84% respondentów, którzy korzystają z technologii VoIP uważa, że inwestycja ta jest z punktu efektów finansowych opłacalna - wynika z badania "Rynek VoIP w Polsce" przeprowadzonego przez I-Metrię w sierpniu br., a uzyskane wyniki opracowano w formie raportu "Rynek VoIP w Polsce". Badaniem objęto rynek klientów korporacyjnych. Celem badania było określenie potencjału rozwoju polskiego rynku usług VoIP oraz zbadanie oczekiwań względem rozwiązań tego typu wśród menedżerów IT dużych firm.
METODOLOGIA
Badanie składało się z trzech elementów: desk research, wywiadów eksperckich oraz badania ilościowego. Badanie ilościowe zrealizowano metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) na grupie 200 menedżerów IT przedsiębiorstw z listy 500 największych polskich firm (wg tygodnika "Polityka"). Wyniki badania ilościowego zostały wsparte wywiadami eksperckimi z dostawcami usług VoIP, co pozwoliło lepiej zrozumieć uwarunkowania technologiczne i biznesowe tej klasy usług.
WYBRANE DANE Z RAPORTU
Mimo pozytywnego doświadczenia menedżerów IT dużych firm, które korzystają z usług VoIP, wpływ tego rozwiązania na rynek telekomunikacyjny jest dość umiarkowany. Pojawienie się usługi VoIP w ofercie ISP nie spowodowało obniżenia stawek za połączenia międzynarodowe, które wciąż utrzymują się na wysokim poziomie (91% firm korzystających z VoIP korzysta z połączeń międzynarodowych w technologii VoIP).
Zdaniem analityków I-Metrii w dalszej perspektywie czasowej na kształcie polskiego rynku usług VoIP zaważą trzy czynniki:
1/ wysoki poziom akceptacji dla technologii VoIP wśród menedżerów IT, co jest efektem stałego wzrostu jakości połączeń;
2/ postępujący proces redukcji stawek TP S.A. za połączenia międzymiastowe oraz deregulacja rynku rozmów międzymiastowych, co będzie wywierać wpływ na obniżenie atrakcyjności finansowej wdrożenia technologii VoIP; tendencja ta już znajduje odzwierciedlenie w malejącej przewadze kosztowej połączeń realizowanych z technologii VoIP nad tradycyjnymi połączeniami oferowanymi przez TP S.A.; oraz
3/ presja ekonomiczna na konwergencję sieci transmisji danych i głosu.
Zdaniem analityków "należy spodziewać się rosnącej presji na konwergencję sieci transmisji danych i głosu ze strony samych operatorów telekomunikacyjnych - zgodnie z logiką ekonomiczną nakazującą budować raczej jedną sieć teleinformatyczną w miejsce rozdzielnych sieci transmisji głosu i danych."
Wykres 1. Porównanie roli transmisji danych i głosu w przedsiębiorstwach (komunikacja między oddziałami)
Wśród przebadanych firm 19% z nich korzysta z technologii VoIP, jednak zdecydowana większość - 60% nie korzysta. 21% przebadanych firm nie zna technologii VoIP.
Najbardziej znanym dostawcą usług VoIP na rynku okazał się Internet Partners. Respondenci często jednak mylą dostawców usług VoIP z dostawcami sprzętu, stąd na liście np. obecność firmy Cisco.
Wykres 2. Spontaniczna znajomość podmiotów świadczących usługi VoIP - Top 10 (wyniki nie sumują się do 100 ponieważ respondenci mogli podać kilka odpowiedzi)
Dla 32% respondentów, którzy korzystają z technologii VoIP jest ona "raczej niezawodna"; "raczej zawodna" jest dla 24% korzystających z VoIP. W przypadku respondentów, którzy nie korzystają z VoIP dla 21% jest ona "raczej niezawodna", dla 17% "raczej zawodna".
Zdaniem respondentów podnosi się jakość połączeń w technologii VoIP, tylko 29% badanych zasygnalizowało problemy z jakością rozmów, które jednak z reguły udało się z czasem wyeliminować.
Wykres 3. Stosunek do technologii VoIP wśród menedżerów firm, które nie wdrożyły takiego rozwiązania
Usługi dodane, niedostępne w tradycyjnej telefonii (takie jak wideokonferencje, czy wybieranie numeru z ekranu komputera), są postrzegane wśród respondentów pozytywnie, jednak - jak wykazało badanie - tylko 7% respondentów bierze je pod uwagę przy analizie opłacalności inwestycji w VoIP. Spośród użytkowników VoIP tylko 37% posiada wiedzę na temat usług dodanych oferowanych przez swoich dostawców. Zdaniem analityków I-Metrii w krótkiej perspektywie czasu nie należy zatem spodziewać się, by oferta usług dodanych przyciągnęła rzesze klientów do rozwiązań klasy VoIP. Wiąże się to również m.in. z barierami technicznymi - implementacja usług dodanych z reguły wymaga ingerencji w system informatyczny firmy.
Z badania również wynika, że firmy korzystające z technologii VoIP, nie tylko wykorzystują VoIP do transmisji głosu w sieci WAN, ale też do komunikacji ze światem zewnętrznym (zarówno w rozmowach międzynarodowych (91%), jak i międzymiastowych (57%) z osobami trzecimi, tj. klientami, partnerami).
Zasadniczą korzyścią wynikającą z wdrożenia tego typu usługi w firmie jest m.in. redukcja kosztów budowy jednej konwergentnej sieci teleinformatycznej w miejsce rozdzielnych sieci telefonicznej i informatycznej.
Do najczęściej wymienianych czynników zniechęcających do ewentualnego wdrożenia technologii VoIP jest koszt wdrożenia (dla 23% badanych) oraz jakość połączeń i inne problemy techniczne (26%). Zniechęcają również takie czynniki jak niejasny status prawny sługi czy opór najwyższego kierownictwa firmy.