku wysokiej klasy smartfonów.
Nasza nowa strategia sprzedaży detalicznej dała świetne rezultaty.
Wzmocniliśmy w Chinach naszą pozycję lidera w branży handlu internetowego i po raz czwarty z rzędu zajęliśmy pierwsze miejsce pod względem sprzedaży w Dniu Singli, który tradycyjnie jest świętem sprzedaży online i w tym dniu ludzie kupują najwięcej w całym roku. Ponadto przekształciliśmy nasze salony Mi Home w pełnowymiarowe punkty sprzedaży detalicznej. Dotychczas otworzyliśmy 54 takie salony. Ale planujemy otworzenie ponad dwustu kolejnych w 2017 r., a w sumie tysiąc kolejnych w ciągu trzech lat.
Nasze globalne transakcje dynamicznie rosną.
Xiaomi India zdobyło trzy kamienie milowe w 2016 r.: w październiku sprzedaliśmy ponad 1,35 mln smartfonów; zagwarantowaliśmy sobie miejsce wśród 3 największych graczy na rynku smartfonów w Indiach.
Uzyskaliśmy rewelacyjne wyniki w naszej gałęzi Mi Ecosystem.
Całkowity przychód z produktów Mi Ecosystem, telewizorów smart TV i inteligentnych ruterów przekroczył w 2016 r. 15 mld RMB (tj. ok. 9 mld PLN), a ponad 50 mln urządzeń łączy się z naszą platformą Internetu Rzeczy: Mi Ecosystem.
Teraz mamy dowód, że nasz model biznesowy działa.
W 2016 r. nasz przychód z usług internetowych wzrósł dwukrotnie, nie pozostawiając wątpliwości, jak skuteczny jest model biznesowy Xiaomi.
Kończymy rok 2016 ze znacznie usprawnionym zarządzaniem i większą wydajnością organizacyjną.
Kończymy rok 2016 ze znacznie usprawnionym zarządzaniem i większą wydajnością organizacyjną. Podam przykład: odkąd w maju przeorganizowaliśmy nasz zespół ds. smartfonów, liczba jego członków wzrosła dwukrotnie, usprawniliśmy badania i rozwój produktów, łańcuch dostaw i zarządzanie jakością. Usprawniamy również przepływ informacji na poziomie kierownictwa.
Pomimo wyzwań, z jakimi przyszło nam się zmierzyć w 2016 r., uzyskaliśmy znakomite wyniki. Ogromnie dziękuję Wam, wszystkim pracownikom Xiaomi, za Waszą ciężką pracę!
Trudny czas już minął.
Nasze osiągnięcia są imponujące, ale nie należy zapominać o trudnościach, jakie napotkaliśmy na swojej drodze. W ciągu pierwszy kilku lat działaliśmy zbyt szybko. Stworzyliśmy cud, ale też wyznaczyliśmy sobie długoterminowe cele rozwojowe. Teraz musimy zwolnić, usprawnić niektóre obszary i zapewnić sobie zrównoważony rozwój dla długofalowej przyszłości firmy.
Nasza strategia e-commerce również musiała zmierzyć się z pewnymi wyzwaniami. Handel internetowy tworzy ponad 10% sprzedaży bezpośredniej w Chinach, a internetowy rynek smartfonów odpowiada za zaledwie 20% całego rynku smartfonów. Xiaomi ma wielkie ambicje i nie satysfakcjonuje nas pozostanie marką smartfonów e-commerce, musimy więc usprawnić model sprzedaży bezpośredniej i wprowadzić sprzedać offline w nowej strategii sprzedaży.
Przez cztery miesiące roku 2016 zmagaliśmy się też z wyzwaniami dotyczącymi dostaw. Łańcuch dostaw smartfonów jest niezwykle złożony. Dzięki innowacyjnym technologiom i produktom, których jakość mówi sama za siebie, nadchodzący rok już wygląda niezwykle obiecująco.
Pięć głównych obszarów pracy i jeden prosty cel.
