Zmiana sposobu przenoszenia numerów komórkowych

Newsy
Opinie: 10
Prezes UKE - Magdalena Gaj

Od 26 czerwca 2015 r. wymiana informacji pomiędzy operatorami w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach ruchomych (MNP) odbywać się będzie za pośrednictwem zarządzanego przez UKE systemu Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD).

ULE udostępniło platformę PLI CBD przedsiębiorcom telekomunikacyjnym jako narzędzie wspierające i usprawniające ich działania w zakresie realizacji uprawnienia abonentów do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług. Terminy związane z realizacją tego uprawnienia nie ulegają zmianie. Zmienia się jedynie formuła tego procesu, która nie wpływa na czas dokonania przeniesienia numeru.

Urząd - zgodnie z ustalonym i zakomunikowanym harmonogramem 17 kwietnia 2015 r., a więc na ponad 2 miesiące przed uruchomieniem nowego systemu, udostępnił operatorom środowisko testowe systemu, aby umożliwić im przetestowanie współpracy ich systemów z nową funkcjonalnością systemu PLI CBD.

Jest jednak ryzyko, że jednoczesne przełączenie w jednym momencie wszystkich obecnych systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych obsługujących przenoszenie numerów w sieciach ruchomych na nową, jednolitą platformę może spowodować po stronie operatorów przejściowe trudności w przenoszeniu numerów.

W przypadku wystąpienia problemów przy przenoszeniu numerów telefonów z wykorzystaniem systemu PLI CBD po dniu 26 czerwca 2015 r. informację o takich sytuacjach można skierować do UKE.

PLAY przygotował krótki FAQ dotyczących tych zmian:

- czemu ma to służyć ( bezpieczeństwo, szybszy proces, dodatkowy nadzór ? )

Dla procesu MNP zmienia się zasada komunikacji. Obecnie komunikujemy się bezpośrednio z operatorem, od którego zabieramy numer. Po wdrożeniu będziemy komunikować się tylko z PLI, które dalej po dokonaniu walidacji będzie wysyłało komunikaty do Dawcy numeru. Również PLI po przeniesieniu numeru będzie rozsyłała informacje do rynku o konieczności zmiany ustawień w kierowaniu ruchu.
Dla procesu FNP, który zgodnie z harmonogramem ma zostać uruchomiony jesienią jest to większa zmiana gdyż na tej podstawie na rynku będzie tylko jeden proces przenoszenie numerów (obecnie jest ich kilka od wysyłania maili przez korespondencję papierową na aplikacjach webowych kończąc).
Jednocześnie baza da UKE możliwość kontrolowania procesu oraz zarządzania przydzieloną numeracją.

- czy dane klienta, który przenosi numer zostają w UKE? Jeśli tak, na jak długo i czy można je w każdej chwili usunąć?

Tak dane zostają w UKE. Nie wiemy jak długo po zakończeniu procesu będzie mogło je przetrzymywać.

- jakie konkretnie dane będą przechowywane? tylko numer i data przenosin czy również imię, nazwisko, PESEL

MSISDN, PESEL /NIP/REGON, dane adresowe oraz imię, nazwisko, numer dowodu.

- kto do tej bazy będzie miał wgląd? tylko UKE, czy też dawca, biorca i pozostali operatorzy

do całości – UKE
do części swoich spraw – Dawca i Biorca
do zakresów numeracyjnych przydzielonych operatorom – wszyscy przedsiębiorcy telco mający dostęp do PLI

Opinie:

Opinie archiwalne (10):

Komentuj

Komentarze / 10

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    piopio pisze: 2015-06-26 00:44
    drogi pamiętniku ...
    4
  • Users Avatars Mini
    Cemetery pisze: 2015-06-26 08:42
    Powstał następny twór, no bo trzeba gdzieś kolesi upchnąć...moim zdaniem całkowicie zbędny urząd...
    5
  • Users Avatars Mini
    Tadeusz Lolecki pisze: 2015-06-26 09:12
    ten urzad nie robi nic. wszystko co sie dalo przerzucil na przedsiebiorcow, kazdy operator musi generowac tone bezsensownych sprawozdan, ktore uke publikuje jako swoje statystyki.
    3
  • Users Avatars Mini
    Grzegorz Szewczak pisze: 2015-06-26 10:20
    Coś tam robią. W ramach przeprowadzonych interwencji i postępowań mediacyjnych UKE „odzyskał” na rzecz konsumentów 1.5 mld zł. Nie zapominajmy też, że nasz regulator doskonale reprezentuje państwo polskie na forach międzynarodowych :/
    5
  • Users Avatars Mini
    John pisze: 2015-06-26 12:53
    Kto bedzie mial wgląd ? Wszystkie slużby po UKS i ŻW będą nas miały jak na dłoni włącznie z lokalizacją, bilingami, sms-ami itd. Wcześniej musieli do operatorów sie wbijać. Chyba pora zmienić nr na zagraniczy, to przynajmniej czesci danych nie zobaczą. A to wszystko " by żyło się lepiej"
    1
  • Users Avatars Mini
    MMM pisze: 2015-06-29 16:53
    Ta nędzna imitacja prezes znów zaszalała! A ja się pytam kiedy zajmie się oszukiwaniem telekomów przy umowach na dostęp do internetu?! Konsument płaci za 100Mbit/sek, otrzymuje np. 10Mbit/sek i nie może nic zrobić (nawet odstąpić od umowy...
    1
  • Users Avatars Mini
    Damian pisze: 2015-06-29 17:12
    Mi to w sumie obojętne. Mam nr w Plusie od kilkunastu lat i nie mam zamiaru nigdzie go przenosić. Plus potrafi być przyjazny dla stałych abonentów. No a do tego często zdarza się porównać zasięg z innymi sieciami i plus pod tym względem rządzi.
    -7
  • Users Avatars Mini
    piotr.hr pisze: 2015-07-06 14:01
    no to przeciążony system orange wysypie się już totalnie
    1
  • Users Avatars Mini
    paw pisze: 2015-07-07 23:07
    To jest bardzo porabane w Polsce. W UK jak rezygnowalem z O2 to zadzwonilem do Obslugi i dostalem PAC CODE. Potem jak juz mialem przez miesiac giffgaff to po zalogowaniu sie do swojego profilu moglem transwerowac swoj nr. tel. z O2 do giffgaff, podajac: stary nr. tel. (ktory chcialem przeniesc z O2), kod PAC z O2 i aktualnie uzywany nr. tel. w giffgaff (ktory mial byc zastapiony tym z O2). Wszystko trwalo JEDEN dzien, cala reszte zrobil system. Nie da sie oszukac bo dzwoniac po PAC kod do O2 sprawdzaja w trakcie rozmowy dane personalne a w giffgaff dane personalne i dane karty trzeba tez podac przy rejestracji swojego profilu.
    2
  • Users Avatars Mini
    michal pisze: 2015-08-13 19:13
    do PAW ... w Uk wszytsko jest prostsze.. Dlaczego u nas tak nie może być? Nie chodzi o zarobki ale o takie proste sprawy , urzędowe czy codzienne. Hmm
    1

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: