Prezes URTiP dał operatorom sieci komórkowych czas do 10 października 2005 r. na wdrożenie przenośności numerów przy zastosowaniu centralnej bazy danych.
Nowe Prawo telekomunikacyjne wprowadziło od 3 września 2004 r. prawo abonenta do zachowania dotychczasowego numeru telefonu przy zmianie operatora sieci komórkowej (zwane przenośnością numeru). Realizacja tego uprawnienia może być na uzasadniony wniosek operatora zawieszona przez Prezesa URTiP na czas określony jedynie w przypadku braku odpowiednich możliwości technicznych sieci telekomunikacyjnej danego operatora.
Prezes URTiP po rozpatrzeniu wniosków Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa oraz PTK Centertel uznał, iż sieci komórkowe nie były w ubiegłym roku przygotowane do realizacji przenośności numerów. Dlatego 17 listopada 2004 r. wydał dla każdego operatora decyzję o zawieszeniu uprawnień abonenckich do dnia 31 grudnia 2004 r.
Trzej operatorzy sieci komórkowych argumentowali jednak, że potrzebują dużo więcej czasu na wybór i wdrożenie odpowiedniej metody technicznej. W odwołaniach od listopadowej decyzji Prezesa URTiP wskazywali na minimalny okres 18-28 miesięcy niezbędnych ich zdaniem do zapewnienia abonentom prawa do przenośności numerów.
Na tak długie odroczenie uprawnień abonenckich nie było zgody Regulatora. Podczas spotkań z operatorami pod koniec 2004 r. Prezes Witold Graboś podkreślał zaniepokojenie przedłużającym się brakiem realizacji przepisów Prawa telekomunikacyjnego i uprawnień abonentów. Wskazał również, że dla polskiego rynku telekomunikacyjnego najlepszym rozwiązaniem będzie jednolity model techniczny przenośności numerów, który obejmie nie tylko sieci komórkowe, ale również sieci telefonii stacjonarnej.
Operatorzy zgodzili się, że docelowo najbardziej efektywną metodą przenoszenia numerów jest centralna baza danych (centralny rejestr przeniesionych numerów). Jest to też zgodne ze wskazaniem zawartym w stanowisku Prezesa URTiP na temat przenośności numerów, opublikowanym w maju 2004 r. – a więc jeszcze przed wejściem w życie stosownych przepisów nowego Prawa telekomunikacyjnego.
Na przełomie stycznia i lutego 2005 r. trzej operatorzy sieci komórkowych złożyli do Prezesa URTiP wnioski o zawieszenie realizacji uprawnienia abonentów w zakresie przeniesienia przydzielonego numeru przy zmianie operatora na około 9 miesięcy.
Operatorzy uzasadniali, że wdrożenie systemu centralnego jest procesem skomplikowanym i wymaga uwzględnienia przez Prezesa URTiP czasu niezbędnego do zakupu, konfiguracji i integracji nowych wyspecjalizowanych urządzeń telekomunikacyjnych, realizujących funkcje przenośności numerów. Dodatkowo poinformowali, że przedstawione stanowiska oraz harmonogramy dostosowania sieci zostały opracowane wspólnie z przedstawicielami Telekomunikacji Polskiej S.A., co umożliwi objęcie centralną bazą także sieci stacjonarnych.
Zaproponowany przez operatorów harmonogram przewiduje następujące działania niezbędne dla wprowadzenia przenośności numerów metodą centralnej bazy danych:
wypracowanie przez operatorów komórkowych i TP S.A. wymagań technicznych wspólnych dla sieci komórkowych i dla sieci stacjonarnych – m.in. spójny format numeru rutingowego (RN – routing number), konieczne zmiany w protokołach sygnalizacyjnych sieci, zestaw testów na interfejsach międzyoperatorskich;
ocena propozycji rozwiązań technicznych przez Prezesa URTiP z punktu widzenia integralności i interoperacyjności sieci telekomunikacyjnych;
przygotowanie rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań technicznych dla interfejsów międzyoperatorskich (zgodnie z art. 138 Prawa telekomunikacyjnego);
opracowanie sposobu wymiany informacji o przeniesionych numerach pomiędzy operatorami;
implementacja w sieciach operatorów rozwiązań technicznych oraz wprowadzenie zmian w umowach o rozliczeniach międzyoperatorskich;
powołanie przez Polkomtel, PTC oraz PTK Centertel odrębnego podmiotu zarządzającego centralną bazą danych (podjęcie przez TP S.A. decyzji o udziale w tym przedsięwzięciu);
przeprowadzenie testów między centralną bazą danych a systemami sieciowymi operatorów komórkowych;
pilotowe wdrożenie usługi przenośności numerów.
