Od 26 czerwca 2015 r. wymiana informacji pomiędzy operatorami w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach ruchomych (MNP) odbywać się będzie za pośrednictwem zarządzanego przez UKE systemu Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD).
ULE udostępniło platformę PLI CBD przedsiębiorcom telekomunikacyjnym jako narzędzie wspierające i usprawniające ich działania w zakresie realizacji uprawnienia abonentów do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług. Terminy związane z realizacją tego uprawnienia nie ulegają zmianie. Zmienia się jedynie formuła tego procesu, która nie wpływa na czas dokonania przeniesienia numeru.
Urząd - zgodnie z ustalonym i zakomunikowanym harmonogramem 17 kwietnia 2015 r., a więc na ponad 2 miesiące przed uruchomieniem nowego systemu, udostępnił operatorom środowisko testowe systemu, aby umożliwić im przetestowanie współpracy ich systemów z nową funkcjonalnością systemu PLI CBD.
Jest jednak ryzyko, że jednoczesne przełączenie w jednym momencie wszystkich obecnych systemów teleinformatycznych przedsiębiorców telekomunikacyjnych obsługujących przenoszenie numerów w sieciach ruchomych na nową, jednolitą platformę może spowodować po stronie operatorów przejściowe trudności w przenoszeniu numerów.
W przypadku wystąpienia problemów przy przenoszeniu numerów telefonów z wykorzystaniem systemu PLI CBD po dniu 26 czerwca 2015 r. informację o takich sytuacjach można skierować do UKE.
PLAY przygotował krótki FAQ dotyczących tych zmian:
- czemu ma to służyć ( bezpieczeństwo, szybszy proces, dodatkowy nadzór ? )
Dla procesu MNP zmienia się zasada komunikacji. Obecnie komunikujemy się bezpośrednio z operatorem, od którego zabieramy numer. Po wdrożeniu będziemy komunikować się tylko z PLI, które dalej po dokonaniu walidacji będzie wysyłało komunikaty do Dawcy numeru. Również PLI po przeniesieniu numeru będzie rozsyłała informacje do rynku o konieczności zmiany ustawień w kierowaniu ruchu.
Dla procesu FNP, który zgodnie z harmonogramem ma zostać uruchomiony jesienią jest to większa zmiana gdyż na tej podstawie na rynku będzie tylko jeden proces przenoszenie numerów (obecnie jest ich kilka od wysyłania maili przez korespondencję papierową na aplikacjach webowych kończąc).
Jednocześnie baza da UKE możliwość kontrolowania procesu oraz zarządzania przydzieloną numeracją.
- czy dane klienta, który przenosi numer zostają w UKE? Jeśli tak, na jak długo i czy można je w każdej chwili usunąć?
Tak dane zostają w UKE. Nie wiemy jak długo po zakończeniu procesu będzie mogło je przetrzymywać.
- jakie konkretnie dane będą przechowywane? tylko numer i data przenosin czy również imię, nazwisko, PESEL
MSISDN, PESEL /NIP/REGON, dane adresowe oraz imię, nazwisko, numer dowodu.
- kto do tej bazy będzie miał wgląd? tylko UKE, czy też dawca, biorca i pozostali operatorzy
do całości – UKE
do części swoich spraw – Dawca i Biorca
do zakresów numeracyjnych przydzielonych operatorom – wszyscy przedsiębiorcy telco mający dostęp do PLI