Według UKE, w ostatnich latach coraz większą popularnością zaczynają się cieszyć wiadomości SMS A2P (ang. application-to-person). Najczęściej spotykanymi SMS-ami A2P są powiadomienia o wykonaniu przelewu, autoryzacja wejścia na stronę internetową, automatyczne potwierdzenia rezerwacji, powiadomienia marketingowe czy alerty RCB.
Według badania konsumenckiego przeprowadzonego przez UKE w 2020 r. prawie połowa respondentów (48%) spotkała się z usługą automatycznych powiadomień. Przeważająca większość badanych odnosiła się pozytywnie (38%) lub raczej pozytywnie (50%) do tego rodzaju komunikacji. Zapytani o tego typu powiadomienia, respondenci najczęściej spotkali się z wiadomościami wysyłanymi ze strony operatora (82%), alertami RCB (67%), powiadomieniami pocztowymi/kurierskimi (63%), potwierdzeniami finansowymi (51%), informacjami marketingowymi (45%), potwierdzeniami realizacji usług (41%) oraz materiałami promocyjnymi (33%) i informacyjnymi (28%) (Źródło: Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów. Raport z badania klientów indywidualnych. Raport z badania ilościowego, Grudzień 2020 r.).
Rynek SMS A2P rządzi się swoimi prawami. Można rozróżnić dwa rodzaje przedsiębiorców na nim funkcjonujących: operatorzy telekomunikacyjni posiadający sieć telekomunikacyjną i dostęp do swoich klientów oraz podmioty (integratorzy) świadczące usługę SMS A2P w swoim imieniu lub działający na zlecenie innych podmiotów – przykładowo przedsiębiorców zainteresowanych reklamą swoich produktów, banków wysyłających powiadomienia o dokonanych transakcjach oraz innych podmiotów, które chcą w prosty sposób dotrzeć do szerokiej rzeszy klientów. Operatorzy telekomunikacyjni mogą nie tylko oferować integratorom dostęp do swojej sieci, ale też sami świadczyć usługi SMS A2P.
UKE przeprowadziło badanie wśród przedsiębiorców świadczących tego rodzaju usługi, tj. integratorów oraz operatorów infrastrukturalnych telefonii ruchomej (MNO).
Łączna liczba wiadomości aplikacyjnych wysłanych przez integratorów wyniosła w 2020 r. niemal 3,8 mld sztuk. Przychody integratorów w 2020 r. wyniosły około 239,7 mln zł.
Rynek SMS A2P staje się coraz bardziej dochodowym rynkiem dla 4 działających w Polsce MNO. Łączna liczba wysłanych SMS A2P w sieciach MNO w 2020 r. wyniosła prawie 7,5 mld sztuk, skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (ang. CAGR - compound annual growth rate) dla wolumenu SMS A2P w latach 2016-2020 wyniósł 23,9%. Dla porównania, ten sam wskaźnik dla liczby wysłanych SMS w kraju w sieciach MNO wyniósł -5,3% (Źródło: Liczba wiadomości SMS wysłanych w kraju; F05 – 2016-2017, F04 – 2018-2020; Usługi detaliczne świadczone użytkownikom końcowym w ruchomej publicznej sieci telekomunikacyjnej).
SMS A2P stanowią także coraz większy udział w łącznej liczbie wysłanych SMS w sieciach MNO. W 2016 r. średni udział SMS A2P wysłanych w kraju w ogólnej liczbie SMS wysłanych przez MNO w kraju wyniósł 6,4%, natomiast już w 2020 r. wskaźnik ten osiągnął poziom 18,8%.
Również przychody MNO z usług SMS A2P z roku na rok systematycznie rosną. W 2020 r. łączne przychody 4 MNO z tytułu świadczenia tych usług wyniosły około 337,3 mln zł.