Prezes URTiP postanowił uwzględnić nowe wnioski operatorów i dlatego 21 lutego 2005 r. wydał decyzje o przedłużeniu zawieszenia prawa abonentów do przeniesienia przydzielonego numeru telefonu przy zmianie operatora sieci telefonii komórkowej do dnia 10 października 2005 r.
Zdaniem Prezesa Witolda Grabosia taki termin umożliwi operatorom przystosowanie ich sieci komórkowych do realizacji przenośności numerów przy wykorzystaniu centralnej bazy danych, a także umożliwi w krótszym czasie wypracowanie odpowiednich warunków technicznych do realizacji analogicznych uprawnień abonentów sieci stacjonarnych.
Centralny rejestr numerów
Przenośność numerów będzie technicznie możliwa przy wykorzystaniu następujących metod opisanych w stanowisku Prezesa URTiP z maja 2004 r.:
ACQ – All Call Query – w tej metodzie centrala inicjująca przed każdym zestawieniem połączenia przesyła zapytanie do bazy danych (centralnie replikowanej), skąd otrzymuje informację o operatorze sieci lub też o centrali docelowej. Metoda ACQ wymaga istnienia centralnej bazy danych;
QoR – Query on Release – w tej metodzie połączenie jest początkowo kierowane do sieci dawcy. Jeżeli centrala dawcy stwierdzi, że numer został przeniesiony, to zwraca informację o braku możliwości zestawienia połączenia. Wówczas centrala inicjująca wysyła zapytanie do centralnej bazy danych numerów przeniesionych i na podstawie otrzymanej odpowiedzi zestawia połączenie do sieci biorcy.
OR – Onward Routing – w tej metodzie sieć abonenta wywołującego w sposób klasyczny kieruje połączenie do sieci dawcy (na podstawie zaprogramowanych informacji o przydzielonych zakresach numeracji). Sieć dawcy stwierdza, że wywoływany numer został przeniesiony, przeszukuje wewnętrzną bazę danych w celu ustalenia aktualnego operatora danego abonenta i następnie zestawia połączenie do sieci biorcy. Przez cały czas trwania połączenia wykorzystywane są zasoby sieci dawcy jako fragment zestawionego połączenia telefonicznego.
W przypadku metody ACQ centrala inicjująca przed każdym zestawieniem połączenia przesyła zapytanie do bazy danych (centralnej lub lokalnie replikowanej), skąd otrzymuje informacje o numerze rutingowym RN (routing number) koniecznym do właściwego kierowania połączeń telefonicznych.
Metody te wymagają utworzenia centralnej bazy danych numerów przeniesionych oraz połączenia z tą bazą wszystkich operatorów publicznych sieci telefonicznych. W przypadków operatorów komórkowych, ich sieci komunikowałyby się z kopią bazy (zarządzaną przez operatora lub wykreowanego przez operatora dostawcę usług - service providera) przez punkt sygnalizacyjny STP (signal transfer point).
Według Prezesa URTiP wprowadzenie przenośności numerów z wykorzystaniem centralnej bazy danych pozwoliłoby na zachowanie odpowiedniej jakości usług bez zauważalnego dla abonenta wydłużonego czasu zestawiania połączenia, jak również właściwą gospodarkę zasobami numeracji.
Celem przyjęcia takiego rozwiązania jest także stworzenie odpowiednich warunków technicznych, aby centralna baza danych uruchomiona dla realizacji przenośności numerów w sieciach komórkowych mogła również objąć przenośność numerów w sieciach stacjonarnych.
Prezes URTiP podzielił stanowiska operatorów sieci komórkowych, że metoda ACQ może stanowić docelową metodę realizacji przenośności numerów, podczas gdy metoda QoR może pełnić rolę metody przejściowej. Ponadto przyjęte rozwiązanie mogłoby umożliwić jednoczesne stosowanie metod ACQ oraz QoR oraz łatwość migracji między tymi wariantami niezależnie dla każdego operatora.
Szczegółowy harmonogram dostosowania sieci Polkomtel, PTC i PTK Centertel do wymogów związanych z realizacją przenośności numerów metodą centralnej bazy danych znajduje się tutaj (plik PDF, 132 KB)