Komisja Europejska zaproponowała dzisiaj nowe rozporządzenie w sprawie roamingu, aby UE obywatele mogli korzystać z roamingu bez dodatkowych opłat.
Nowe rozporządzenie przedłuży o kolejne 10 lat obowiązywanie obecnych przepisów, które mają wygasnąć w 2022 r.
Konsumentom będzie na przykład przysługiwać taką sama jakość i prędkość połączenia z siecią komórkową za granicą jak w kraju zamieszkania, o ile dostępne są odpowiednie sieci. Nowe przepisy zapewnią również skuteczny dostęp do służb ratunkowych, w tym lepszą informację o alternatywnych środkach dla osób z niepełnosprawnością, a także sprawią, że konsumenci będą lepiej zorientowani co do ewentualnych opłat za korzystanie z usług o wartości dodanej w roamingu.
Celem proponowanego rozporządzenia jest zapewnienie klientom korzystającym z roamingu łatwego i bezpłatnego dostępu do służb ratunkowych oraz korzystania z lokalizacji osoby wykonującej połączenie, w tym za pomocą środków innych niż połączenia głosowe, takich jak SMS lub aplikacje ratunkowe. Podróżni powinni być ponadto informowani o sposobach skontaktowania się w odwiedzanym kraju UE ze służbami ratunkowymi, w tym o sposobach przewidzianych dla osób z niepełnosprawnością.
Podczas korzystania z roamingu podróżni powinni móc bezpiecznie łączyć się z numerami dającymi dostęp do usług o wartości dodanej, takimi jak punkty pomocy technicznej, obsługa klienta linii lotniczych lub zakładów ubezpieczeń, a nawet bezpłatnymi numerami telefonicznymi, z którymi wiążą się czasami nieoczekiwane opłaty roamingowe. Nowe przepisy dotyczące roamingu wymagają, aby operatorzy udzielali konsumentom wystarczających informacji na temat zwiększonych kosztów, jakie mogą powstać w roamingu w związku z korzystaniem z usług o wartości dodanej.
Nowe przepisy zapewnią, że roaming bez dodatkowych opłat i większe korzyści dla konsumentów będą miały również zrównoważony charakter w przypadku operatorów. Przepisy przewidują dalsze obniżki hurtowych cen roamingu – cen nakładanych wzajemnie przez operatorów za korzystanie z ich sieci przez podróżującego za granicę klienta. Pułapy cenowe między operatorami ustala się na poziomie, który umożliwia operatorom odzyskanie kosztów świadczenia usług roamingu.