Serwis TELKO.in przeprowadził wywiad z Ludmiłą Climoc, prezeską zarządu Orange Polska.
Oto kilka wybranych pytań i odpowiedzi z tej rozmowy:
(...) Ile lat ma Flex?
Usługę wprowadziliśmy 5 lat temu. To jeszcze relatywnie młody produkt, który jednak przyciągnął już dużą liczbę klientów.
Jak dużą?
To 370 tys. aktywnych klientów. W ostatnich dwóch latach podwoiliśmy liczbę użytkowników. W perspektywie raczej stabilnego rynku postpaid w Polsce, na którym dominuje retencja kontraktów u aktualnego dostawcy, wzrost Flexa wygląda bardzo dobrze.
Flexa kierujemy do wybranego, rosnącego segmentu konsumentów usług mobilnych – osób otwartych na innowacje, zaznajomionych z cyfrowymi narzędziami, lubiących wygodę i prostotę. To zazwyczaj mieszkańcy dużych miast i osoby młodsze: 70 proc. bazy abonenckiej Orange Flex ma mniej niż 45 lat. Mniej wśród nich dzieci i nastolatków, niż można by się było spodziewać, ponieważ dla tej grupy odbiorców usługi często wybierają rodzice, którzy mogą mieć inne przyzwyczajenia.
Cyfrowy model nie jest dla każdego… Może dlatego zbliżoną do Flexa usługę ma tylko jeden z konkurentów; drugi taką miał, ale się z niej wycofał; trzeci w ogóle jeszcze nie próbował.
Nie chcę odnosić się do działań konkurentów. W Orange cieszymy się, że możemy zaoferować unikalny produkt, który trafia w potrzeby konkretnej i rosnącej grupy klientów.
Coś jeszcze o bazie Flexa?
Około połowy użytkowników korzysta z urządzeń iOS.To znacznie powyżej średniej dla całej bazy klientów usług mobilnych Orange. Przeszło 35 proc. z nich używa eSIM-a i to jest trzy razy więcej niż średnia dla całego rynku. Konsumpcja mobilnej transmisji danych jest tu przeszło dwukrotnie wyższa niż u innych klientów usług kontraktowych Orange. We Flexie wskaźnik NPS [Net Promoter Score] jest dwa razy wyższy w porównaniu z jakimkolwiek rynkowym odniesieniem.
Jak pozycjonujecie markę Flex, jeżeli chodzi o cenę usług?
Flex to produkt wysokiej jakości za rozsądną cenę. To nie jest marka, którą chcemy komunikować jako najtańszą.
nju mobile jest tańszą ofertą niż Flex?
Jeżeli patrzeć wyłącznie na wysokość stawek, to w nju są niższe.
Jak wygląda biznesowa efektywność marki Flex?
Jak wspomniałam, nie pozycjonujemy jej jako oferty dla klientów wrażliwych cenowo. Średnie ARPU jest nieco niższe niż w przypadku ofert pod główną marką Orange.
Rentowność Flexa jest jednak bardzo zadowalająca, dzięki jego konstrukcji – jest znacznie mniej obciążona kosztami świadczenia usług.
Tańszy jest m.in. koszt pozyskania klienta, nieobciążony tradycyjną prowizją sprzedażową. Dzięki cyfrowemu ekosystemowi zoptymalizowane są także koszty obsługi klienta.
Jak wygląda rentowność marki Flex versus Orange?
Jest nieco wyższa. Przypominam jednak wspólną, wcześniejszą konkluzję, że dzisiaj jeszcze nie każdy klient zdecydowałby się na usługę w modelu Flexa. W Orange zaś musimy myśleć o całym rynku i potrzebach różnych klientów, nie w takim samym stopniu otwartych na cyfrowe produkty.