Czym więc zajmie się Xiaomi w roku 2017? Chcemy skupić się na pięciu głównych obszarach: przełomowych technologiach, nowej strategii sprzedaży bezpośredniej, globalizacji, sztucznej inteligencji i finansach internetowych. W 2016 r. dokonaliśmy znacznych postępów w pierwszych trzech obszarach i uzyskaliśmy rewelacyjne wyniki, skupię się więc na pozostałych dwóch kwestiach.
W ubiegłym roku AlphaGo szybko pokonało Lee Sedola, zdumiewając świat i pokazując potencjał sztucznej inteligencji, która może zmienić życie ludzi. My także uzyskujemy fascynujące postępy w AI. W zeszłym roku nasz algorytm wykrywania twarzy znalazł się w czołówce ranking badań FDDB (Zbiory Danych i Wzorce Rozpoznawania Twarzy) Uniwersytetu w Massachusetts. Sztuczna inteligencja ułatwi ludzkie życie i to jest nasza misja.
Finanse internetowa to kolejny kluczowy obszar, na którym chcemy się w tym roku skoncentrować. W grudniu 2016 r. uruchomiliśmy XW Bank na zasadach joint venture z partnerami takimi jak New Hope Group czy Hongqi Chain. Mamy zespół ponad trzystu ludzi pracujących nad zbudowaniem naszej pozycji w sektorze finansowym w zakresie pożyczek, ubezpieczeń, rękojmi, zarządzania finansami, płatności a także zabezpieczenia niezbędnych zezwoleń. Ma to niewyobrażalne znaczenie dla naszej przyszłości. Rynkowi giganci przyszłości nie tylko będą firmami internetowymi, ale też finansowymi, jako że przyszłość finansów leży w sztucznej inteligencji i Big Data. Wciąż jesteśmy start-upem, ale mamy wielkie ambicje i zdolności.
Wartości przede wszystkim.
Uczciwość i pasja to podstawowe wartości Xiaomi. Uczciwość oznacza zapewnienie najwyższej jakości naszych produktów przy zachowaniu przystępnej ceny. Wszystko to równolegle z zaprzyjaźnieniem się z naszymi klientami i wsłuchaniem się w ich prośby. Pasja to zebranie grupy ludzi, który dążą do doskonałości w opracowywaniu produktów i którzy działają razem, by cieszyć się przedsiębiorczością.
Jeśli nie będziemy szczerzy i wiarygodni, użytkownicy szybko to spostrzegą. A jeśli zabraknie nam pasji, nie będziemy w stanie ani zmierzyć się z wyzwaniami, które staną na naszej drodze, ani tworzyć produktów poruszających ludzkie serca.
Naszą wizją jest „innowacja dla każdego” i jeśli nie będziemy w stanie cieszyć się tym procesem, jak zachęcimy użytkowników do delektowania się innowacjami, które dla nich tworzymy? Wiemy, że nasza szczerość i pasja już odmieniły życie wielu ludzi.
Patrząc na ostatnie siedem lat, widzę, jak zmieniliśmy rynek nie tylko smartfonów, ale też wielu innych kategorii produktowych, wysoko stawiając poprzeczkę w zakresie jakości produktów na całym rynku.
Od pierwszego dnia naszej działalności pragnęliśmy stać się wielką firmą. Bardziej niż na zwiększaniu zysku zależy nam na tworzeniu lepszej przyszłości dla nas samych i skupiamy się na doświadczeniach, jakie zapewniają nasze produkty. Bardziej niż na wielu poziomach kanałów dystrybucyjnych, które należałoby doliczyć do ceny produktów zależy nam na tym, by wysokiej jakości produkty miały przystępne ceny i zdobywały serca ludzi. Wierzę w to. Przed nami droga pełna wyzwań i musimy przezwyciężyć trudności, by zrealizować swoje marzenia.
Niezmiernie dziękuję wszystkim związanym z Xiaomi, którzy przyczynili się w ten czy inny sposób do rozwoju firmy. Po latach z dumą będziecie mogli powiedzieć, że odegraliście kluczową role w stworzeniu wielkiej firmy technologicznej i nieśliście radość innowacji miliardom ludzi na całym świecie.
Lei Jun
12.01.2017 r.